کد خبر: 221521
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۳ ۰۷:۰۹:۰۰
| |

بعد از ریزگردها نوبت دود و آتش سوزی رسید

شدت دود تنفس را در خوزستان سخت کرده است

با وجود گذشت پنج روز از آغاز عملیات مهار آتش سوزی تالاب هورالعظیم از سوی بالگردهای آب پاش ایرانی، شدت دود در شهرهای پیرامون این تالاب تنفس را برای مردم سخت کرده است.

شدت دود تنفس را در خوزستان سخت کرده است
کد خبر: 221521
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۳ ۰۷:۰۹:۰۰

اعتمادآنلاین| از حدود سه هفته قبل تالاب هورالعظیم در هویزه در بخش عراقی آن دچار آتش سوزی گسترده ای شده است و از آن زمان تاکنون شهرهای پیرامون این تالاب مثل رفیع، بستان، هویزه، سوسنگرد و حمیدیه به علت شدت بالای دود ناشی از این آتش سوزی با مشکل مواجه شده اند. از 29 تیرماه عملیات مهار آتش سوزی تالاب هورالعظیم در بخش عراقی آن به علت بی توجهی کشور عراق به این مسئله با استفاده از دو فروند بالگرد آب پاش از سوی کشور ایران آغاز شده است ولی ظاهرا بعد از این مدت هنوز آتش مهار نشده است.

در این مدت هر شب شهرهای اطراف تالاب در دود غلیظی که ناشی از این آتش سوزی است، غرق می شوند و تنفس برای مردم این شهرهای به سختی صورت می گیرد به گونه ای که اغلب مردم مجبور به ترک خانه و شهر خود شده اند. در این میان بیماران تنفسی، سالمندان و کودکان بیشتر سختی را متحمل شده اند و شرایط تنفسی برای آنان سخت است.

به علت کاهش شدید آب در تالاب هورالعظیم و خشک شدن بخش اعظم آن، علاوه بر اینکه این تالاب به منشا گرد و غبار در استان خوزستان تبدیل شده است، اکنون سوختن نیزارها خشک آن نیز باعث دود گرفتگی شهرهای استان خوزستان شده است. در برخی روزها شدت دود و جهت باد باعث می شود که دود ناشی از آتش سوزی تالاب تا شهرهای اهواز، ماهشهر و ... هم برسد. چند روز قبل، شدت دود در شهرستان های حمیدیه، هویزه و دشت آزادگان به اندازه ای بود که فرمانداری های این سه شهرستان مجبور به تعطیلی شهرهای خود شدند.

شکرالله سلمان زاده رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان در خصوص دود حاصل از آتش‌سوزی هورالعظیم و زیان‌های احتمالی آن برای اهالی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه دودزدگی عوامل حاد و یا درازمدت دارد، اظهار کرد: در عوارض حاد برخی افراد که دارای ریه حساس بوده و استعداد بیماری‌های ریوی دارند، ممکن است دچار حمله حاد تنفسی شوند.

وی افزود: افرادی که دچار این حمله می‌شوند به درمان فوری نیاز دارند و اگر مورد درمان قرار نگیرند، حیات آن‌ها به خطر می‌افتد. کسانی که زمینه بیماری قلبی دارند نیز به دلیل دودزدگی ممکن است دچار حمله قلبی شوند. عوارض درازمدت دودزدگی هم منجر به افزایش حساسیت‌های تنفسی می‌شود و افراد در درازمدت دچار آسم و تحریک‌پذیری دستگاه‌ تنفسی می‌شوند.

وی با بیان اینکه این افراد در آینده مستعد ابتلا به بیماری‌های مزمن ریوی و حتی عفونت‌های ریوی خواهند بود، گفت: چنین افرادی درنهایت به دنبال تماس‌های بعدی دچار حملات حاد تنگی نفس می‌شوند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها