کد خبر: 162674
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۱ ۱۷:۱۲:۰۰
| |

قائم مقام معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران:

30درصد درآمد ناخالص ملی از تهران به دست می‌آید/ مدیریت باید از سطح ملی به محلی تغییر پیدا کند

به گفته قائم مقام معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران 28درصد جمعیت کل کشور در پایتخت زندگی می‌کنند و 30درصد درآمد ناخالص ملی از این محل به دست می‌آید.

30درصد درآمد ناخالص ملی از تهران به دست می‌آید/ مدیریت باید از سطح ملی به محلی تغییر پیدا کند
کد خبر: 162674
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۱ ۱۷:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| فائزه مومنی؛ تورج فرهادی با اشاره به مشکلات تهران به عنوان پایتخت گفت: محدوده تهران 617کیلومتر است، حریم شهر تهران هزار و 270 کیلومتر مربع و حریم پایتخت 6 هزار کیلومتر است. استان البرز که قبلا جزئی از تهران بوده به همراه استان تهران حدود 16 هزار کیلومتر مربع و کل کشور یک میلیون و 647 هزار کیلومتر مربع است.

وی ادامه داد: 27تا 28 درصد جمعیت کل کشور در کمتر از یک درصد سرزمین ما زندگی می‌کنند حدود 30 درصد درآمد ناخالص ملی از این شهر حاصل می‌شود و حدود 50 درصد بودجه عمرانی در این شهر هزینه می‌شود و تمام تمرکز موضوعات سیاسی و اقتصادی هم متاسفانه در اینجاست.

فرهادی تاکید کرد: تهران ضمن اینکه بزرگ شهرهای ایران است اما دچار بزرگ‌سری شده و افزایش جمعیت ناشی از مهاجرت اگر مدیریت نشود هزینه سنگینی برای کشور و مردم دارد. رشد جمعیت در مقاطعی بیش از 4برابر بوده و حالا بیش از 2برابر است. مدیریت این شهر بسیار کار مهمی و کم‌تر از اداره کل کشور نیست.

او اضافه کرد: از کل اعتبارات بودجه‌ای کشور فقط 40هزارتای آن عمرانی بوده و مابقی صرف هزینه‌های جاری می‌شود. وقتی پروژه‌های عمرانی کم باشد کشور ارزش افزوده‌ای تولید نمی‌کند چون کارآفرینی زیادی نداریم، ارزش پول پایین می‌آید، تولید هم نداریم و اقتصادمان روز به روز افت می‌کند.

فرهادی با بیان اینکه اکثر این موضوعات در تهران اتفاق می‌افتد، ادامه داد: این عدد و رقم‌ها کمی نگران کننده است ولی در بدترین حالت به نظر من تاریخ ایران نشان داده اوضاع از این بدتر هم داشتیم اما مدیریت شده و کشور به بهبود رسیده فقط همت و اراده ملی می خواهد. باید کمی از خود خواهی‌مان کم کنیم متاسفانه وقتی باید تقسیم وظیفه کنیم حاضر نیستیم حتی یک حبه قند بدهیم.

او اضافه کرد: اگر می خواهیم اتفاقی بیفتد دولت باید خودش را سبک‌تر کند و مدیریت ملی را از سطح مدیریت محلی جدا و شهر را به مدیریتی یکپارچه تحویل دهد. وقتی پلاسکو خراب می‌شود همه می‌دانند مدیریت و پارلمان شهر باید پاسخگو باشد اگر در روستایی دور افتاده 4 دانش آموز می‌سوزند باید محل پاسخگو باشند نه رئیس جمهور. همه سختی‌ها را به جان می‌خریم چون نمی‌خواهیم تقسیم کار کنیم و با هم کنار بیاییم.

فرهادی اظهار کرد: وقتی جایی این موضوعات را مطرح می‌کنید فکر می‌کنند حرف سیاسی می‌زنید در صورتی که اظهار نظر کارشناسی است و همه کشورهای دنیا با این روش موفق شده اند. چه اصرار داریم همه مسئولیت را قبول کنیم؟

منبع: اقتصاد آنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها