کد خبر: 622845
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۵ ۰۹:۱۰:۱۳
| |

روزنامه اعتماد نوشت:

طفره رفتن رئیس سازمان بهزیستی از اعلام تعداد نوزادان دارای معلولیت؛ آمار محرمانه است!

رئیس سازمان بهزیستی در پاسخ به خبرنگار اعتماد از ارائه آمار تعداد نوزادان دارای معلولیت طفره رفت و مدعی شد این آمار محرمانه است!

طفره رفتن رئیس سازمان بهزیستی از اعلام تعداد نوزادان دارای معلولیت؛ آمار محرمانه است!
کد خبر: 622845
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۵ ۰۹:۱۰:۱۳

بنفشه سام‌گیس- دیروز رییس سازمان بهزیستی کشور از 4 پدر و مادری که چند کودک بی‌سرپرست دارای معلولیت یا بیمار را به فرزندخواندگی پذیرفته بودند، دعوت کرد به جمع خبرنگاران بیایند تا از ایشان تقدیر شود درحالی که 25 خرداد امسال هم در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا مدعی شده بود: «برای اولین‌بار در کشور، خانواده‌هایی متقاضی پذیرش کودکان با نیازهای ویژه (دارای معلولیت) می‌شوند و سازمان بهزیستی طی یک تا دو ماه آینده از این اقدام خیرخواهانه این خانواده‌ها که تعدادشان (در دولت سیزدهم) به 300 رسیده، تقدیر خواهد کرد.»

ادعای علی‌محمد قادری درباره انحصار فرزندخواندگی کودکان دارای معلولیت یا بیمار در دولت سیزدهم، درحالی است که طبق بررسی‌های «اعتماد»، در فاصله سال‌های 1395 تا 1399، بیش از 1400 کودک دارای معلولیت یا مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج که در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شدند، توسط خانواده‌های ساکن در ایران یا مقیم خارج به فرزندخواندگی پذیرفته شده‌اند. دیروز هم خبرنگار اعتماد این نکته را خطاب به این والدین یادآور شد که نه‌تنها فرزندخواندگی در ایران اتفاق تازه‌ای نیست (اولین قانون فرزندخواندگی در ایران سال 1353 تصویب شد) پیش از این هم والدینی بوده‌اند که با علم به بیماری کودک، او را به فرزندخواندگی پذیرفته‌اند و بنابراین، منت و تکریم درحالی که خانواده، آگاهانه داوطلب این انتخاب شده بی‌مورد است که رییس روابط عمومی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این صحبت‌های «اعتماد» مدعی مکدر شدن خاطر این خانواده‌ها شد و رییس سازمان بهزیستی هم با تاکید بر «بزرگواری این والدین» تشویق‌شان کرد.

مروری بر سابقه 10 ساله فرزندخواندگی کودکان دارای معلولیت یا بیمار

9 مهر 1399: حبیب‌الله مسعودی‌فرید؛ معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور: «با اطلاع‌رسانی، تبلیغات و آگاهی‌بخشی میان افراد مختلف جامعه، افکار عمومی نسبت به گذشته تمایل بیشتری به فرزندخواندگی پیدا کرده، این نگاه حتی به حوزه فرزندان دارای معلولیت هم معطوف شده، بسیاری از خانواده‌ها در ابتدا برای پرداخت هزینه درمان کودک مراجعه می‌کنند، اما بعد از مدتی به کودک علاقه‌مند شده و برای سرپرستی او اقدام می‌کنند. ما با پرونده‌های متعددی در این زمینه مواجهیم. مثل پزشک ارتوپدی که چندین جراحی مختلف را روی کودک انجام داد و با وجود اینکه پدر دو فرزند بود، اما این کودک را هم به سرپرستی پذیرفت یا موارد دیگری که کودکان نیاز به عمل جراحی داشتند و خیرین ابراز تمایل کرده و بعد از پروسه درمان، کودک را هم به فرزندی قبول کرده‌اند. براساس آمار سال 1397، حدود 95 خانواده برای پذیرش کودک دارای معلولیت (خفیف تا شدید) اقدام کرده‌اند و سال 1398، تعداد تقاضای پذیرش کودک دارای معلولیت به حدود 168 مورد افزایش یافته است.» (روزنامه ایران)

۱۴ آبان ۱۳۹۹: سعید بابایی، مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور: «در 7 ماه ابتدای امسال، 64 کودک دارای معلولیت و 83 کودک دارای بیماری خاص و صعب‌العلاج به فرزندخواندگی پذیرفته شدند و از سال 1396 تاکنون، خانواده‌های نیکوکار ۶۰۲ کودک بی‌سرپرست معلول و ۷۹۷ کودک دارای بیماری خاص (در مجموع 1399 کودک دارای معلولیت یا مبتلا به بیماری خاص یا صعب‌العلاج) را به فرزندی پذیرفته‌اند. بسیاری از این خانواده‌ها خودشان فرزند دارند و بعضی از خانواده‌ها خواهان فرزندانی هستند که معلولیت شدید دارند و قادر به راه رفتن نیستند و بعضی از خانواده‌ها کودکانی را برای سرپرستی انتخاب کردند که مشکلات و بیماری‌های خاص و مزمن دارند.» (خبرگزاری فارس)

۷ دی ۱۳۹۹: سعید بابایی؛ مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور: «در سال‌های اخیر میزان متقاضیان فرزندخواندگی کودکان دارای معلولیت یا بیماری خاص افزایش یافته است . در ۶ ماه نخست سال 1399، تعداد ۵۳۹ فرزند بهزیستی در سراسر کشور به فرزندخواندگی رفته‌اند که از این تعداد، 28 نفرشان دارای معلولیت بودند.» (گفت‌وگوی منتشر شده در وبسایت سازمان بهزیستی کشور)

13 بهمن 1399: سعید بابایی؛ مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور: «بعضی بیماری‌های کودکان ما بعد از چند سال درمان می‌شوند اما بعضی بیماری‌ها ممکن است سال‌ها و شاید تا آخر عمر با فرد همراه باشد اما بسیاری از خانواده‌ها با علم به این موضوع متقاضی فرزندان خاص می‌شوند. ما کودکان مبتلا به ایدز داشتیم که توسط خانواده‌های نیکوکار به فرزندخواندگی پذیرفته شدند. دو کودک همسان دوقلو داشتیم که دچار ناهنجاری جنسیتی بودند و ظاهر دخترانه داشتند اما درواقع پسر بودند و نیازمند چند عمل جراحی که توسط خانواده نیکوکاری به فرزندخواندگی پذیرفته شدند. تقریبا از همه استان‌های کشور و از هر قشری برای فرزند‌پذیری کودکان خاص متقاضی داریم؛ خانواده‌های مذهبی، خانواده‌های معمولی که اوضاع مالی متوسطی دارند، ایرانیان خارج از کشور.» (خبرگزاری فارس)

پاسخ رییس سازمان بهزیستی کشور به «اعتماد»:

دیروز و در نشست خبری رییس سازمان بهزیستی کشور، اولین سوال را خبرنگار خبرگزاری ایسنا پرسید؛ سوالی درباره سلب مسوولیت ساماندهی متکدیان، کودکان کار و اعتیاد از سازمان بهزیستی کشور به شرط قطعی شدن انتصاب علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران به عنوان دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور آسیب‌های اجتماعی. قادری از این تصمیم دولت البته اظهار بی‌اطلاعی کرد درحالی که روز چهارشنبه 21 تیر ماه، زاکانی اعلام کرد قرار است با حفظ سمت، دستیار ویژه رییس‌جمهور شود و گفت: «بحث جابه‌جایی من مطرح نیست و این مسوولیت، یک نمایندگی ویژه و محبتی است که در صورت تصویب در هیات دولت، رییس‌جمهور در حق من کرده تا نوکری بیشتری برای متکدیان، کودکان کار و معتادان متجاهر و آسیب‌های اجتماعی داشته باشم.»

با این حال، قادری که معاون وزیر تعاون است، از این صحبت‌های شهردار تهران و تصمیم دولت بی‌خبر بود که در جواب خبرنگار ایسنا گفت: «اطلاع خاصی در این باره ندارم. تا خبر رسمی و متقنی در دایره مصوبات هیات دولت نداشته باشیم قابلیت استناد را نخواهد داشت. 15 دستگاه و ازجمله شهرداری‌ها طبق قانون مکلفند در کنار سازمان و در مسیر قانونی خود حرکت کنند اما سلب مسوولیت از سازمان بهزیستی، به لحاظ حقیقی یا حقوقی از اختیارات یک فرد نیست. ما طبق احکام برنامه و احکام بالادستی و قوانین سالانه، اختیارات قانونی داریم.»

به دنبال این سوال، قادری از پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره تعداد کودکان کار ساماندهی شده، تعداد احکام توبیخ یا تعطیلی مراکز متخلف، آمار تفکیکی مددجویان تحت پوشش، تعداد ورودی‌های جدید به دلیل شدت گرفتن فقر، ناهماهنگی رقم مستمری 650 هزار تومانی مددجوی تحت پوشش با خط فقر 15 میلیون تومانی و بالاخره، تعداد کودکان دارای معلولیت در مراکز شبه خانواده و شبانه‌روزی بهزیستی (پرورشگاه‌ها) طفره رفت و به جای آنکه جواب‌های شفاف بدهد، خواستار آن شد که خبرنگاران بابت به موقع بودن زمان پرداخت مستمری‌ها و اقدام موفقیت‌آمیز دولت در افزایش اعتبارات فرصت‌های شغلی و این دست اخبار بپرسند که این نحوه پاسخگویی قادری به سوالات خبرنگاران، با اعتراض «اعتماد» مواجه شد و قادری در جواب «اعتماد» گفت: «شما سوال‌تان را بپرسید. شما اجازه ندارید در خصوص تنویر افکار یا نکاتی که همکاران‌تان پرسیدند بخواهید ورود کنید. اصلا این اجازه را شما ندارید. هر سوالی دوست دارید بپرسید، من در خدمت شما هستم. مگر شما مفتش هستید؟ مگر شما از دوستان وکالت گرفتید که می‌خواهید درباره ایشان سوال بپرسید؟»

به دنبال این جملات رییس سازمان بهزیستی کشور، خبرنگار اعتماد سوال خود را مطرح کرد.

تیر ماه پارسال اعلام کردید تعداد مددجویان پشت نوبت مستمری بهزیستی به صفر رسید. اردیبهشت امسال به خبرگزاری فارس گفتید تا آبان پارسال 128 هزار و 778 نفر پشت نوبت مستمری بودند و تا پایان پارسال این تعداد به 160 هزار نفر رسید. معلوم می‌شود تیر ماه پارسال که گفتید برای اولین‌بار تعداد پشت نوبت مستمری را به صفر رساندید هم، به صفر نرسیده بود. اردیبهشت امسال سخنگوی دولت گفت برای اولین‌بار در طول تاریخ تعداد 381 هزار و 836 پشت نوبتی بهزیستی که چند سال پشت نوبت مستمری بودند به صفر رسیده. ما کدام را باور کنیم؟ حرف پارسال شما را باور کنیم که دو جور روایت داشتید؟

در جواب این سوال، رییس سازمان بهزیستی پرسید آیا متن این خبر در دسترس است که «اعتماد» گفت این خبر در اینترنت موجود است و قادری در جواب گفت: «ما هیچ‌وقت نگفتیم که اولین‌بار بوده چون ممکن است در بخشی از تاریخ سازمان بهزیستی این عدد صفر شده باشد. ما اعلام کردیم آنچه به عنوان پشت نوبتی سازمان بهزیستی هست صفر شده. الان که با هم صحبت می‌کنیم از صبح چند نفر در جاده تصادف کردند که این عدد به فرآیند بررسی کمیسیون‌های تخصصی وارد می‌شود و این افراد جدید در نوبت قرار می‌گیرند و همین حالا ممکن است 5 هزار نفر در کل کشور در ردیف تقاضای حضور در کمیسیون‌های ما باشند. آغاز سال 1400 حدود 160 هزار نفر پشت نوبت مستمری بوده‌اند و صفر شدن این عدد تا پایان سال 1400، کار بزرگی در سازمان بود. بعد از یک سال این عدد به 110 هزار نفر رسید که سامانه بهزیستی هم نشان می‌دهد در دو سال قبل چه تعداد پشت نوبت بودند و تیر ماه پارسال این عدد به چه رقمی رسید. شما اطلاع دارید سالانه چه تعداد

بر اثر تصادفات جاده‌ای دچار معلولیت می‌شوند؟»

شما اعلام کردید سالانه 60 هزار نفر ولی من می‌خواستم همین را بپرسم که شما اجازه ندادید و گفتید من مفتش نیستم و اجازه ندارم در مورد سوالات همکاران بپرسم. شما می‌گویید سالی 60 هزار فرد بر اثر تصادف جاده‌ای دچار معلولیت می‌شوند. همکار من پرسید چه تعداد فرزند دارای معلولیت در مراکزتان دارید که گفتید طبق ملاحظات، عدد شیرخوارهای دارای معلولیت را اعلام نمی‌کنید. چرا اعلام نمی‌کنید؟ چون معلوم خواهد شد که ممنوع کردن غربالگری در زمان بارداری مادر در دوسال گذشته، چقدر به تعداد فرزندان معلول شما اضافه کرده. چون حذف غربالگری باعث تولد فرزند معلول شده.»

«این نظر شماست.»

نظر من نیست. بهزیستی سال‌ها به حذف غربالگری از بارداری انتقاد داشت.

«مگر شما اطلاعات خانواده خودتان را ارایه می‌دهید؟ من اجازه ندارم آمار محرمانه مردم را به شما بدهم.»

این آمار تا سال‌های گذشته اعلام می‌شده و محرمانه هم نبوده. تعداد فرزندان بهزیستی و تعداد کودک کار آمار محرمانه نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها