کد خبر: 239784
|
۱۳۹۷/۰۷/۲۸ ۱۴:۳۳:۰۰
| |

معاون وزیر اسبق اقتصاد در نشست شنبه‌های انقلاب

فقر مطلق پس از انقلاب به یک پنجم کاهش یافت

معاون وزیر اسبق اقتصاد، گفت: براساس استاندارد سازمان ملل درآمد روزانه کمتر از 2 دلار خط فقر است و بر این اساس قبل از انقلاب 47 درصد از مردم زیر خط فقر بودند اما هم‌اکنون این نسبت به 9 درصد کاهش یافته است.

فقر مطلق پس از انقلاب به یک پنجم کاهش یافت
کد خبر: 239784
|
۱۳۹۷/۰۷/۲۸ ۱۴:۳۳:۰۰

اعتمادآنلاین| غلامرضا حیدری کرد زنگنه در نشست شنبه‌های انقلاب که باموضوع اقتصاد برگزار شد، گفت: حدود 90 درصد کل اقتصاد قبل از انقلاب در اختیار بخش دولتی بود و سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی حدود 4 درصد بود.

وی افزود: امروز حدود 70 درصد اقتصاد در اختیار بخش خصوصی و غیردولتی است و نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی به 8 درصد رسیده است.

رئیس اسبق سازمان خصوصی سازی با اشاره به میزان صادرات، گفت: حجم صادرات غیرنفتی قبل از انقلا 2 تا 3 میلیارد دلار و عمده این صادرات خشکبار بود اما هم‌اکنون صادرات غیرنفتی به 50 میلیارد دلار رسیده است.

حیدری کرد زنگنه درخصوص خط فقر در ایران هم گفت: براساس استاندارد سازمان ملل درآمد روزانه کمتر از 2 دلار خط فقر است و بر این اساس قبل از انقلاب 47 درصد از مردم زیر خط فقر بودند اما هم‌اکنون این نسبت به 9 درصد کاهش یافته است.ضریب جینی هم به 37 صدم کاهش یافته اما این ضریب براساس اهداف انقلاب اسلامی چندان مطلوب نیست چرا که نسبت درآمدی در کشوری مانند ژاپن که بهترین نسبت را دارد 4.5 برابر است.

وی با اشاره به شاخص توسعه انسانی افزود: ایران در شاخص‌های متعدد توسعه انسانی رتبه اول تا سوم را داراست؛ نسبت تعداد دختران در مقطع تسهیلات تکمیلی از 10 درصد در پیش از انقلاب به بالای 50 درصد پس از انقلاب رسیده است و این نشان می‌دهد نسبت عدالت جنسیتی در تحصیلات تا حد زیادی به وجود آمده است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها