کد خبر: 624597
|
۱۴۰۲/۰۵/۰۴ ۲۲:۲۰:۳۱
| |

قطع چرخه انتقال محلی مالاریا در ایران

رئیس اداره کنترل و مبارزه با مالاریا وزارت بهداشت از قطع چرخه زنجیره انتقال محلی مالاریا از حدود ۴ سال قبل خبر داد.

قطع چرخه انتقال محلی مالاریا در ایران
کد خبر: 624597
|
۱۴۰۲/۰۵/۰۴ ۲۲:۲۰:۳۱

احمد رئیسی رئیس اداره کنترل و مبارزه با مالاریا وزارت بهداشت با اشاره به اینکه افزایش موارد بروز مالاریا در کشور متاثر از عوامل مختلف است، گفت: هنوز هم معتقدیم که چرخه زنجیره انتقال محلی مالاریا را از حدود ۴ سال قبل قطع کرده‌ایم و این دستاورد تداوم داشته است.

به گزارش ایسنا، رئیسی افزود: از سوی دیگر هر زمان که شرایط مرز و کشورهای همسایه از نظر بروز مالاریا تغییر کند شرایط ما هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. متاسفانه ما تابعی از تغییراتی هستیم که خارج از مرزهای خودمان رخ می‌دهد.

او ادامه داد: در کشور پاکستان چند مشکل عمده وجود دارد که سازمان بهداشت جهانی و گزارش رسمی گروه G۵ به آن اشاره کرده است؛ در واقع طبق خود اظهاری پاکستان، از وجود حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مورد ابتلا به مالاریا در این کشور مطلع هستیم که عدد خیلی بزرگی است که هرچقدر هم ما در مرزها مراقبت‌ها را افزایش دهیم در مواردی ورود افراد بیمار به کشور ما اتفاق می‌افتد. مرز مخاطره آمیز ما از نظر مالاریا مرزهای پاکستان است اما موارد بیماری عمدتا افغان هستند.

رئیس اداره کنترل و مبارزه با مالاریا وزارت بهداشت با بیان اینکه بروز مالاریا به شرایط آب و هوا هم وابستگی دارد، تصریح کرد: الان به دلیل گرمای تابستان شرایط انتقال بیماری و فعالیت پشه آنوفل محدود شده است و انتقال در مناطق مرزی مشترک نیز به شدت کاهش یافته است اما احتمالا از شهریور ماه مجددا شاهد افزایش پیک بیماری خواهیم بود که دیگر پیک واقعی خواهد بود.

او تاکید کرد: پیک آتی مالاریا هم وابسته به شرایط کشور همسایه است؛ چون در مرزهای شرقی زندگی مردم مبتنی بر رفت‌وآمد عادی و قانونی به آن سوی مرز جریان دارد و ممکن است افراد در این نقل و انتقالات به مالاریا مبتلا می‌شوند و به کشور بازمی‌گردند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها