کد خبر: 618790
|
۱۴۰۲/۰۳/۳۱ ۱۳:۰۰:۴۲
| |

آمار عجیب مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات رانندگی در ایران

به طور متوسط سالانه حدود ۱۶ هزار نفر در حوادث رانندگی کشور جان خود را از دست می‌دهند.

آمار عجیب مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات رانندگی در ایران
کد خبر: 618790
|
۱۴۰۲/۰۳/۳۱ ۱۳:۰۰:۴۲

سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور گفت: به طور متوسط سالانه حدود ۱۶ هزار نفر در حوادث رانندگی کشور جان خود را از دست می‌دهند و هیچ راهکاری برای جبران خسارت معنوی به جان‌باختگان حوادث جاده‌ای ارائه نشده است.

به گزارش ایسنا، هادیان‌فر در جلسه شورای راهبری کاهش تصادفات آذربایجان شرقی گفت: ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور که در نقش راننده، سرنشین یا عابر پیاده هستند کاربر ترافیک محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه ۹۶ درصد از حمل‌ونقل کشور، حمل‌ونقل زمینی است، گفت: حجم ترددها در سال گذشته ۷/۶ میلیارد تردد در ۲۹۷ هزار کیلومتر راه‌های کشور بود.

هادیان‌فر ادامه داد: ۱۴۴۰ شهر در کشور داریم که ۷۰۳ شهر از این آمار، فاقد پلیس راهور است، این شهرها همان شهرهای جدیدی هستند که در تقسیمات کشوری به شهر ارتقا یافته‌اند، در استان آذربایجان شرقی نیز ۴۵ شهر فاقد پلیس راهور هستند.

رئیس پلیس راهور کشور افزود: ما تقریباً ۳۷ میلیون وسیله نقلیه داریم که ۲۶ میلیون آن، خودروی سبک به میزان حدود ۶۱ درصد و باقی آن موتورسیکلت‌ها هستند. ۳۵ درصد وسیله نقلیه کشور در سن فرسودگی و اسقاط قرار دارند. همچنین ۵۲ میلیون نفر در کشور ما گواهینامه رانندگی دارند که هرسال یک میلیون و ۸۰۰ نفر گواهینامه جدید دریافت می‌کنند.

وی گفت: ما ۵۲۰۰ نقطه حادثه‌خیز در کشور داریم که ۲۰۰۰ نقطه آن شهری و ۳۲۰۰ نقطه آن جاده‌ای است.

هادیان‌فر افزود: میزان مرگ ناشی از تصادفات رانندگی در سال‌های ۸۱ تا ۸۳ افزایش داشت؛ اما از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۵ روند کاهشی داشته و از سال۱۳۹۵ به بعد، دوباره رو به ‌افزایش گذاشته است. در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۹هزار و ۴۵۰ نفر جان‌باخته و ۳۷۸ هزار مجروح داشتیم که اگر کنترل نشود شاهد افزایش آمار تلفات جاده‌ای خواهیم بود.

رئیس پلیس راهور با بیان اینکه شاخص‌های توسعه‌یافتگی، انضباط ترافیکی و کاهش تصادفات است، تصریح کرد: یک زمانی گفته می‌شد که در بروز تصادفات سه عامل انسان، راه و وسیله نقلیه نقش دارند؛ ولی الان پنج عامل مدیریت، راه، وسیله نقلیه، انسان و آموزش در این زمینه نقش دارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها