کد خبر: 627285
|
۱۴۰۲/۰۵/۲۳ ۲۳:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

اگر دست و پاهایتان گزگز می‌کند، ببینید چه دلایلی دارد

احساس گزگز در دست و پا معمولاً موقتی است اما دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد.

اگر دست و پاهایتان گزگز می‌کند، ببینید چه دلایلی دارد
کد خبر: 627285
|
۱۴۰۲/۰۵/۲۳ ۲۳:۳۰:۰۰

یکی از سوالات رایجی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید و ذهن‌شان را درگیر می‌کند گزگز کردن دست‌وپاست. به خصوص اگر این اتفاق در طول شبانه‌روز چند بار برایشان رخ دهد بیشتر نگران می‌شوند و به دنبال دلایل آن می‌گردند.

به گزارش اعتمادآنلاین، بسیاری اعتقاد دارند گزگز شدن یا داغ شدن ناگهانی دست‌و‌پا نشان از چربی خون بالا یا چربی کبد است. در این مطلب قصد داریم دلایل این موضوع را بررسی کنیم:

دلایل گزگز‌ شدن دست‌وپا

احساس گزگز در دست‌وپا معمولاً موقتی است اما دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد. برای مثال نشستن یا خوابیدن در یک حالت ثابت برای مدت طولانی، ممکن است به عصب آن ناحیه فشار وارد کند و همین باعث ایجاد حس گزگز در دست‌وپاها شود. اما گاهی گزگز یا همان سوزن‌سوزن شدن دست‌وپا دلایل دیگری دارد که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

تحریک عصب‌ها

گاهی گزگز یا سوزن سوزن شدن دست‌وپا به علت بیماری اعصاب محیطی است و می‌تواند بر اثر تحریک و فشردگی اعصاب کمر باشد. علائم دیگر تحت فشار بودن عصب شامل درد و محدودیت حرکت است. پس باید دید آیا علائمی دیگری هم دارد یا خیر؟

مسمومیت‌های خاص

برخی مواد ممکن است مسمومیت‌هایی ایجاد کنند که باعث گزگز شدن دست‌وپا می‌شوند، برای مثال مسمومیت با برخی سموم مثل آرسنیک تالیوم جیوه که در برخی شغل‌ها دیده می‌شود باعث این واکنش در بدن می‌شود.

مصرف زیاد الکل

مصرف الکل به بافت عصبی آسیب می‌زند. نوشیدن بیش از اندازه الکل ممکن است منجر به یک نوع نوروپاتی شود. این بیماری می‌‌تواند باعث ایجاد درد و گزگز دست‌وپا شود.

استرس

گاهی داشتن استرس بیش‌ از حد سبب می‌شود فرد در دست‌وپای خود احساس گزگز کند چراکه استرس زیاد باعث می‌شود فرد نسبت به حس‌های بدن خود آگاه‌تر باشد.

کمبود ویتامین

کمبود برخی ویتامین‌ها نظیر E ,B1 ,B6 ,B12 یا نیاسین نیز باعث گزگز دست‌وپا می‌‌شود. وجود این ویتامین‌ها در بدن برای تقویت عملکرد اعصاب ضروری است و کمبود آنها می‌تواند عاملی برای سوزن‌سوزن شدن دست‌وپا باشد.

بیماری MS

یکی از دلایلی که باید گز‌گز شدن پا را جدی گرفت هشدار درباره ابتلا به بیماری ام‌اس است. اگر دفعات سوزن‌سوزن شدن یا گزگز در پاها در طول شبانه‌روز چندین بار تکرار می‌شود شاید نشانه شروع این بیماری باشد. چراکه بیماری MS یک بیماری مزمن است که روی مغز و نخاع اثر می‌گذارد و از نشانه‌های اولیه آن احساس گزگز در پاهاست.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها