کد خبر: 602959
|
۱۴۰۲/۰۱/۰۵ ۱۷:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

سال 2023 در کمتر از 60 روز 22 فاجعه طبیعی به وقوع پیوست

طی دو ماه اول سال جدید میلادی، جهان 22 فاجعه طبیعی را پشت سر گذاشته است.

سال 2023 در کمتر از 60 روز  22 فاجعه طبیعی به وقوع پیوست
کد خبر: 602959
|
۱۴۰۲/۰۱/۰۵ ۱۷:۰۰:۰۰

طی دو ماه اول سال جدید میلادی، جهان 22 فاجعه طبیعی را پشت سر گذاشته است.

به گزارش اعتمادآنلاین، سامانه هشدار و هماهنگی جهانی فجایع و حوادث طبیعی از ثبت 22 فاجعه خطرناک از ابتدای سال 2023 تا اول ماه مارس به ثبت رسانده که منجر به کشته شدن هزاران نفر و به بار آمدن ویرانی‌های شدیدی در جهان شده است.

به گزارش این سامانه، زلزله‌ای که در ششم فوریه جنوب ترکیه و شمال سوریه را به لرزه درآورد، شدیدترین این فجایع محسوب می‌شود.

در این لیست چهار حادثه اصلی و بسیار خطرناک دسته‌بندی شده‌اند، نکته جالب اینکه بسیاری از این حوادث در ترکیه اتفاق افتاده‌اند.

در فهرست مذکور علاوه بر زلزله ویرانگری که 6 فوریه شهرهای جنوب ترکیه را درنوردید و مرکز آن ایالت قهرمان‌مرعش بود و جزو ویرانگر‌‌ترین حوادث طبیعی چند سال اخیر و شدیدترین زلزله یک قرن گذشته در اروپا به شمار می‌رود، سه زلزله دیگر نیز بعد از زلزله اصلی مناطق دیگر ترکیه به لرزه درآورد که به ترتیب 7.8، 7.5 و 6.7 ریشتر بودند.

زلزله ترکیه بر اساس آخرین آمارها منجر به کشته شدن بیش از 46 هزار نفر و زیان‌های مادی بسیار گسترده شد.

همچنین زلزله‌ای که شمال سوریه را به لرزه درآورد به کشته شدن بیش از پنج هزار نفر انجامید و زیان‌های مادی گسترده‌ای را در این منطقه به بار آورد.

آتش‌سوزی‌های شیلی

آتش‌سوزی مهیبی در جنگل‌های شیلی رخ داد، این آتش‌سوزی دوم فوریه گذشته آغاز و جزو حوادث بسیار خطرناک دسته‌بندی شد که به مرگ 25 نفر و زخمی‌شدن بیش از 3 هزار نفر دیگر انجامید. در این آتش‌سوزی 270 هزار هکتار پوشش گیاهی از بین رفت و 1081 خانه هم سوخت، هفت هزار نفر نیز در این آتش‌سوزی زیان‌های مادی دیدند.

زلزله «هاتای»

زلزله‌ای به قدرت 6.3 ریشتر ایالت هاتای در جنوب ترکیه را به لرزه درآورد، این زلزله روز 20 فوریه به وقوع پیوست و در زمره فجایع به شدت خطرناک گنجانده شد.

در این زلزله، شماری از ساختمان‌‌هایی که در زلزله قهرمان‌مرعش آسیب دیده بودند فرو ریختند، 6 نفر کشته و 562 نفر دیگر زخمی‌شدند که حال 18 نفر از زخمی‌ها وخیم گزارش شد.

طوفان ماداگاسکار

طوفانی که روز شش فوریه در منطقه اقیانوس هند وزیدن گرفته بود هنگام عبور از ماداگاسکار منجر به کشته شدن هفت نفر شد، این طوفان 18 روز در این کشور در حال وزیدن بود و وقتی به موزامبیک رسید به یک طوفان استوایی معتدل تبدیل شده بود.

سیل و رانش زمین در برزیل

شمار زیادی از منازل مسکونی روز ۱۹ فوریه گذشته در برزیل ویران شدند، این منازل بر اثر باران‌های شدید و جاری شدن سیل ویران شدند، سیل و رانش زمین به کشته شدن 54 نفر انجامید که اکثر قربانیان در جنوب شرق این کشور زندگی می‌کردند.

طوفان نیوزیلند

طوفان گابریل که از 12 فوریه در نیوزیلند به مدت 12 روز به وقوع پیوست منجر به کشته شدن 11 نفر شد و یکی از ویرانگرترین حوادث جوی این کشور طی چند دهه اخیر لقب گرفت.

این طوفان منجر به بروز سیلاب، رانش زمین و قطع گسترده برق شد؛ همچنین باعث آوارگی 9 هزار نفر شد و سه هزار نفر نیز به مراکز امدادرسانی منتقل شدند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها