کد خبر: 166582
|
۱۳۹۷/۰۲/۰۴ ۰۹:۴۳:۰۰
| |

نشست «بحران ارزی و رویکرد دستوری» با حضور عبده تبریزی و مجید شاکری

نشست «بحران ارزی و رویکرد دستوری» از سوی گروه توسعه انجمن اندیشه و قلم با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

نشست «بحران ارزی و رویکرد دستوری» با حضور عبده تبریزی و مجید شاکری
کد خبر: 166582
|
۱۳۹۷/۰۲/۰۴ ۰۹:۴۳:۰۰

اعتمادآنلاین| در نشست «بحران ارزی و رویکرد دستوری» که روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه از ساعت 17 در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برقرار می‌شود عبده تبریزی و مجید شاکری به بررسی علل، عوامل و پیامدهای بحران ارزی اخیر خواهند پرداخت.

در پیش درآمد این نشست که از سوی انجمن اندیشه و قلم در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، آمده است:

«از ماه پایانی سال 1395، ارزش پول ملی سیر نزولی خود را آغاز کرده است و از نرخ برابری 4200 تومان در برابر یک دلار به پنج هزار تومان در پایان سال و 5800 در دهه پایانی فروردین رسیده است.

این که این نوسانات ارزی و کاهش ارزش پول ملی چه میزان متأثر از تحولات در سیاست خارجی و تهدیدات آتی و چه میزان ناشی از سیاست‌های اقتصادی بویژه تصمیمات پولی و بانکی و به طور کلی وضعیت اقتصادی کشور است، پرسش مهمی است که چشم‌انداز و وضعیت نرخ ارز در آینده را ترسیم می‌کند.

گروه توسعه انجمن اندیشه و قلم در میزگردی با عنوان «بحران ارزی و رویکرد دستوری» به موضوع کاهش ارزش پول ملی در ماه‌های اخیر می پردازد که برخی محورهای آن به شرح زیر است:

- تصمیمات بانک مرکزی مانند کاهش نرخ سود بانکی در شهریور ماه گذشته، چه میزان در سرازیر شدن نقدینگی به بازار ارز اثر داشته است و آیا بازارهای جایگزین برای جذب نقدینگی سرگردان پیش‌بینی شده بود؟

- آیا دچار کمبود منابع ارزی شده‌ایم؟ عدم اجرای کامل برجام در لغو تحریم‌های بانکی و انتقال ارز به کشور چه میزان در کمبود منابع ارزی نقش داشته است؟

- تهدیدات ترامپ و تحریم‌های جدید چه تأثیری در مشکلات فعلی ارزی داشته است؟ این تأثیرات واقعی است یا جو روانی را در افزایش تقاضا حاکم کرده است؟

- آیا کشور یک نقشه جدید ارزی برای مقابله با شرایط پیش رو (مشابه سال‌های 1390) به بعد دارد؟

- نقش ترکیه، روسیه و چین در این نقشه ارزی چیست؟

- بین راه حل‌های ارائه شده برای مقابله با بحران ارزی، مانند نظام چندنرخی و سهمیه‌بندی، پیمان‌سپاری ارزی، تهاتر با کشورهای دوست یا پذیرش کاهش ارزش پول ملی، کدامیک صحیح‌تر خواهد بود؟

- آیا حجم نیروهای فرصت‌طلب و بحران‌ساز در بازار ارز ناشی از نهادهای داخلی یا دولت‌های خارجی قابل توجه است یا ناشی از تئوری توطئه؟

- چشم‌انداز نرخ ارز در کوتاه‌مدت و درازمدت چیست و آیا رویکرد دستوری کارآمد است؟

- موفقیت تصمیم جدید دولت در تک‌نرخی کردن دلار را چگونه می‌بینید؟ آیا واقعا تک‌نرخی می‌شود یا بازهم شاهد نرخ دلار در بازار سیاه خواهیم بود؟ آیا این تصمیم بلندمدت است یا در ادامه تعدیل خواهد شد؟

- آیا باز هم تجربیات قبلی در تک‌نرخی کردن و مبارزه با حباب در سال‌های 1371 و 1390 تکرار می‌شود؟»

خانه اندیشمندان علوم انسانی در خیابان استاد نجات‌اللهی (ویلا)، نبش ورشو واقع شده و حضور در این نشست برای عموم علاقه‌مندان و اهالی رسانه آزاد است.

منبع: روابط عمومی خانه اندیشمندان علوم انسانی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها