کد خبر: 523204
|
۱۴۰۰/۰۸/۲۸ ۲۲:۳۱:۰۰
| |

غزل لطفی در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت:

در آموزش و پرورش، فردای ایران را ببینید

مهم‌ترین ارگانی که در تربیت آینده‌سازان نقشی اساسی دارد، سیستم آموزشی کشور است و به اعتقاد من، امروز تربیت و پرورش جوانانی آگاه، باید از مولفه‌های اصلی سیاست آموزشی کشورمان باشد.

در آموزش و پرورش، فردای ایران را ببینید
کد خبر: 523204
|
۱۴۰۰/۰۸/۲۸ ۲۲:۳۱:۰۰

اعتمادآنلاین|

غزل لطفی در یادداشتی نوشت: قانون حمایت از جوانی جمعیت پس از تصویب در مجلس، توسط رییس‌جمهور به وزارت بهداشت ابلاغ شد. فارغ از پرداختن به انتقاداتی که به این قانون وارد است، امروز دیگر قانون است و در آستانه اجرا. آنچه از امروز باید در نظر داشت، تربیت جمعیت جوانی است که در آینده‌ای نه چندان دور مادران و پدران جوان کشور ما خواهند بود و امروز محصلین و آینده‌سازان ایران هستند.

مهم‌ترین ارگانی که در تربیت این آینده‌سازان نقشی اساسی دارد، سیستم آموزشی کشور است و به اعتقاد من، امروز تربیت و پرورش جوانانی آگاه، باید از مولفه‌های اصلی سیاست آموزشی کشورمان باشد. باید در نظر داشت هر آنچه در کودکی و نوجوانی آموخته می‌شود در سراسر زندگی نهادینه شده و نقش مهمی در روش و منش زندگی هر فردی دارد. موضوع مهمی که باید به آن پرداخته شود؛ آگاهی است و آگاهی‌بخشی به کودکان و نوجوانان بهترین سرمایه‌گذاری برای آینده است.

در حال حاضر سهم کالاهای فرهنگی در سبد خانوار ایرانی کمتر از یک درصد است که البته مشکلات معیشتی در این زمینه، تاثیر فراوان دارد و در این روزها و شرایط، رسالت بانیان آموزش کشور هم سنگین‌تر خواهد بود. حالا که قرار است برای جوانی و افزایش جمعیت برنامه‌ریزی شود، بهتر است جوانانی آگاه داشته باشیم تا در آینده با مشکلات بزرگ‌تری از سر ندانستن روبه‌رو نشویم. برای اینکه راه را بر آموزش‌های غلط ببندیم، چاره‌ای نداریم جز گسترش آگاهی و آموزش صحیح و به موقع که سهل‌ترین و در دسترس‌ترین راه آن هم آموزش و پرورش است.

در این راه باید متخصصان و کارشناسان را به‌ کار گرفت و روش‌های به‌روز سیستم‌های آموزشی موفق دنیا را بررسی کرد و پس از بومی‌سازی از آنها استفاده کرد تا سیاست جوانی جمعیت، همراه با چاشنی آگاهی، موفقیت را رقم بزند و در این راه تامین زیرساخت‌های مناسب آموزشی و طبق استانداردهای جهانی از مهم‌ترین ملزومات است که با توجه به سیاست جوان‌گرایی جمعیت حتما در این زمینه برنامه‌ریزی مدون شده و در پیوست‌های فرهنگی این قانون آمده است و نیاز به انتشار عمومی دارد تا هم در زمان حال و هم آینده‌ بتوان از آن بهره‌برداری کرد، زیرا از امروز باید به تلاشی صد چندان پرداخت تا هم کمبودهای فعلی مرتفع شود و هم در آینده زیرساخت‌های آموزشی متناسب با جمعیت باشد.

تامین فضای آموزشی مناسب در شرایطی که هنوز ما در برخی نقاط کشور از کلاس‌‌های کپری و کانکسی استفاده می‌کنیم تخصیص بودجه و طرحی کارشناسی می‌خواهد تا در آینده‌ای نه چندان دور به تعداد کلاس‌های غیراستاندارد کشورمان افزوده نشود و در ده سال آینده با موجی از کمبودهای اولیه و بنیادی در دستگاه آموزشی مواجه نباشیم. بیش از 970 هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی جدید ترک تحصیل کرده‌اند و این یعنی جمعیتی حدود یک میلیون به هر علت از یادگیری بازمانده‌اند. علت‌یابی این اتفاق به دو جهت حایز اهمیت است: بازگرداندن این تعداد کودک و نوجوان به تحصیل و جلوگیری از این اتفاق در آینده.

جمعیت جوانی که بر اثر فقر از تحصیل باز بماند در آینده ارمغانی جز جرم و بزهکاری نخواهد داشت. برای تربیت آینده‌سازانی کارآمد امروز به فکر تحول در نظام آموزشی کشور باشیم. جوان‌سازی نیازمند تهیه برنامه توسعه‌ای در ساختار آموزش و پرورش کشور است.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها