کد خبر: 191425
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۸ ۱۵:۵۸:۰۰
| |

درآمد عشایر در برنامه ششم توسعه 2 برابر می‌‌شود

قائم مقام سازمان امور عشایری ایران گفت: متوسط درآمد ماهانه عشایر 11 میلیون ریال است که با برنامه ریزی های صورت گرفته، پایان برنامه ششم توسعه این میزان 2 برابر شده و به 22 میلیون ریال خواهد رسید.

درآمد عشایر در برنامه ششم توسعه 2 برابر می‌‌شود
کد خبر: 191425
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۸ ۱۵:۵۸:۰۰

اعتمادآنلاین| شاهپور علایی مقدم روز سه شنبه در آیین معارفه مدیرکل امور عشایر استان اردبیل گفت: عشایر به عنوان قشر کم توقع جامعه زحمات زیادی می کشند و دولت و مجلس به عنوان گروه سوم جامعه هدف در سال های اخیر توجه ویژه ای به این گروه اجتماعی داشته است.


وی بیان کرد: شورای عالی امورعشایر حدود 10 سال تعطیل بود اما در سال های اخیر 2 جلسه برگزار کرده و امسال نیز سومین جلسه این شورا برگزار خواهد شد.


وی اظهارداشت: تا چند سال پیش جامعه هدف کشور در برنامه ریزی ها به شهری و روستایی تقسیم می شد و از عشایر نامی برده نمی شد بگونه ای که در قانون برنامه پنجم تنها یک بار از عشایر نام برده شده بود اما خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته در دولت یازدهم و در برنامه ششم توسعه 17بار از عشایر نام برده و حمایت شده است.


وی اضافه کرد: بر اساس آخرین سرشماری یک میلیون و 200 هزار نفر عشایر در قالب 230 هزار خانوار که حدود 1.8 جمعیت کشور می باشد در 15 هزار سامانه عشایری به صورت پراکنده در کشور زندگی می کنند.


علایی مقدم با بیان اینکه عشایر 24 میلیون راس دام دارند، گفت: 25 درصد گوشت قرمز کشور توسط عشایر تولید می شود و هر یک نفر عشایر گوشت مورد نیاز 16 نفر را در سال تولید می کند.


قائم مقام سازمان امور عشایری ایران با بیان اینکه 40 درصد فرش صادراتی کشور توسط عشایر تولید می شود، افزود: در مجموع 35 درصد صنایع دستی کشور را عشایر تولید می کنند و این مقدار تولید نسبت به جمعیت کم این قشر بسیار حائز اهمیت است.


وی بیان کرد: از 84 میلیون هکتار مراتع موجود در کشور 34 میلیون هکتار آن با مجوز در اختیار و مدیریت جامعه عشایر است و می توان گفت این قشر یکی از محافظان اصلی منابع طبیعی در کشور هستند.


وی اظهارداشت: با این همه خدماتی که جامعه کم توقع و زحمتکش عشایر به کشور ارائه می کند متاسفانه این گروه اجتماعی آن طور که باید از امکانات عمومی برخوردار نیستند به طوری که نرخ باسوادی در جامعه عشایری با توجه به امکانات محدود آموزشی حدود 64 درصد است.


جمعیت عشایر استان اردبیل 66 هزار و 500 نفر و در قالب 12 هزار و 800 خانوار بوده که به نگهداری 1.5 میلیون راس دام مشغول هستند.


عشایر استان از 45 طایفه مستقل تشکیل شده که همه ساله در یک هزار و 527 اوبا ، 527 قشلاق ، 237 ییلاق ، هفت زیست بوم و 51 سامانه زندگی می کنند.


در مقایسه با جمعیت عشایری کشور عشایر شاهسون اردبیل 6.5 درصد از جمعیت عشایر کشور را تشکیل می دهند و در قیاس با جمعیت استان اردبیل شش درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده اند.


عشایر استان همه ساله 10 هزار و 500 تن گوشت قرمز ، 43 هزار تن شیر ، پنج هزار و 400 تن پنیر و یک هزار و 500 تن پشم و 13 هزار و 600 متر مربع صنایع دستی تولید می کنند.


برخی از عشایر عشایر استان به شغل باغبانی و کشاورزی نیز مشغول هستند ولی در مجموع تولیدات عشایر استان از لحاظ وزنی 159 هزار تن و از لحاظ ریالی حدود سه هزارمیلیارد ریال است.


در این آئین با اهدای لوحی از زحمات قادر هنرمند به عنوان مدیر کل سابق امور عشایر تقدیر و معرفت آذری به عنوان مدیر کل جدید امور عشایر استان اردبیل معرفی شد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها