کد خبر: 472009
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۵ ۱۷:۲۶:۰۰
| |

مدافعان سلامت؛ قهرمانان مبارزه با کرونا

وحید منصف کسمایی متخصص طب اورژانس و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان، دکتر محمد محمدی پزشک پیشکسوت رشتی، دکتر محمد علی ربیعی پزشک شفتی، دکتر رضا کوچکی نیا پزشک آستانه اشرفیه، دکتر حمید لطفی پزشک متخصص ارتوپدی صومعه سرایی و دکتر سیامک دیوشلی متخصص اطفال انزلی از جمله پزشکانی هستند که در اثر ابتلاء به کووید 19جانشان را در راه خدمت به هموطنانشان در مقابله با این ویروس فدا کردند.

مدافعان سلامت؛ قهرمانان مبارزه با کرونا
کد خبر: 472009
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۵ ۱۷:۲۶:۰۰

اعتمادآنلاین| مدافعان سلامت، قهرمانان حکایت کرونا، بزرگ مردان و زنانی که با شیوع این ویروس سرکش، بیماران را در برابر این این بیماری مهلک تنها نگذاشتند و با تمام توان پای کار ماندند و در این میان عده ای از آنان به این ویروس وحشی مبتلا شدند و تعدادی دیگر جانشان را در راه خدمات رسانی از دست دادند.

بیش از یک سال از شیوع این ویروس می گذرد، در این مدت برای کنترل و مقابله با آن و خدمات رسانی به مبتلایان و خانواده های آنان بسیار تلاش شده و می شود، در این میان پزشکان، پرستاران و کادر درمانی بیش از همه و در خط اول مبارزه با این ویروس شجاعانه ایستاده اند و تمام همت شان را برای بهبودی بیماران به کار گرفته اند.

با شیوع ویروس کرونا پزشکان و پرستاران در خط مقدم مبارزه بیش از همه روزهای سختی را گذراندند، تسکین دهنده دردهای بیماران شدند و با خانواده های درگذشتگان همدردی کردند چه بسا خود نیز زخم خورده این بیماری شدند و جان عزیزشان را در این مسیر فدا کردند.

گیلان که از اسفندماه سال گذشته درگیر این ویروس منحوس شد در ماه نخست شیوع بیماری به دلیل شرایط خاص گردشگری این خطه وکمبود و ضعف امکانات پزشکی و درمانی و شیوع بالای بیماری و نیز عدم اطلاع عامه از راه‌ های پیشگیرانه شاهد آمار بالای فوتی ها و مبتلایان بود و در این میان تعدادی از کادر درمانی اعم از پزشکان و پرستاران در مسیر خدمت به شهادت رسیدند انسان هایی که هر یک در جای خود سرمایه‌های ارزشمندی برای این استان بودند.

وحید منصف کسمایی متخصص طب اورژانس و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان، دکتر محمد محمدی پزشک پیشکسوت رشتی، دکتر محمد علی ربیعی پزشک شفتی، دکتر رضا کوچکی نیا پزشک آستانه اشرفیه، دکتر حمید لطفی پزشک متخصص ارتوپدی صومعه سرایی و دکتر سیامک دیوشلی متخصص اطفال انزلی از جمله پزشکانی هستند که در اثر ابتلاء به کووید 19جانشان را در راه خدمت به هموطنانشان در مقابله با این ویروس فدا کردند.

علی شیخ مرادی پرستار بیمارستان قائم (عج) رشت، نرجس خانعلی زاده پرستار 25 ساله بیمارستان لاهیجان، غلامرضا وثوقی کیا پرستار تیم جراحی بیمارستان‌های پورسینا و آریای رشت نیز برخی از جمله پرستارانی بودند که در جریان مقابله با این ویروس و نجات جان مردمانشان به این ویروس مبتلا شده و جانشان را از دست دادند.

بر اساس آخرین آماری که چندی قبل روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان اعلام کرد : 30 نفر از پزشکان، پرستاران و سایر نیروهای مرکز بهداشتی و درمانی استان به عنوان مدافعان سلامت جانشان را از دست دادند و 178 پرستار، 95 پزشک و 138 نفر از سایر نیروها در مراکز بهداشتی و درمانی به دلیل بیماری کرونا در بیمارستان های گیلان بستری شدند ضمن اینکه افرادی از کادردرمان به این بیماری مبتلا شده اما جز آمار بستری ها نیستند.

به منظور قدردانی از تلاش های این ایثارگران و بزرگداشت یاد شهدای سلامت با برخی از پزشکان بهبود یافته از بیماری کووید 19 در استان گفت و گویی می کنیم با متخصصانی که گذر از پیچ تند کرونا را نیازمند همدلی و یکصدایی مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ضرورت توجه به محدودیت‌ها دانسته و معتقدند: مردم ایران اسلامی همواره در بزنگاه ها و شرایط حساس در کنار هم با اتحاد و همدلی توانسته از شرایط سخت عبور کنند این بار نیز یکصدا و همدل اما با فاصله از همدیگر و رعایت پروتکل ها می توانند این دوران را هم به سلامت بگذرانند.

پزشکانی که مشق عشق کردند

دکتر بهرام نادری نبی از جمله پزشکانی است که در بحبوحه شیوع کووید 19 در اسفندماه سال گذشته دچار این بیماری شد، این پزشک سخت کوش عاشقانه برای خدمات رسانی به بیماران مبتلا به کرونا پای کار ماند، او از مدافعان سلامت و زحم خورده کرونا است.

دکتر نادری با یادآوری روزهای نخستین شیوع کرونا در گیلان بیان داشت: در اسفندماه سال گذشته شاهد موج عظیمی از مبتلایان به این ویروس در این استان بودیم.

وی اظهار داشت: با شیوع ویروس کرونا در گیلان به دلیل عدم شناخت و آگاهی از بیماری کووید 19 در کشور و کل دنیا، ضمن نداشتن وسایل مراقبتی و حفاظتی، موجی از اضطراب در جامعه و نیز مراکز درمانی ایجاد شد.

وی خاطر نشان کرد: هیچ وقت آن روزهای سخت، ایامی که هیچ پشتوانه جدی نداشتیم، از یادم نمی‌رود، امکانات حفاظت فردی در برابر کرونا نداشتیم، شرایط شکننده بود، هم بیماران و هم پرسنل بیمارستان‌ها با شوک عظیمی مواجه شده بودند.

این پزشک خاطر نشان کرد: در این شرایط سخت با توجه به اینکه گیلان بعد از قم، دومین استان درگیر بیماری کووید 19 بود، پزشکان، پرستاران و تمامی کادر درمانی در بیمارستان‌ها عاشقانه برای خدمات رسانی به بیماران با حداقل امکانات تلاش کردند.

وی در ادامه با اشاره به مسئولیت خود به عنوان معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان در آن ایام و قبل از ابتلاء به کرونا بیان داشت: با توجه به مسئولیتم در آن زمان، موضوع پیگیری وضعیت شهرستان رودبار، منجیل و رستم آباد را برای هماهنگی و مدیریت امور مربوط به من سپرده شد.

وی بیان داشت: با توجه به کمبود امکانات حفاظت فردی برای همدلی و همراهی با کادر درمان در بیمارستان‌های این شهرستان‌ها مستقیم وارد سیستم درمان می‌شدم و به بخش‌ها می‌رفتم و در این

میان همراهی همکاران کادردرمانی اعم از پزشکان و پرستاران انگیزه را در من بیشتر می‌کرد.

این پزشک ادامه داد: همه کارهایی که انجام دادم به عنوان یک پزشک وظیفه خود می دانم ضمن اینکه هر کسی جای من هم بود باید به وظیفه خود عمل می‌کرد.

وی بیان داشت: به دلیل مواجهه فراوان و مستمر با بیماران درگیر کووید 19 به این بیماری مبتلا شدم و مدتی تحت مراقبت قرار گرفتم، وضعیت وخیمی داشتم تا جایی که سه بار دچار ایست قلبی شدم اما خداوند متعال صلاح را اینگونه دید تا زنده بمانم.

وی با بیان اینکه پزشکان ارزشمندی را در استان گیلان از دست دادیم، عنوان کرد : دکتر وحید منصف متخصص طب اورژانس یکی از این پزشکان است و بسیار عزیزانی که همانند این دکتر سنگر را حفظ کردند اما اکنون در بین ما نیستند.

نادری نبی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همه پزشکان، پرستاران و کادر درمان که جانشان را در راه خدمات رسانی به بیماران کرونا از دست دادند، اضافه کرد: سرمایه‌های زیادی را از دست دادیم هم اکنون نیز در حال از دست دادن هستیم.

تأسف فایده‌ای ندارد

وی خطاب به افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، بیان داشت: "عزیزی که به مسافرت و دورهمی ها می‌روی و برای تو اهمیتی ندارد، این‌طور نیست که تنها خودت درگیر بیماری شوی، بعد از اینکه درگیر شدی ممکن است عزیزانت را هم از دست بدهی، این اتفافات ناگوار بسیار شایع است و هر روز شاهد این موارد هستیم که دیگر تأسف فایده‌ای ندارد. "

وی اظهار داشت: یادمان نرود که ما در جنگ نرم اقتصادی هستیم، در شرایط عادی هم اوضاع خوبی نداریم ضمن اینکه سونامی کرونا به این وضعیت اضافه شده لذا وظیفه همه ماست تا همپای دنیا برای کنترل و مقابله این بیماری همکاری کنیم.

این پزشک با تاکید بر این که هیچ راهی جز رعایت پروتکل‌ها نداریم، خاطر نشان کرد: باید در چنین شرایطی از ترددهای غیرضرور خودداری کنیم تمامی توصیه‌های بهداشتی دیگر شامل ماسک زدن و فاصله اجتماعی نیز رعایت شود بویژه این روزها که نزدیک نوروز هم هستیم.

وی اضافه کرد: اگر چه می‌دانیم که بسیاری از افراد در مشاغل مختلف اگر سرکار نروند، دچار سختی می‌شوند اما به هر حال چاره‌ای جز مراعات توصیه‌ها نداریم ضمن اینکه باید به خاطر آوریم که کشور ما بارها بارها از شرایط سخت عبور کرده و این بار هم در سایه همدلی و همراهی، بحران کرونا را پشت سر می‌گذاریم.

دکتر نادری نبی با تاکید بر اینکه مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نقش مهمی در کنترل و مقابله باکرونا و کمک به کادر درمان دارند، اظهار داشت: باید با رعایت توصیه‌های بهداشتی به خودمان، همنوعان و کادر درمان رحم کنیم.

وی در خاتمه بیان داشت: "بدون تعارف بگویم به عنوان یک پزشک و با توجه به اینکه بیش از 40 روز درگیر کرونا بوده‌ام و اکنون نیز دچار عوارض این بیماری هستم، نمی بخشم افرادی را که حق الناس را به جا نمی‌آورند و به توصیه‌های بهداشتی مقابله با این بیماری توجه ندارند. "

مردم یاری رسان کادر درمان باشند

فاطمه حق شناس پزشک متخصص طب اورژانس از بهبود یافتگان کرونا است، او همسر شهید راه خدمت دکتر وحید منصف است، منصف از پزشکان سرشناس استان گیلان بود که در اسفندماه سال گذشته به دلیل بیماری کرونا جانش را از دست داد.

این پزشک با اشاره به خستگی کادر درمان گفت: با توجه به اینکه کادر درمان بدون هیچ گونه مرخصی از اسفندماه پارسال برای مراقبت از بیماران کرونا پای کار هستند، ضمن اینکه تعدادی از کادر درمان نیز به این بیماری مبتلا شده‌اند، ضروریست تا مردم با رعایت پروتکل‌های پیشگیری از انتشار بیشتر این ویروس بویژه در ایام پیش رو یاریگر ما باشند.

وی افزود: همه مردم برای جلوگیری از خستگی جسمی و روحی این عزیزان به طور قطع دستوراتی که ستاد مقابله با کرونا در کشور صادر می‌کند از جمله رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و محدودیت تردد شهری و بین شهری و بین استانی را مراعات کنند.

حق شناس درباره ابتلای خود به کرونا و فوت همسرش بر اثر این بیماری بیان داشت: در ابتدای شیوع کرونا که هنوز اطلاع رسانی مناسب نبود و از وسایل حفاظت فردی استفاده نمی‌شد، من و همسرم به عنوان متخصصان طب اورژانس در کنار سایر همکاران پزشک و پرستار و سایر کاردرمان در خط اول درمان با بیماران انجام وظیفه می‌کردیم که در حین خدمات رسانی به بیماران به بیماری کووید 19 مبتلا شدیم.

وی اظهار داشت: ابتدا همسرم بعد از یک کشیک طولانی در بیمارستان با علائم دردهای شدید عضلانی و استخوانی همراه با تب خفیف گرفتار این ویروس شد و بعد از دو روز با سرفه‌های خشک و شدید مواجه شد که به تدریج سرفه‌هایش شدیدتر و مداوم ترشد.

این پزشک با بیان اینکه همسرش به علت تشدید سرفه‌ها دچار دردهای شدید در عضلات تنفسی شد، افزود : به همین دلیل در بیمارستان بستری و تحت مراقبت قرار گرفت اما متأسفانه دکتر منصف به رغم بستری در بیمارستان و انجام اقدامات درمانی بعد از دو هفته مبارزه با ویروس کرونا فوت کرد که با مرگ او همه خانواده، دوستان، همکاران دچار شوک شدند.

وی با بیان اینکه در آن ایام خود و دختر بزرگش نیز به کرونا مبتلا شدند، اضافه کرد: من و دخترم یک ماه در منزل قرنطینه شدیم و مراقبت‌های دارویی و درمانی را در منزل دریافت کردیم، زیرا در ابتدا به دلیل عدم آشنایی با مدت انتقال بیماری و روش‌های انتقال و حتی ایمنی بعد از ابتلاء اطلاعات کاملی در جامعه وجود نداشت، تصمیم گرفتیم که یک ماه در قرنطینه بمانیم.

وی بیان داشت: استفاده از ماسک، دستکش، ضدعفونی مرتب دست‌ها با آب و صابون و تمیزکردن سطوحی که در تماس با افراد مختلف است، رعایت فاصله اجتماعی، عدم تجمع در مکان‌های سرپوشیده و فاقد تهویه از روش‌های مورد تاکید در پیشگیری از انتقال ویروس کرونا است.

دکتر حق شناس تاکید کرد: افرادی که دستکش، ماسک، دستمال کاغذی و سایرلوازم بهداشتی استفاده می‌کنند حتماً، این وسایل را بعد از مصرف در سطل‌های زباله دردار و در بیمارستان‌ها در سطل‌های زرد که برای زباله‌های عفونی در نظر گرفته شده، بیاندازند.

دید و بازدیدها، مسافرت‌ها و تردد در محیط‌های شلوغ و رعایت نکردن توصیه‌های بهداشتی در مورد استفاده از ماسک و شست و شوی مکرر دست‌ها عواقب جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت پس بیاییم با توجه و مراعات پروتکل‌های بهداشتی ضمن حفظ سلامتی خود و همنوعان یاریگر کادر درمان باشیم، برای قدردانی از جامعه پزشکی و کادر درمان علاوه بر گفتار و کلام، هیچ امری ضروری‌تر از رعایت توصیه‌های بهداشتی بویژه در ایام نوروز امسال نیست.

اگر چه پیش از شیوع ویروس کرونا، در کنار هم بودن رمز موفقیت در کارها به شمار می‌رفت، اما می دانیم که امروز گذر از این بحران نیازمند همراهی و همدلی همگانی در دوری و فاصله گیری از یکدیگر و رعایت توصیه های بهداشت و در خانه ماندن است امید است در سال جدید را در سایه رعایت این توصیه ها و پرهیز از سفرها و دورهمی به خوبی و افت شیوع این ویروس به طور محسوس آغاز نماییم.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها