کد خبر: 621561
|
۱۴۰۲/۰۴/۱۷ ۱۱:۵۱:۰۲
| |

سعیدرضا عاملی، دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی:

باید به فضایی برگردیم که علوم الهی و سایر علوم پیوسته تدریس شود

دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید به فضایی برگردیم که علوم الهی و سایر علوم پیوسته تدریس شود که یک هدف را دنبال می‌کنند.

باید به فضایی برگردیم که علوم الهی و سایر علوم پیوسته تدریس شود
کد خبر: 621561
|
۱۴۰۲/۰۴/۱۷ ۱۱:۵۱:۰۲

سعیدرضا عاملی، دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست تخصصی تحول در حکمرانی آموزش عالی بیان کرد: زمانی که انقلاب اسلامی رخ داد، دوره فراگیری نظام مدرن بر جهان بود؛ از یک سمت جریان شرق با محوریت مارکسیست وجود داشت از سوی دیگر نظام تجدد با محوریت اروپا و آمریکا سیطره پیدا کرده بود و انقلاب اسلامی جریانی معکوس بر دو جریان حاکم بر جهان بود. در این جریان معکوس حرف های بزرگی وجود دارد. انقلاب اسلامی به ظاهر ۲۲ بهمن ماه پیروز شد، اما همان زمان نهادینه نشد و مسیری طولانی برای امتداد پیدا کردن اندیشه انقلابی و اسلامی در جامعه و مواجهه با چالش ها وجود داشت.

به گزارش ایلنا، استاد دانشگاه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به اینکه جهانی شدن مدرن که محصول فراگیری رسانه ای و ارتباطات شبکه و رسانه ها و ظهور اینترنت بود، گفت: خیلی از افراد موفقیت انقلاب اسلامی را نتیجه پخش سخنرانی های امام خمینی در ایران و کشورهای همسایه می دانند که همزمان با جریان جهانی شدن بود.

عاملی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی فرایند معکوس جهانی شدن به معنای آمریکایی شدن بود. تحولی که امام دنبال می کردند از جنس تحولی تمدنی بود تا همه با هم و برای هم به سمت تمدن الهی حرکت کنیم.

او افزود: من دانشگاه را جدا از حوزه نمی دانم و پذیرفتن جدایی آن پذیرفتن سکولاریسم است. علم نور است و راهگشاست و منشا آن خداوند است. لذا جدا کردن دانشگاه و حوزه درست نیست. در ابتدا نیز علوم پایه و حکمت الهی همه در یک مدرسه آموزش داده می شدند. جداسازی رشته ای وجود دارد، اما هرکدام شعبه های یک حکمت و دانش علم هستند و باید به فضایی برگردیم که علوم الهی و سایر علوم پیوسته تدریس شود که یک هدف را دنبال می کنند.

عاملی عنوان کرد: امام می فرمایند ما ریاضیات اسلامی و غیراسلامی نداریم اما هدف غیراسلامی و اسلامی در علم داریم. ریاضیات می تواند بمب اتم تولید کند و یا می تواند راهی برای کاهش درد بشر و التیام او پیدا کند.

دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ۵۰ درصد ازدواج های زوجین در غرب ثبت نشده است. ما با هم بودگی را مشروع نمی دانیم با هم بودگی اگر مبتنی بر پیمانی دائمی باشد مشروعیت دارد در غیر این صورت مشروعیت ندارد و چنین ازدواج هایی هزینه های اجتماعی ایجاد می کند. در آمریکا ۲۵ درصد نسل جوان درگیر هم جنس بازی هستند و این یعنی علم هدفش را گم کرده است. در آمریکا از هر ۶ دختر یک نفر می گوید تجربه آزار جنسی داشته است. جنگ های بی محابا و کشتن مردم ناشی از فکری بیمار است. بنابراین در حکمرانی آموزش عالی باید مدلی را دنبال کنیم که هدف متعالی خود که ساخت تمدن نوین اسلامی است را از دست ندهد.

عاملی اظهار کرد: دنیای غرب پیشرفت کرده، اما محصول زندگی چه شده؟ علم در آن کشورها مسیر خود را پیدا نکرده است. ما باید قدرت نظامی خود را برای جنگ نکردن به روز کنیم. ما برای کنترل انسان های خشن ابزار جنگی داریم و معتقدیم علم باید بتواند جامعه سالم و متعالی تولید کند. باید بزرگان ما در هدف علم به اشتراک برسند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها