کد خبر: 235549
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۸ ۱۲:۰۷:۰۰
| |

اتوبوس دریایی غرق شد/ اورژانس غیراستاندارد برای جابجایی بیماران

اتوبوس دریایی که در گذشته برای جابجایی مسافران استفاده می شد با تغییر کاربری مدتی به عنوان اورژانس دریایی استفاده شد که چند شب گذشته در اسکله قشم غرق شد.

اتوبوس دریایی غرق شد/ اورژانس غیراستاندارد برای جابجایی بیماران
کد خبر: 235549
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۸ ۱۲:۰۷:۰۰

اعتمادآنلاین| مردم جزیره هرمز نگران‌ ارائه خدمات ضعیف بهداشت و درمان، هزینه‌های بالای دارو و ویزیت و نبود آمبولانس استاندارد دریایی برای جابجایی بیماران از این جزیره به سرزمین اصلی و جزیره قشم را دارند. علیرغم اینکه سال گذشته اورژانس استاندارد دریایی توسط وزیر بهداشت و درمان مورد بهره برداری قرار گرفت اما در ماههای اخیر یک اتوبوس دریایی کار انتقال و جابجایی بیماران را انجام می داد.

موقعیت استراتژیکی جزیره هرمز این جزیره را نسبت به سایر جزایر در شرایط خاصی قرارداده است. با ارتقاء مرکز بهداشت هرمز به مرکز توسعه سلامت به‌عنوان یک رکن مستقل بهداشتی در سال‌های گذشته بارقه امیدی به مردم داده شد، تا شاید مشکلات این جزیره مرتفع شود. اما نه‌تنها استقرار مرکز توسعه سلامت دردی را دوا نکرد، بلکه این روزها دو پزشک بخش خصوصی در نوبت صبح و عصر نداشتن امکانات پزشکی را بهانه قرار می‌کنند تا فقط به ویزیت بیماران بپردازند و نه درمان.

طرح تحول نظام سلامت که اجرا شد، بسیاری از بخش‌های «سلامت» را متحول کرد. از میزان پرداخت از جیب مردم تا دسترسی به داروها، از ارزان شدن تعرفه‌ها تا پوشش بیمه‌ای و... طرح تحول نظام سلامت، همه این‌ها را کم‌وبیش متحول کرد اما اهالی جزیره هرمز از این طرح فقط گران شدن ویزیت و خدمات نصیبشان شد.

اتوبوس دریایی غیر استاندارد به جای آمبولانس دریایی

اتوبوس دریایی سال 90 به دلیل حادثه دلخراش غرق شدن 17 مسافر در مسیر دریایی هرمز به بندرعباس از رده تردد مسافران توسط استانداری هرمزگان و سازمان بنادر و دریانوردی هرمزگان خارج شد. اما با گذشته 7 سال شاهد بودیم که این شناور تا قبل از غرق شدن به جای اورژانس مورد استفاده قرار می گرفت.

جابجایی بیماران با این اتوبوس دریایی مورد اعتراض مردم جزیره هرمز قرار داشت و پس از انتشار خبر غرق شدن این اتوبوس دریایی نگرانی ها بسیار زیاد شد و اهالی جزیره با انتقاد از بی توجهی مسئولان عنوان می کردند اگر این شناور در هنگام جابجایی بیمار و همراهان بیمار دچار حادثه می شد کدام مسئول حاضر به پاسخگویی بود.

تاخیرات آمبولانس دریایی بلای جان بیماران اورژانسی در هرمز

چندی پیش بیمار دیابتی با درجه بالای 500 با دستور پزشک درمانگاه هرمز برای اعزام آماده می شود ولی دیر رسیدن آمبولانس دریایی موجب تحمل درد شدید توسط بیمار می شود.

بااینکه ریاست دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و اورژانس هرمزگان در نشست با معاون سیاسی واجتماعی استاندار هرمزگان عنوان کردند که از این به بعد در خصوص جابجایی بیماران از هرمز و کاهش تاخیرات در اعزام بیماران اقداماتی صورت خواهد پذیرفت اما هنوز جابجایی بیماران و انتقال آنها به سرزمین اصلی یک دغدغه است.

چندی است که استانداری هرمزگان طی تفاهمات صورت گرفته با بنیاد مستضعفان و بنیاد برکت برای مرمت و زیباسازی جزیره هرمزگان اقدام کرده است اما این در حالی است که خواسته و دغدغه اصلی مردم جزیره هرمز بهداشت و درمان و انتقال بیماران به مراکز درمانی خوب در سرزمین اصلی است.

دانشگاه علوم پزشکی قول داده تاخیرات آمبولانس دریایی کم بشود

علیرضا نصری فرماندار قشم در خصوص تاخیرات آمبولانس دریایی و جابجایی بیماران از هرمز به مراکز درمانی به خبرنگار مهر گفت: در جلسه ای که با حضور معاون سیاسی استاندار و رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و مسئولان شهر هرمز برگزار شد مقرر شد که جابجایی بیماران توسط آمبولانس دریایی از هرمز در کوتاه ترین زمان ممکن صورت بگیرد.

نصری اظهارداشت: با توجه به شکایت مردمی به جد پیگیر این موضوع هستیم و حتما باید به یک نتیجه مطلوبی برسد تا مشکلات درمانی این جزیره مرتفع گردد.

نماینده عالی دولت در شهرستان قشم بیان داشت: در همین جلسه ای که برگزار شد قول داده شد که تاخیرات آمبولانس دریایی به حداقل برسد و طی زمان یک ساعته صورت بگیرد.

شبانه روزی شدن درمانگاه هرمز خواسته مردم جزیره است/ دردهای شبانگاهی در هرمز علاج ندارد

یکی از مشکلات اساسی و مطالبات به حق مردم جزیره هرمز برخوردار شدن از درمانگاه شبانه‌روزی است زیراکه با برخورداری از خدمات درمانگاه برای ساعاتی مقرر(ساعات اداری) اقدامی حیاتی و پایه‌ای صورت نمی‌پذیرد چون در بسیاری موارد بیماری و ناراحتی در پاسی از شب به وقوع می‌پیوندد که مطمئناً نبود مرکز درمانی شبانه روزی آن بیماری و ناراحتی را تشدید خواهد کرد و چه بسا که اتفاقات ناگوارتری همچون مرگ هم هر بیماری را تهدید کند.

در همین راستا نگرانی از آنجایی نشأت می‌گیرد که دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان هرمزگان و معاونت بهداشتی این دانشگاه در خصوص ایجاد مرکز درمانی شبانه‌روزی در شهر هرمز«معیار جمعیتی» را در اولویت قرار داده است.

لازم به ذکر است که منظور از «معیار جمعیتی» در اینجا این است که اگر برای مثال جمعیت شهری و یا روستایی به حد نصاب با معیار دانشگاه علوم پزشکی نرسد آن شهر از داشتن درمانگاه شبانه‌ورزی بی‌بهره می‌شود در حالی که به عقیده صاحب‌نظران دیگر این رویه نمی‌تواند درست و منطقی و انسانی باشد و آن هم در جزیره ای که ساکنانش در شرایط بحرانی جوی هوا قادر به هیچ ترددی به مرکز استان و یا دیگر شهرستان های اطراف نیستند.

نیاز اصلی جزیره هرمز تامین آمبولانس دریایی استاندارد است/جزیره نیازمند درمانگاه مجهز

مرتضی غلامزاده رئیس شورای شهر هرمز در مورد وضعیت بیماران دیالیزی در جزیره هرمز گفت: هرچند آمار تعداد بیماران دیالیزی در جزیره هرمز به چند نفر می رسد اما باید اعتراف کرد که به دلیل نبود دستگاه دیالیز، آمار مرگ و میر بیماران کلیوی در این بخش افزایش می یابد، زیرا این بیماران برای رسیدن به نزدیک‌ترین دستگاه دیالیز باید مسافت زیادی را طی کنند که گاهی به دلیل شرایط جوی آب و هوایی و طوفانی بودن دریا قادر به رفتن به مرکز استان نیستند و فوت می‌کنند.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر بیماران دیالیزی که در هفته سه بار باید دیالیز شوند به دلیل نبود دستگاه و مشکلات تردد دریایی که گاها باید در آفتاب در انتظار شناور باشند.همه مردم جزیره هرمز توان پرداخت هزینه انتقال بیماران خود به بیمارستانهای دیگر ندارند و به مشکلات زیادی برمی خورند.

رئیس شورای شهر هرمز گفت: به دلیل کمبود امکانات و نبود نیروی متخصص درمانگاه جوابگوی نیازهای مردم نیست و اکنون ساعات خدمات رسانی این درمانگاه را محدود کردند . مردم این منطقه بسیار محرومند و در بخش درمان با مشکلات زیادی مواجه هستند، در موقع بیماری یا باید از درمان کامل صرفنظر کنند و یا به شهرستانهای دیگر مراجعه کنند.

غلامزاده اظهارداشت: بیماران دیالیزی به لحاظ جسمی و روحی دچار مشکلند و با توجه به اینکه نصف روز را اینجا هستند، مسلما کار و شغل مناسبی نخواهند داشت. متاسفانه روز به روز هم بر شمار بیماران دیالیزی اضافه می‌شود و این در حالی است که نبود دستگاه‌ دیالیز در جزیره هرمز کاملا چشمگیر است.

رئیس شورای شهر هرمز، از نبود درمانگاه شبانه روزی در این شهر هفت هزار و 500 نفری گله مند است و می گوید: هفت سالی هست که از تصویب شبانه روزی شدن درمانگاه هرمز در مرکز ارتقای سلامت وزارت بهداشت و ابلاغ آن به دانشگاه علوم پزشکی استان هرمز گان می گذرد اما این خواسته مردمی هنوز محقق نشده است.

غلامزاده مهمترین مشکل شبکه بهداشت و درمان جزیره هرمز را کم توجهی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به حوزه بهداشت جزیره هرمز ذکرکرد و افزود: مادامی که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، جزیره هرمز را در حوزه سلامت به جای نگاه برادرانه نگاهی رقابتی داشته باشند، پیشرفتی در زمینه سلامت و خدمات بهداشتی و درمانی این منطقه حاصل نخواهد شد.

رئیس شورای شهر هرمز اظهارداشت: مسئولان این دانشگاه برای بهبود ارایه خدمات پزشکی به مردم، باید زمینه احداث کلینیک تخصصی در جزیره هرمز فراهم سازند تا شرایط حضور پزشکان متخصص در این جزیره بیش از گذشته فراهم شود.

شبکه بهداشت و درمان جزیره هرمز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و مرکز بهداشت استان هرمزگان فعالیت می کند جزیره هرمز با جمعیتی بالغ بر هفت هزار و 500 نفر و در 18 کیلومتری جنوب شرقی بندرعباس قرار دارد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها