کد خبر: 650580
|
۱۴۰۲/۱۱/۱۵ ۱۹:۴۰:۰۰
| |

افتتاح ۴۰۰ داروخانه در یک ماه؛ پشت‌پرده رشد قارچ‌گونه داروخانه‌ها در کشور چیست؟

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: در دو سال گذشته تعداد داروخانه‌های ایران اگرچه به‌ ۱۶ هزار و ۵۰۰ رسیده است که از این تعداد ۱۵۰۰ داروخانه‌ دولتی هستند و بقیه خصوصی، اما مساله این است که فقط ۴۰۰ داروخانه در منطقه یک تهران افتتاح شده. بسیاری دلیل آن را درآمد بالای داروخانه‌ها در این منطقه می‌دانند.

افتتاح ۴۰۰ داروخانه در یک ماه؛ پشت‌پرده رشد قارچ‌گونه داروخانه‌ها در کشور چیست؟
کد خبر: 650580
|
۱۴۰۲/۱۱/۱۵ ۱۹:۴۰:۰۰

روزنامه دنیای اقتصاد از افتتاح ۳۰۰ داروخانه در یک ماه در کشور خبر داده و ریشه این هرج و مرج را یافته است.

به گزارش دنیای اقتصاد، بحث بر سر کمبود دارو همچنان چالش‌برانگیز است اما عجیب‌تر از آن رشد قارچ‌گونه داروخانه‌هاست که تبدیل به معضلی نوظهور شده. آمارها می‌گویند؛ در دهه ۸۰ ماهانه ۲۰ داروخانه افتتاح می‌شد، در دهه ۹۰ این روند بیشتر شد، اما از سال ۱۴۰۰ به‌طور میانگین ۱۰۰ داروخانه در ماه افتتاح می‌شود. بررسی نمودارهای حاصل از یک مطالعه نشان می‌دهد؛ در سال ۱۴۰۲ در مدت یک ماه، ۳۰۰ داروخانه جدید در کشور تاسیس شده است. بهمن صبور، نایب رئیس انجمن داروسازان تهران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» این اتفاق را نامیمون می‌خواند چراکه در دو سال گذشته تعداد داروخانه‌های ایران اگرچه به‌ ۱۶ هزار و ۵۰۰ رسیده است که از این تعداد ۱۵۰۰ داروخانه‌ دولتی هستند و بقیه خصوصی، اما مساله این است که فقط ۴۰۰ داروخانه در منطقه یک تهران افتتاح شده. بسیاری دلیل آن را درآمد بالای داروخانه‌ها در این منطقه می‌دانند.

این روزنامه افزوده است: سرنخ افزایش یکباره داروخانه‌ها کجاست؟ فروش داروهای قاچاق؟ تجارت لجام‌گسیخته ویتامین‌ها و پروتئین‌ها و لوازم آرایشی و‌...؟ پس از گفت‌وگو با چند مسوول و کارشناس سرنخ را اینجا پیدا می‌کنیم؛ آیین‌نامه‌ای که قرار بود عدالت دارویی برقرار کند. آیین‌نامه جدید تاسیس داروخانه‌ها از خردادماه ۱۴۰۰ ابلاغ شد. آن‌زمان با حذف برخی شروط محدودکننده همچون «حدنصاب جمعیت» و «فاصله از داروخانه‌های دیگر»، امیدهایی در میان داروسازان شکل گرفت. بعضی متقاضیان تاسیس داروخانه‌ها می‌گفتند با حذف این محدودیت‌ها، انحصار و نجومی‌شدن مجوز داروخانه شکسته و در نهایت دسترسی مردم به دارو بهبود پیدا می‌کند؛ اما با گذشت نزدیک دو سال، کار دارد به جاهای باریک می‌کشد و آنچه مخالفان تسهیل صدور این‌مجوزها می‌گفتند؛ دارد به واقعیت تبدیل می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها