کد خبر: 638313
|
۱۴۰۲/۰۸/۰۶ ۲۲:۱۳:۱۱
| |

جزئیات احضار مدیر مسئول روزنامه شرق به دادسرا درباره انتشار یک نظرسنجی؛ مستندات لازم ارائه شد، برداشت رسانه‌های خارجی با محتوای نظرسنجی همخوانی نداشت

سایت «شبکه شرق» روز دوم آبان نتیجه یک نظرسنجی از مخاطبان شرق را منتشر کرد که بازنشر آن توسط برخی رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور باعث ایجاد سو برداشت از نتیجه آن شد.

جزئیات احضار مدیر مسئول روزنامه شرق به دادسرا درباره انتشار یک نظرسنجی؛ مستندات لازم ارائه شد، برداشت رسانه‌های خارجی با محتوای نظرسنجی همخوانی نداشت
کد خبر: 638313
|
۱۴۰۲/۰۸/۰۶ ۲۲:۱۳:۱۱

سایت «شبکه شرق» روز دوم آبان نتیجه یک نظرسنجی از مخاطبان شرق را منتشر کرد که بازنشر آن توسط برخی رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور باعث ایجاد سو برداشت از نتیجه آن شد. این نظر سنجی متعاقب صحبتهای سرکار خانم زهره السادات لاجوردی، نماینده محترم مردم تهران انجام شد. وی خاطر نشان ساخته بود: «تا ۳ سال آینده با قانونی که تصویب کردیم، جامعه در با حجاب شدن تغییر چشمگیری می‌کند».

شرق از مخاطبان خود پرسیده بود که آیا با این سخنان خانم لاجوردی موافق هستید یا خیر؟ از 12 هزار و 334 نفر شرکت کننده در این نظر سنجی  84.21 درصد از شرکت‌کنندگان به این سوال پاسخ منفی داده و  همچنین هزار و 947 نفر معادل 15.79 درصد از کسانی که در این نظرسنجی شرکت کردند به این پرسش، پاسخ مثبت دادند.

این نظر سنجی به مدت یکماه از سی ام شهریور ماه سال جاری تا سی ام مهرماه روی سایت شرق ادامه داشت. سیستم فنی کار نظرسنجی نیز به گونه ای بود که امکان رای دهی بیش از یکبار آن هم از یک ip وجود نداشت.

در تاریخ سوم آبان ماه نتایج منتشر شده از سوی شرق توسط برخی رسانه های داخل و خارج پوشش داده شد. در اغلب این رویکردها نیز یک اشتباه صورت گرفته بود. شرق درباره نگاه و چشم انداز اجرایی نماینده تهران نسبت به نتایج یک لایحه نظر سنجی می کرد اما اغلب این رسانه ها فعالیت تحقیقاتی شرق را با عنوان نظر سنجی در مورد مقوله حجاب رسمی کشور معرفی کرده بودند.

البته باید انصاف را رعایت کرد و معترف شد که جا داشت شبکه شرق نیز در انتخاب تیتر خود برای این نظرسنجی دقت و حساسیت حرفه ای بیشتری به خرج می داد. بدیهی است نظرسنجی یک رسانه را نمی توان به کل جامعه تعمیم داد.با این حال صبح امروز مدیرمسول شرق متعاقب احضار از سوی مقام محترم قضایی با حضور در دادسرای فرهنگ و رسانه مستندات این نظر سنجی را ارائه کرد.

مهدی رحمانیان، مدیر مسئول شرق درباره حضور در دادسرا گفت: «سی‌ام شهریور پس از تصویب لایحه عفاف و حجاب در مجلس شورای اسلامی،  زهره سادات لاجوردی، نماینده تهران گفته‌بود تا ۳ سال آینده با قانونی که تصویب کردیم، جامعه در با حجاب شدن تغییر چشمگیری می‌کند. سایت «شبکه شرق» این گفته خانم لاجوردی را طی یک نظر سنجی به رای مخاطبان خود گذاشت و در نهایت نیز خبر این نظرسنجی برای جلوگیری از سوء تفامات بیشتر توسط خود شرق از سایت حذف شد». 

وی فضای جلسه امروز در دادسرای فرهنگ و رسانه را مثبت توصیف کرد و گفت:«مسئولین قضایی با سعه صدر برخورد کردند».

او همچنین گفت: «در این نظرسنجی که به مدت یک ماه –تا سی‌ام مهر- در سایت قابل شرکت و رویت بود، 12 هزار و 334 نفر شرکت کردند. از این میزان 84.21 درصد از شرکت‌کنندگان به این سوال پاسخ منفی داده و  همچنین هزار و 947 نفر معادل 15.79 درصد از کسانی که در این نظرسنجی شرکت کردند به این پرسش، پاسخ مثبت دادند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها