کد خبر: 644349
|
۱۴۰۲/۰۹/۲۱ ۲۱:۱۰:۰۰
| |

219 میلیون نفر در دنیا حشیش مصرف می‌کنند!

حشیش همچنان پرمصرف‌ترین و متداول‌ترین ماده مصرفی در دنیا است و در سال ۲۰۲۱، حدود ۲۱۹ میلیون نفر آن را مصرف کرده‌اند

219 میلیون نفر در دنیا حشیش مصرف می‌کنند!
کد خبر: 644349
|
۱۴۰۲/۰۹/۲۱ ۲۱:۱۰:۰۰

مجید قربانی مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان‌ اینکه شیوع مصرف محرک‌های نوع آمفتامین در دنیا در حال رشد است، گفت: حشیش همچنان پرمصرف‌ترین و متداول‌ترین ماده مصرفی در دنیا است و در سال ۲۰۲۱، حدود ۲۱۹ میلیون نفر آن را مصرف کرده‌اند.

به گزارش فارس، مجید قربانی در سومین نشست مجازی آموزشی «مداخلات روان‌شناختی در درمان اختلالات مصرف مواد» که در چارچوب کنفرانس تعامل و اعتمادساز آسیا (CICA) در مرکز مشاوره دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: کنترل مصرف مواد یک اقدام چندوجهی است که یک بخش آن شامل درمان می‌شود اما قبل از تشریح اقدامات و مداخلات مربوط به درمان، باید گفت که اگر عزم و اهتمام مؤثری برای مبارزه با معضل جهانی مصرف مواد از طریق مشارکت همگانی جامعه جهانی شکل نگیرد، همچنان شاهد افزایش میزان مصرف مواد، تغییر الگو، کاهش سن مصرف و فروپاشی بنیاد خانواده به عنوان رکن اصلی نظام اجتماعی جامعه خواهیم بود.

وی افزود: طبق آمار جهانی تعداد تخمین مصرف‌کنندگان مواد در دنیا از ۲۴۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۱ به ۲۹۶ میلیون نفر در سال ۲۰۲۱ رسیده است. این یعنی ۲۳ درصد افزایش در یک دهه.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد با بیان‌ اینکه شیوع مصرف محرک‌های نوع آمفتامین در دنیا در حال رشد است، اظهار داشت: حشیش نیز همچنان پرمصرف‌ترین و متداول‌ترین ماده مصرفی در دنیا است و در سال ۲۰۲۱، حدود ۲۱۹ میلیون نفر آن را مصرف کرده‌اند.

قربانی ادامه داد: اپیوییدها نیز همچنان گروهی از مواد هستند که بیشترین سهم را در ابتلا به آسیب‌های شدید ناشی از موادمخدر از جمله مصرف بیش از حد و کشنده دارند و بیش از ۲ میلیون نفر در دنیا در سال ۲۰۲۱ مصرف تزریقی داشته‌اند.

این مقام مسئول در ستاد افزود: آمارهای فوق به همراه موج جدیدی از مصرف مواد روان‌گردان جدید ( NPS ) در نوجوانان و جوانان نیز، به پیچیدگی بیش از پیش این بیماری افزوده است.

وی اذعان داشت: سهم مصرف‌کنندگان زن در دنیا تقریباً با مردان برابری می‌کند و این در حالی است که زنان در درمان سهم کمتری دارند و از هر ۴ نفر زن یک نفر نسبت به درمان اقدام می‌کند.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد اظهار داشت: همه دانشمندان در حوزه اعتیاد، متفق‌القول‌اند که اختلال مصرف مواد یک بیماری زیستی، روانی، اجتماعی و چند وجهی است و بر اساس تحقیقات به دست آمده، درمان دارویی به تنهایی تغییر بنیادین ایجاد نمی‌کند و برای تغییر پایدار باید از مداخلات روان‌شناختی و خدمات اجتماعی همچون مددکاری استفاده کرد.

قربانی تصریح کرد: درمان نیازمند تغییر در سطوح مختلف از وجود انسان است که شامل تغییر شناخت، باور، ادراک، تجربه، رفتار و ایجاد نیاز به تغییر از مصرف به عدم مصرف است؛ در واقع تغییر اتفاق نمی‌افتد مگر از روش‌ها و رویکردهای مناسب درمانی توسط درمانگران آموزش دیده استفاده شود.

وی گفت: تاکنون بیش از ۳۰۰ روش مشاوره و روان‌درمانی به دنیا معرفی شده است اما مداخلات درمانی تأثیرگذار برای درمان اختلال مصرف مواد بسیار کم و انگشت‌شمار است که به همین منظور، در چارچوب نشست امروز کاربردی‌ترین رویکردهای درمان روان‌شناختی توسط بهترین اساتید حوزه درمان اختلال مصرف مواد ارائه می‌شود که امید است به اندازه‌ای کاربردی باشد که بتواند انسان‌های دربند وابستگی به مواد را رهایی بخشد.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد با اشاره به سیاست‌های درمان اعتیاد در کشور اظهار داشت: در همه زمینه‌های حوزه مبارزه با موادمخدر نیاز به کمک‌های چندجانبه بین‌المللی داریم که یکی از این زمینه‌ها، آموزش است. در ایران بالغ بر ۸۷۰۰ مرکز درمانی اعتیاد وجود دارد و یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مصرف‌کننده مواد در کشور، با روش‌های مختلف درمانی تحت پوشش خدمات درمانی هستند؛ به عبارت دیگر، مراجعه داوطلبانه به مراکز درمانی اعتیاد در ایران، حدود ۶۰ درصد است و پیشگیری از بازگشت معتادان درمان شده به موادمخدر از حدود ۱۰ الی ۴۵ درصد توسط سازما‌ن‌های دولتی و غیردولتی اعلام شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها