کد خبر: 226556
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۴ ۱۶:۰۹:۰۰
| |

معاون وزیر ارشاد در همدان اعلام کرد:

تسهیلات 20 میلیون تومانی به خبرنگاران پرداخت می‌شود

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد گفت:در حال رایزنی با بانک قرض الحسنه مهر ایران هستیم تا بتوانیم تسهیلات 20 میلیون تومانی را با کارمزد 4 درصد در اختیار رسانه‌ها بگذاریم.

تسهیلات 20 میلیون تومانی به خبرنگاران پرداخت می‌شود
کد خبر: 226556
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۴ ۱۶:۰۹:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد سلطانی فر معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد با تشریح وضعیت موجود مطبوعات، اظهار داشت: در تلاش هستیم با کمک دوستان، جشنواره مطبوعات استان‌های غرب را برگزار کنیم که البته این موضوع که همدان محور این جشنواره باشد یا نه به گفت‌وگو و رایزنی شما با خانه مطبوعات دیگر استان‌ها بستگی دارد.

وی با اشاره به اینکه در صورت عدم برگزاری جشنواره مطبوعات غرب کشور آمادگی داریم از جشنواره‌های استانی حمایت کنیم، درباره شرایط بیمه خبرنگاران افزود: متاسفانه اتفاقاتی در صندوق هنرمندان رخ داد که سبب شد ما سهمیه خود در بخش روزنامه نگاران از دست بدهیم اما امسال با تغییر شیوه‌های مربوطه توانستیم برای 3 هزار نفر از روزنامه نگاران سهمیه بیمه دریافت کرده و 808 نفر را نیز بیمه کنیم.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد با تشریح برخی طرح‌ها که سبب کمرنگ شدن موضوع بیمه خبرنگاران شد گفت: اجرای طرح‌هایی مانند طرح اشتراک سبب شد رقم هنگفتی از یارانه به مقدار 70میلیارد تومان ظرف مدت 3 سال برداشته و سایر بخش‌ها از این ظرفیت کمتر بهره‌مند شوند.

وی با اعلام اینکه فردای انتصابم به این سمت، طرح اشتراک روزنامه را که با هدف روزنامه خوان کردن مردم اجرا شد تعطیل کردم، عنوان کرد: از دیگر طرح‌هایی که تعطیل کردیم طرح بیمه خبرنگاران توسط رسانه بود چرا که این طرح نیز اشکالات فراوانی داشت که مهمترین آنها مداخله دولت در امور روزنامه نگاران بود.

سلطانی فر با بیان اینکه اختصاص سهمیه بیمه به رسانه‌ها سبب شد برخی از ظرفیت ایجاد شده سواستفاده کنند، گفت: تخلف برخی مدیران و بیمه کردن افرادی غیر از روزنامه نگاران سبب شد نتایج این تخلف دامن خودشان را گرفته و سبب تشکیل پرونده‌هایی حقوقی علیه آنها شود.

وی با تشریح دیگر تخلفات رخ داده در طرح بیمه خبرنگاران توسط رسانه‌ها، گفت: با متوقف کردن این قبیل طرح‌ها توانسته‌ایم امسال در دو مقطع به رسانه‌ها یارانه پرداخت کنیم و اگرچه به شخصه با پرداخت یارانه مستقیم به مطبوعات مخالفم اما معتقدم مسیر فعلی مسیری است که می‌توانیم با کمترین چالش و فساد به نشریات کمک کنیم.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد با تاکید براینکه در برنامه‌های اخیر وزارت ارشاد نگاه استانی قوی‌تر شده است، ابراز کرد: امسال توانستیم سه هزار نفر از روزنامه نگاران و خانواده‌هایشان را در قالب بیمه تکمیلی و طرح سرمد بیمه کنیم طرحی که مطابق آن دو سوم هزینه‌ها را ما پرداخت کرده و یک سوم آن را روزنامه نگار پرداخت می‌کند.

وی با اعلام اینکه افرادی که رسانه‌هایشان تعطیل شده و یا در پرداخت حق بیمه دچار سهل انگاری می‌شوند می‌توانند با شرایطی تا دو سال از بیمه بیکاری استفاده کنند، اظهار داشت: طبق قانون مدیران مسئول موظفه هستند اعضای رسانه خود را بیمه کنند بنابراین ما افرادی که از این کار سر باز بزنند را از یارانه محروم می‌کنیم.

سلطانی فر درباره اختصاص یارانه به نشریات محلی و کم بودن سهم استان در این بخش نیز گفت: نگاه ما در این عرصه استانی نیست بلکه ما به تمامی رسانه‌هایی که شامل دریافت یارانه می‌شوند یارانه می‌دهیم مشکل مطبوعات استان عدم ارسال به موقع اعلام وصول است که همین سبب محروم شدن آنها از یارانه و اعمال ماده 16 شدن آنها شده است.

وی درباره درخواست رسانه‌ها مبنی بر جلوگیری از اعطای مجوز به افراد غیرحرفه‌ای نیز گفت: اگرچه مطابق قانون ما نمی‌توانیم جلوی تقاضای افراد برای راه اندازی یک رسانه را بگیریم اما مسیری ترسیم کرده‌ایم که تنها افراد حرفه‌ای در این عرصه بتوانند مجوز راه اندازی یک رسانه را دریافت کنند.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد با اعلام اینکه افرادی که درخواست اخذ مجوز برای راه اندازی یک رسانه را دارند تا سه سال از حمایت‌های ما بی‌بهره می‌شوند افزود: ما برای حضور افراد حرفه‌ای در عرصه رسانه تصمیم گرفته‌ایم علاوه بر نکات ذکر شده به رسانه‌هایی با بیش از 25 سال سابقه نیز یارانه ندهیم چون این رسانه‌ها نتوانسته‌اند در طول سال‌ها روی پای خود بایستد.

وی درباره اعطای تسهیلات بانکی به خبرنگاران نیز ابراز کرد: در حال رایزنی با قرض الحسنه مهر ایران هستیم تا بتوانیم تسهیلات 20 میلیون تومانی را با کارمزد 4 درصد در اختیار رسانه‌ها بگذاریم.

سلطانی فر با اعلام اینکه تا امروز 1880 مجوز کانون تبلیغاتی صادر شده و در حال تشکیل کانونی برای فعالان این عرصه هستیم عنوان کرد: ما با مشکلات این قشر از جامعه رسانه‌ای نیز آشنا هستیم و در تلاشیم مشکلات آنها را بر طرف کنیم.

وی درباره جایگاه مشاوران رسانه‌ای مسئولان نیز بیان کرد:ما به دنبال ایجاد طرح اختصاص مشاوران رسانه‌ای هستیم اما واقعیت این است که استانداران و فرمانداران ما مشاور رسانه‌ای ندارند.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد با تاکید براینکه ما نیاز داریم برای هر طرحی که اجرا می‌شود پیوست رسانه‌ای ایجاد شود تا آن طرح هنگام اجرا با مشکلات کمتری روبه‌رو شود، گفت: مسئولان، رسانه‌ها را با روابط عمومی اشتباه گرفته‌اند در حالیکه هریک جایگاه و وظیفه‌ای مخصوص به خود را دارند.

وی با اعلام اینکه اگرچه ارائه برنامه‌های ثابت در حوزه رسانه لازم است اما گاهی اوقات مجبور می‌شویم برخی طرح‌های اشتباه را متوقف کنیم، افزود: از مهمترین مباحث نیمه مغفول مانده در عرصه مطبوعات امر آموزش است که می‌تواند بسیاری از مشکلات ما را حل کند.

سلطانی فر با بیان اینکه هرچه در بخش آموزش هزینه کنیم باز هم کم است، خطاب به اصحاب رسانه اظهار داشت: در این حوزه شما باید روش‌های نوین خبرنویسی در عرصه‌های مختلف را از ما طلب کنید و دیگر به دنبال ارائه آموزشی‌های سنتی در خبر نویسی نباشید.

وی گفت: ما بهترین اساتید رسانه‌ای را برای آموزش مباحث جدید را در اختیار داریم و می‌توانیم مطابق درخواست شما دوره‌های آموزشی را در استان شما برگزار کنیم.

این مسئول با اشاره به اینکه جایگاه رسانه با روابط عمومی فرق دارد، افزود: برخی بعداز اعلام یک برنامه یا اجرای یک طرح رسانه‌ها را در جریان می‌گذارند که این کار درستی نیست چرا که قبل از انجام هرکاری رسانه‌ها باید افکار عمومی را برای پذیرش آن کار آماده کنند.

وی با بیان اینکه پرداختن به وضعیت رسانه‌های محلی جز دغدغه‌های من است، اظهار داشت: هر چه تعداد انجمن‌های فعال در عرصه رسانه بیشتر باشد کار آسان‌تر می‌شود، چرا که معتقدم وجود این گروه‌ها برای پیشبرد کارها بسیار سازنده است.

سلطانی‌فر با بیان اینکه برای حفظ و تکریم جایگاه و منزلت روزنامه‌نگاری یک شورای مشورتی را راه‌انداری کردیم، ابراز کرد: در این شورا پرونده‌های مطبوعاتی رسیدگی می‌شود و به نظر می‌رسد که 70 تا 80 درصد از مشکلات اهالی رسانه پیش از ارجاع به دادگاه‌های قضایی حل شود.

وی با بیان اینکه منتظر آن هستیم تا حکم شورای مشورتی توسط قوه قضاییه برای اعضا صادر شود، عنوان کرد: اگر این طرح در تهران خوب اجرا شد آن را در شهرستان‌های دیگر نیز اجرایی می‌کنیم.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها