کد خبر: 642512
|
۱۴۰۲/۰۹/۰۷ ۱۴:۲۰:۰۰
| |

زهرا افتخارزاده، مدیرعامل و بنیانگذار خانه امن آتنا:

هنوز ممکن است نوزاد دختر را بلافاصله بعد از تولد در خاک کنند!

مدیرعامل و بنیانگذار خانه امن آتنا گفت: در آن بخش‌ها فضا بسته است و همچنان زنان حتی درباره به دنیا آوردن فرزند دختر، تحت فشار و خشونت شدید قرار می‌گیرند و هنوز ممکن است که نوزاد دختر را بلافاصله بعد از تولد، خاک کنند درحالی که برای ما چنین چیزی غیرقابل باور است.

هنوز ممکن است نوزاد دختر را بلافاصله بعد از تولد در خاک کنند!
کد خبر: 642512
|
۱۴۰۲/۰۹/۰۷ ۱۴:۲۰:۰۰

روزنامه اعتماد با زهرا افتخارزاده، مدیرعامل و بنیانگذار خانه امن آتنا گفت‌وگو کرده است. 

به گزارش اعتماد، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

 

  • آسیب‌های اجتماعی، حساس است و نمی‌شود که افراد صرفا به خاطر کسب تجربه کار انسانی، وارد حریم خصوصی آدم‌ها شوند. نباید فکر کنیم چون نیازمند کمک هستند، زندگی آنها زمین آزمایش است و هر کسی می‌تواند هر چیزی از ذهنش را روی آنها آزمایش کند.
  • ما اصرار داریم که از کلمه بدهمسر استفاده کنیم، چراکه بدسرپرست و بی‌سرپرست، نادرست است. زنان، افراد بالغی هستند که نیازی به سرپرست ندارند و کلمه بدسرپرست، فقط برای کودکان قابل استفاده است.
  • هرگونه خشونتی مبتنی بر جنسیت که منجر به آسیب فیزیکی، روانی یا جنسی باشد خشونت علیه زنان است. وقتی در جامعه‌ای خشونت علیه زنان به ‌طور سیستماتیک زیاد باشد حتما در خانه و خانواده هم بیشتر خواهد بود و نگاه مردسالارانه حاکم بر اجتماع و فرهنگ می‌تواند بر شدت آن موثر باشد.
  • با جمع‌آوری وسایل پیشگیری و منع آگاهی‌‌رسانی درباره آن در دورافتاده‌ترین مناطق و برای فقیرترین زنان، عملا با بارداری‌های پی در پی، روز به روز قدرت آنان در دفاع از خود کاهش می‌یابد. ضمن اینکه زنان طبقات دیگر، بالاخره آگاهی و روش‌های مقابله با آن را به دست‌ خواهند آورد بنابراین اثر این سیاست‌ها عملا بر ضعیف‌ترین اقشار است. 
  • در بحث خشونت خانگی حتی فردی شناخته شده، ممکن است در خانه به قصد کشت همسر خود را کتک بزند، چراکه او را بی‌پناه و فاقد نفوذ و قدرت می‌بینید. زن از نظر مالی به همسر وابسته است و از قانون حق و حقوقی ندارد، بنابراین فکر می‌کند اگر بر او اعمال قدرت کند، نمی‌تواند از حیطه نفوذش خارج شود. ما در آتنا مشاهد می‌کنیم این افراد با قلدری و فحاشی می‌آیند و می‌خواهند زن را به چرخه خشونت بازگردانند و حتی نسبت به ما خشونت اعمال کنند، ولی می‌بینند که با فردی دست و پا بسته و بدون قدرت طرف نیستند و زن با حکم قضایی و پشتیبانی قانونی و رسمی، حمایت می‌شود و زن منابعی از قدرت را دارد بنابراین مناسبات‌شان تغییر می‌کند و حتی در مواردی مشاوره را قبول می‌کنند.
  • ما در شرایط حال حاضر با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم و تنها بخشی از اقلیت جامعه در آگاهی نسبت به این موضوع(خشونت علیه زنان)، به نقطه مطلوب رسیده است اما بخش دیگری که در شهرها و روستاها و تحت تاثیر خرده‌فرهنگ‌های منطقه‌ای است اصلا آگاهی نسبت به این موضوع ندارد. در آن بخش‌ها فضا بسته است و همچنان زنان حتی درباره به دنیا آوردن فرزند دختر، تحت فشار و خشونت شدید قرار می‌گیرند و هنوز ممکن است که نوزاد دختر را بلافاصله بعد از تولد، خاک کنند درحالی که برای ما چنین چیزی غیرقابل باور است.
  •  وقتی به عنوان مسافر به این مناطق سفر می‌کنید، همه ‌چیز زیبا است اما اگر مدت کوتاهی ساکن شوید و از مردم بومی درباره آن اطلاعات کسب کنید، متوجه می‌شوید پشت همه آن زیبایی‌ها و مهمان‌نوازی‌ها، سال‌ها چه جریان‌های پیچیده‌ای تحت تاثیر فرهنگ مردسالاری وجود دارد و زن‌ها چطور کاملا بی‌صدا و تصویر سرکوب می‌شوند و این اتفاقات حتی روایت نمی‌شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • ناشناس ارسالی در
    سه‌شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲

    اینکه زنان دختر زا تحت فشار شوهر و حتی خانواده شوهرش قرار می‌گیرد درسته

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها