کد خبر: 586831
|
۱۴۰۱/۰۹/۲۱ ۰۷:۵۰:۵۷
| |

کمال‌الدین پیرموذن، نماینده ادوار مجلس:

برای کاهش دردهای ملت، از نادیده گرفتن حق دفاع متهمان دانشجو و زنان پرهیز شود

کمال‌الدین پیرموذن نوشت: برای کاهش دردهای ملت، از نادیده گرفتن حق دفاع متهمان دانشجو و جوان و بانوان به عنوان یکی از حقوق اساسی ملت بایستی پرهیز کرد و حق انتقاد، حق اعتراض دانشجویان و بانوان و اقوام و مصونیت پارلمانی دو سه نماینده مردمی و آزاده مجلس را پاس داشت.

برای کاهش دردهای ملت، از نادیده گرفتن حق دفاع متهمان دانشجو و زنان پرهیز شود
کد خبر: 586831
|
۱۴۰۱/۰۹/۲۱ ۰۷:۵۰:۵۷

«دانشجو زبان گویای ملت» عنوان یادداشت کمال‌الدین پیرموذن در روزنامه اعتماد است که در آن آمده: در شرایط فعلی، بقای شرافتمندانه کشورها مستقیما به توانمندی‌شان در علم و تکنولوژی و توجه جوامع به مطالبات و نقطه‌نظرات نخبگان و دانشجویان بستگی دارد. شانزدهم آذرماه یادآور شور و حماسه‌ای آگاهانه و بزرگ است که هنوز هم پس از گذشت 69سال پر فراز و نشیب بر تارک تاریخ ایران و جنبش دانشجویی می‌درخشد. جنبش دانشجویی ایران نقش ممتاز خویش را در تحولات سیاسی و اجتماعی کشور کماکان حفظ نموده و علی‌رغم تمامی نامهربانی‌ها و فشارهایی که در طول این فعالیت مجاهدانه بر آن رفته است، توانسته است با نشر اندیشه و آگاهی همچنان پرچمدار حرکت‌های سیاسی و اجتماعی عصر خود و زبان گویای ملت باقی بماند.

بازداشت و محکومیت و تحمل زندان‌ها، هزینه این حرکت سترگ بوده است و در این مسیر آنچه جایی نداشته و نخواهد داشت سکوت است. به دنبال بی‌مهری به یک دختر کشورم، دانشجویان و دانشگاهیان و پزشکان و بانوان در پیدایش انتقادات و اعتراضات شجاعانه به این موضوع دل‌آزار انسانی و به چالش کشاندن موضوع پرحاشیه مرتبط و مسببان  آن، نقش بسزایی داشته‌اند، آنان با حضور خویش در صحنه‌های سرنوشت‌ساز کشور توانسته‌اند در گشایش فضای سیاسی و اجتماعی به عنوان نیروهای پیشرو عمل نموده و در این مسیر سختی‌ها، دشواری‌ها و بی‌مهری‌های فراوانی را تحمل کرده‌اند، جنبش دانشجویی نشان داده است که باید فضای دانشگاه فضایی زنده و عرصه‌ای برای اندیشه‌ورزی و حرکت به سمت مردم‌سالاری در پرتو آموزه‌های سیاسی و اجتماعی و بالاخص اسلامی و فطرت آزادی‌طلب انسان باشد.

دانشجو و دانشگاه همواره زنده است و به رغم تاثیر روشن و سرنوشت‌ساز تاریخ دانشگاه در توسعه کشور و گسترش مبانی علمی و عالی تکنولوژیک و توسعه آگاهی‌های سیاسی و اجتماعی که منجر به تحول عظیم حالیه گردیده، علی‌رغم نامهربانی‌ها، بگیر و ببندها و تجاوز به کتابخانه و محدوده دانشگاه‌ها جنبش دانشجویی همچنان باز، به صورت بالنده در حرکت است.

این جنبش به دلیل ماهیت مردمی خویش و گستره حوزه نفوذ خود از کوچک‌ترین نهادهای اجتماعی تا کلانشهرها و تهران توانسته و  می‌تواند همچنان در نقد سوء عملکردها و اعتراض به کج‌روی‌ و بی‌راهه رفتن‌ها، در کنش‌ها و واکنش‌های سیاسی و در مشارکت یا عدم مشارکت مردم در تعیین سرنوشت آینده خویش، نقش ممتاز و سرنوشت‌ساز خود را حفظ کند.

پر واضح است دانشجویان آگاه و متعهد و وطن‌پرست و آزاده با ایمان کشور، با تکیه بر آرمان‌های والای جنبش دانشجویی و با اتحاد و شجاعت و یکپارچگی، بی‌تردید حرکت اصلاحی و اعتراضی سازنده و منطقی این ملت خاصه بانوان و جوانان و اقوام غیور ایرانی را، با نگاه به درون و با بها دادن به حقوق اساسی ملک و ملت، در محیط دانشگاهی تا حصول نتایجی روشن، شفاف و سرنوشت‌ساز ادامه خواهند داد و شعارهای اصیل انقلاب «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» را تکرار خواهند کرد.

برای کاهش دردهای ملت، از نادیده گرفتن حق دفاع متهمان دانشجو و جوان و بانوان به عنوان یکی از حقوق اساسی ملت بایستی پرهیز کرد و حق انتقاد، حق اعتراض دانشجویان و بانوان و اقوام و مصونیت پارلمانی دو سه نماینده مردمی و آزاده مجلس شورای اسلامی را پاس داشت تا جهانیان بتوانند دموکراسی و مردم‌سالاری دینی، آزادی، حریت، صداقت، شجاعت و پای‌بندی به ادب و اخلاق و قانون در نظام اسلامی و در محیط سرنوشت‌ساز دانشگاه در آیینه اراده و اقتدار مردم یعنی مجلس شورای اسلامی کارآمد حداکثری در مجالس آینده کشور را ببینند و دانشگاه و مجلس در فضایی آرام و آکنده از حق‌طلبی، منطق، محبت، صراحت و شجاعت، همه توان خویشتن را صرف دانش‌اندوزی و خردورزی و آگاهی‌بخشی و توسعه ایران و تعالی ایرانیان و دفاع از حقوق مشروع و مسلم ملت و خواست‌های بحق آنان کرده و با انسجام داخلی و جذب مشارکت موثر مردم، همگان با هم و مهربانانه در کنار هم در راه اعتلا و رفاه و سرافرازی میهن و مردم عزیز خود قدم بردارند. 

رای و نظر مردم به طور عام و دانشجویان، بانوان و نخبگان در اعمال حاکمیت بایستی نافذ باشد. انتقاد و اعتراض بجا و سازنده، خشم نیست، درمان است. هدیه‌ای است از بانوان و جوانان و دانشجویان جامعه به کشور در جهت نیل به منافع و رشد ملک و ملت. بلوغ فکری و اجتماعی مردم به ویژه جوانان و بانوان، سرمایه‌ای است که همه باید برای ساختن این دیار به آن تکیه کنیم.

عدم پاسخگویی حاکمیت، دولت و مجلس به مطالبات قانونی و مشروع آنان بحران‌ساز است. نمایندگان ملت در مجلس طبق سوگند خود، موظف به پاسداری از حقوق عموم اقشار ملت از جمله دانشجویان و بانوان هستند و ملزم هستند تا در حفظ حقوق همه شهروندان و دانشجویان از اختیارات قانونی خود نهایت استفاده را به عمل آورند. انتقاد و اعتراض، نخستین گام در راه سازندگی کشور و بهبود زندگی هموطنان بوده و نمایندگان نبایستی، به ندرت به قانون اساسی استناد کنند. برخی از اشخاص قدرت‌طلب، به هر تغییر شکلی مستعدند، گهی مشروطه، گاهی مستبدند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها