کد خبر: 621563
|
۱۴۰۲/۰۴/۱۷ ۱۲:۰۱:۳۶
| |

عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

دانشگاه‌ غیراسلامی ملت را به عقب پیش می‌برد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد که دانشگاه‌ غیراسلامی ملت را به عقب پیش می‌برد.

دانشگاه‌ غیراسلامی ملت را به عقب پیش می‌برد
کد خبر: 621563
|
۱۴۰۲/۰۴/۱۷ ۱۲:۰۱:۳۶

عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دانشگاه از نظر امام خمینی مرکز سعادت ملت در برابر شقاوت است. دانشگاه خوب یک ملت را سعادتمند می کند و دانشگاه‌ غیراسلامی و بد ملت را به عقب پیش می برد. حالا چه دانشگاهی می تواند تمدن ساز باشد؟ دانشگاهی که در حکمرانی به معنای سیاستگذاری، تنظیم‌گری و تصدی گری حضور داشته باشد. دانشگاه آموزشِ پژوهش و مهارت محور این توان را دارد.وقتی از مقالات ناظر به نیازها حرف می زنیم منظور مقالاتی بنیادی و توسعه محور، عملیاتی و ناظر به جامعه و صنعت است و مشتمل بر همه اینها باید باشد.

به گزارش ایلنا، خسروپناه ادامه داد: دانشگاه با چنین رویکردی علاوه بر اینکه تمدن ساز هست منشا اشتغال و حکمرانی هم هست. البته که دانشگاه برای اشتغال برنامه ریزی نمی کند، اما باید دانشجویان را طوری تربیت کند که بتوانند با مهارت و دانش کار کند و خروجی داشته باشد. باید به دانشگاه آموزشِ پژوهش و مهارت محور برسیم. باید از علم محوری به موضوع محوری تغییر پیدا کنیم. این دانشکده ها گروه های بنیادین باید داشته باشند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه تولید مقالات علمی اهمیت دارد، افزود: این معنا ندارد از دانش دنیا بهره ببریم افاده ای به دانش دنیا نرسانیم اما هم دنیا باید از دانش ما بهره ببرد هم جامعه و کشور خودمان. پس دانشگاه های موضوع محور به دانشکده های حکمرانی نیاز دارد نه اینکه یک دانشکده حکمرانی در دانشگاه تهران شکل بگیرد نه اینکه یک مدرسه حکمرانی در دانشکده دفاع شکل بگیرد؛ این کافی نیست.

خسروپناه تاکید کرد: ما برای سند مهندسی فرهنگی نظریه فرهنگی و الگوی حکمرانی فرهنگی نیاز داریم، اما امروز سند آن را داریم ولی این سندها عملی نمی شود چون الگوی حکمرانی ندارند.

او گفت: اگر دانشگاه های ما به سمت دانشکده های موضوعی از جمله دانشکده های حکمرانی موضوعی و تخصصی بروند، در آن دانشکده های موضوعی حکمرانی، نظریات حکمرانی و الگوهای حکمرانی شکل می گیرد. اگر دوره چهارم شورای عالی انقلاب فرهنگی می خواهد موفق شود، باید به این سمت برویم که وزارتخانه ها و دانشکده‌های موضوعی بنیادین و حکمرانی موضوعی برود و دانشجویانی که این دانشکده ها تربیت می کنند، اشتغال شان تامین است و جوانان دیگر به فکر رفتن از کشور نمی افتند. دل جوانان با ایران است و گرایش به غرب ندارند و اگر فرار مغزها رخ می‌دهد به این دلیل است که ما برای آنها این کارها را نکرده ایم و هنوز به الگویی حکمرانی برای آنها نرسیده ایم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه خیلی از کشورها نیز تازه به سمت حکمرانی رفته اند، بیان کرد: کشورهای چین و ژاپن از ما جلوتر هستند و ما حدود سه سال است به فکر حکمرانی افتاده ایم. ۹۹ درصد از کسانی که از حکمرانی حرف می زنند منظورشان حکومت داری است که باید دقت کرد حکومت داری و حکمرانی با یکدیگر فرق می کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها