کد خبر: 451573
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۲ ۱۲:۱۶:۰۰
| |

علی نقی مهرورز در یادداشتی مطرح کرد:

حوزه گردشگری یکی از عناصر اساسی هر گونه نظام توسعه‌ای و مدیریتی برای استان گیلان است

علی نقی مهرورز در یادداشتی با اشاره به صحبت‌های معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی گیلان مبنی بر صدور دستورالعمل محوز فعالیت گردشگری کشاورزی نوشت: در روزهای شیوع کرونا، این خبر برای صنعت گردشگری گیلان و فعالان این بخش، امیدوارکننده است و قاعدتا جامعه فعال گردشگری، از نظر کمی و کیفی توسعه خواهند یافت.

حوزه گردشگری یکی از عناصر اساسی هر گونه نظام توسعه‌ای و مدیریتی برای استان گیلان است
کد خبر: 451573
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۲ ۱۲:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| علی نقی مهرورز در یادداشتی نوشت: مهندس آذرپور معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی گیلان اعلام کرد: دستورالعمل محوز فعالیت گردشگری کشاورزی از سوی وزارت میزاث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صادر شده تا افراد و یا کشاورزانی که می خواهند از زمین یا باغات خود در راستای رونق گردشگری استفاده کنند با مراجعه به این دستورالعمل از نحوه صدور مجوز آن مطلع شوند.


در روزهای شیوع کرونا، این خبر برای صنعت گردشگری گیلان و فعالان این بخش، امیدوار کننده است و قاعدتا جامعه فعال گردشگری، از نظر کمی و کیفی توسعه خواهند یافت. به عنوان یک فعال بخش گردشگری استان و با توجه به اهمیت گردشگری روستایی، علاقمندم به چند نکته اشاره کنم:


1- در بسیاری از کشورها، گردش گری روستایی یک فعالیت اقتصادی بسیار مهم در کنار سایر بخش های اقتصادی مانند کشاورزی و صنعت و بازرگانی است؛ در واقع ، یکی از راه حل های ضروری در رونق بخشی به اقتصاد روستاها، با عنایت به منابع سرشار در گردش گری در آنها، توسعه گردش گری در این نقاط است.


2- در اکثر روستاهای استان گیلان به دلیل مواهب خدا دادی و طبیعی و مناسب بودن راه ها ، پتانسیل های گردش گری روستایی زیاد است که می تواند منبع جدید درآمدی برای روستائیان باشد و تا اندازه ای مشکلات آنها را حل یا کاهش دهد. این امر مستلزم مدیریت و برنامه ریزی خاصی است.


3- حوزه گردش گری یکی از عناصر اساسی هرگونه نظام توسعه ای و مدیریتی برای استان گیلان، در بلند مدت است اما با توجه به تجربه توسعه صنعت گردش گری در سایر استان های شمالی کشور، به ویزه استان مازندران، و نیز ویژگی این صنعت که عموماً متکی بر سرمایه های خرد و مبتنی بر ملک و زمین است، به نظر می رسد که سیاست توسعه این صنعت در استان گیلان بایستی به سمت سرمایه گذاری های کلان و جانمایی فعالیت های تفریحی، رفاهی، خدماتی و ورزشی و توسعه اقامتگاه های متمرکز و مجهز سوق یابد. این امر ضمن جلوگیری از ایجاد آسیب های جدی به صنعت کشاورزی و محصولات استراتژیک این استان و تغییر کاربری گسترده اراضی کشاورزی و تخریب هویت مراکز و مناطق سکونت گاهی خطه شمالی کشور و ایجاد فضای زمین خواری و مواردی از این دست، تکمیل انواع و گونه های مختلف خدمات گردش گری در سبد بازار این صنعت در سطح کشور و با هدف گذاری ویژه بر روی گردشگران خارجی را در پی خواهد داشت.


4- در برنامه های توسعه گردش گری روستایی، تشویق سرمایه گذاری برای احداث و راه اندازی اماکن اقامتی و رستوران ها و اماکن تفریحی و ورزشی در روستاها و … جایگاه ویژه ای دارد و باید تلاش شود که سهم گردش گری روستایی در برنامه های توسعه گردش گری گیلان افزایش یابد ولی تحقق این امر مشروط به ایجاد بسترهای لازم برای توسعه گردشگری روستایی است. باید به کالبد حوزه گردش گری روستایی گیلان، روح تازه ای دمیده شود و سرمایه های خردی که در حال حاضر توسط روستاییان مقیم و یا سرمایه گذاران خرد به روستاها منتقل شده، جوابگوی نیازها نمی باشد.


5- در بسیاری از روستاها امکانات اولیه مثل راه مناسب، گاز ، بهداشت، اورژانس، امکانات اقامتی و … وجود ندارد و یا به علت مقاومتی که وجود دارد روستاییان، گردش گران را به راحتی نمی پذیرند و باید کار فرهنگی زیادی برای توجیه افکار عمومی روستانشینان انجام پذیرد و یا در مسیر تردد خودروها و گردشگران در مناطق روستایی، روشنایی وجود ندارد و این امر باعث بروز تصادفات و مشکلات زیادی برای گردش گران می شود و آنان ترجیح می دهند در شهر ها و یا مناطقی که از امنیت و امکانات بیشتری برخوردارند سکونت نمایند، در چنین شرایطی نمی توان انتظار داشت که گردشگری به این مناطق بیاید.


6- ما نمی توانیم از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، انتظار داشته باشیم که بتواند به تنهایی امر توسعه گردشگری روستایی را به سامان رساند. برای تحقق توریسم روستایی ناگزیر باید استانداری و دستگاه قضایی و همه دستگاه های مرتبط نظیر کشاورزی، منابع طبیعی، آب، بهداشت، اورژانس، محیط زیست، بنیاد مسکن، راه و ترابری، ارشاد و پلیس به کمک سازمان میراث فرهنگی بیایند تا هم این بخش پیشرفت کند و هم این که گردشگران از خدمات حوزه توریسم بهره مند شوند.

منبع: توسکا نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها