کد خبر: 622758
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۴ ۱۶:۱۰:۰۱
| |

جعفر کوشا، رئیس اسکودا در همایش بایسته‌های حمایت از وکلای در معرض خطر:

امنیت فردی و حرفه‌ای وکیل با حقوق اساسی مردم عجین است/ تغییر انگاره عمومی از منصب وکالت، گامی مهم در راستای ارتقای امنیت اجتماعی وکلا

همایش «بایسته‌های حمایت از وکلای در معرض خطر؛ دفاع از وکیل و نهاد وکالت، چالش‌ها و ظرفیت‌ها» صبح امروز پنجشنبه 22 تیر ماه جاری به همت کانون وکلای دادگستری منطقه فارس و با همکاری اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران برگزار شد.

امنیت فردی و حرفه‌ای وکیل با حقوق اساسی مردم عجین است/ تغییر انگاره عمومی از منصب وکالت، گامی مهم در راستای ارتقای امنیت اجتماعی وکلا
کد خبر: 622758
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۴ ۱۶:۱۰:۰۱

جعفر کوشا، رئیس اسکودا طی سخنانی در این همایش با اشاره به لزوم حمایت از وکلا برای ایفای صحیح مسئولیت خود گفت: واقعیت این است که وکلا از ستون‌های اصلی در تحقق حاکمیت قانون و دفاع از حقوق و آزادی‌‌های بنیادین ملت هستند. وکلای بسیاری در مسیر فعالیت‌های حرفه‌ای یا اجتماعی خود با چالش سلب امنیت و آزادی مواجه می‌شوند، لذا برای اینکه آنها بتوانند این مسئولیت سترگ را به درستی ایفا کنند، باید از تأمینات حمایتی کافی برخوردار باشند. تدابیری لازم است تا وکلا اطمینان یابند در مسیر ایفای رسالت وکالتی و صنفی تحت حمایت قوای عمومی و کانون‌های وکلای دادگستری قرار خواهند گرفت.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، وی ادامه داد: امنیت فردی و حرفه‌ای وکیل به عنوان یک مولفه بنیادین در دفاع از حقوق مردم با حقوق اساسی عجین است. نمی‌شود از دفاع نسبت به حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین سخن گفت اما وسیله این دفاع را صیانت و حمایت نکرد. وکیل اسباب تضمین حکومت قانون و دفاع از آزادی‌ها قلمداد می‌شود. وکلا چه در مواجهه با خطرات بالقوه و چه در خصوص خطرات بالفعل، نیازمند حمایت صنفی و قانونی هستند. تهدید به تعقیب و بازداشت، تهدید روانی، حیثیتی، شغلی، اقدامات تروریستی، قتل، ضرب و شتم، تحقیر، آزار، خشونت زبانی، فیزیکی، جنسی، تهدید به اعمال فشار از طریق بازداشت اعضای خانواده، افشای اسرار، نقض حریم خصوصی، شنود، تهدید انتظامی و یا صلاحیتی از این قبیل هستند.

عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: تضمین، تامین و ارتقای امنیت انسانی و حرفه‌ای وکیل هدفی است که سازمان، برنامه، روش منسجم و کارآمد می‌طلبد و نیازمند مشارکت و همکاری همه ذینفعان و مرتبطین است. رفع خلأهای قانونی و تمشیت ساختاری و رفتاری برای حمایت‌های تامینی و کنترلی نسبت به مخاطرات گام مهمی در این مسیر است. آموزش به مردم، نهادهای عمومی، دولتی، رسمی و حاکمیتی، ظابطین، قضات و کارکنان قضایی، از جهت شناخت مقتضای حرفه وکالت و تأمینات و احترام به مقام وکالت، از جمله تبیین اینکه وکیل جزو اصحاب دعوا نیست و اینکه وکالت در یک پرونده به مفهوم حمایت یا موافقت با جرم یا عمل ارتکابی نیست، از جمله موضوعاتی است که باید در مورد آن فرهنگ‌سازی شود.

وظایف نظام حکمرانی در قبال تأمین امنیت وکلا

کوشا با اشاره به وظایف نظام حکمرانی در قبال تأمین امنیت وکلا تصریح کرد: آموزش دفاع وکیل از خود و صیانت از خانواده، از جمله موارد مورد نظر است. نهادهای حاکمیتی و نظام حکمرانی کشور نیز باید مسئولیت خود را در قبال امنیت وکلا ایفا نمایند. وکیل اگرچه کارمند دولت یا نظام حکمرانی نیست، اما بخشی از فرایند دادرسی منصفانه را بر عهده گرفته و به نوعی کارگزار خدمت عمومی از خاستگاه بخش غیردولتی است. به همین دلیل باید مورد حمایت قوای عمومی و نهادهای حکمرانی قرار گیرد. امکانات حفاظتی و آموزش‌های مراقبتی و سیاست‌های حمایتی و کارکردهای تامینی می‌تواند بخشی از برنامه حکمرانی برای پیشگیری و حمایت از وکلای در معرض خطر قلمداد شود.

رئیس اسکودا، تغییر انگاره عمومی از منصب وکالت را گامی مهم در راستای ارتقای امنیت حرفه‌ای و اجتماعی وکلا در کشور توصیف کرد و گفت: اگر مردم حس همسویی یا همذات‌پنداری با وکیل در معرض خطر داشته باشند، اساسا اعمال خشونت علیه وکلا برای کسانی که این کار را مرتکب می‌شوند، دشوارتر می‌شود. همه باید تلاش کنیم، مردم حس کنند وکیل در دفاع از قانون، نظم عمومی و خیر عمومی و حقوق بشر و شهروندی به صورت مستقل وارد میدان دادخواهی می‌شود.

وکلا صورت‌بندی مسئولیت اجتماعی را در نهاد وکالت نهادینه کنند

دکتر کوشا در پایان با بیان اینکه وکیل مستظهر به سلاح و متکی به خزانه دولت نیست، تصریح کرد: ما وکلا باید صورت‌بندی مسئولیت اجتماعی را در وجود خود و نهاد وکالت نهادینه کنیم. این مهم است که جایگاه وکیل در قانون اساسی ذیل حقوق ملت است؛ چراکه فصل سوم قانون اساسی وکیل را رکنی از حقوق اساسی مردم معرفی کرده و اصل ۳۵ هم شأن پاسداری و دفاع از حقوق ملت را زیبنده صاحب پروانه وکالت دانسته است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها