کد خبر: 618745
|
۱۴۰۲/۰۳/۳۱ ۱۰:۰۰:۰۴
| |

نیاز کشور به گوشت قرمز نصف شد؛ کاهش سرانه مصرف از ۱۲ به ۶ کیلوگرم

در حال حاضر که عنوان می شود سرانه مصرف کاهش پیدا کرده و به حدود ۶ تا ۷ کیلو گرم به ازای هر نفر در سال رسیده با براورد جمعیتی ۸۵ میلیون نفر نیاز کشور حدود ۵۱۰ هزار تن خواهد بود.

نیاز کشور به گوشت قرمز نصف شد؛ کاهش سرانه مصرف از ۱۲ به ۶ کیلوگرم
کد خبر: 618745
|
۱۴۰۲/۰۳/۳۱ ۱۰:۰۰:۰۴

بازار گوشت قرمز نا به سامان بوده و تنوع قیمت‌ها به اضافه اعمال سلیقه آن را مدیریت می‌کند. سال ۹۶ الزام نرخ مصوب از بازار گوشت گوسفند و گوساله حذف شد بنابراین نباید این تنوع قیمتی خیلی دور از ذهن باشد. 

به گزارش مهر، در ادامه سلسله گزارش‌های مربوط به وضعیت تولید و نیاز سالانه کشور در گروه کالاهای اساسی، بازار گوشت قرمز مورد بررسی قرار گرفته است.

میزان تولید و سرانه مصرف

افشین صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور درباره وضعیت تولید و میزان نیاز بازار گوشت به مهر گفت: در چند سال گذشته (۲ تا ۳ سال قبل) حدود یک میلیون تن مصرف گوشت قرمز کشور اعم از گوسفندی و گوساله بود؛ سال‌هایی که هر فرد ۱۲ کیلو گرم مصرف سرانه داشته است. از این عدد ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تن در داخل تولید و تأمین می‌شد و ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تن هم گوشت صنعتی برای مصارف محصولات غذایی مانند سوسیس، کالباس و… وارد می‌شد.

وی افزود: در حال حاضر که عنوان می‌شود سرانه مصرف کاهش پیدا کرده و به حدود ۶ تا ۷ کیلو گرم به ازای هر نفر در سال رسیده با براورد جمعیتی ۸۵ میلیون نفر نیاز کشور حدود ۵۱۰ هزار تن خواهد بود.

ضرورت تضمین بازار

امسال به دلیل بارندگی شرایط مراتع به نسبت بهتر از سال گذشته بوده و پروار دام باید روند افزایشی داشته باشد. مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور در این باره توضیح داد و گفت: تداوم در تولید امر مهمی است. این مهم زمانی به دست می‌آید که دامداران بدانند، می‌توانند محصولات را به روز عرضه کنند و خریدار وجود دارد. اما با وجود افزایش قیمت تمام شده و کاهش قدرت خرید مردم، دولت باید ورود کرده و در قالب خرید تضمینی که در قانون هم پیش بینی شده مبادرت به خرید دام و گوشت قرمز کند یا مسیر صادرات که آن هم در قانون پیش بینی شده است تسهیل شود.

وی تاکید کرد: به هر حال با هر روشی باید محصولات با قیمت تمام شده به اضافه سود متعارف خریداری شود و اگر این طور نباشد و محصولات بازار نداشته یا قیمت پایینی داشته باشند کشتار زودهنگام رخ می‌دهد و لاشه وزن کافی نخواهد داشت؛ یا دامداران شروع به کشتار دام‌های ماده می‌کنند.

وی اضافه کرد: گاهی هم شاهد هستیم افرادی با قیمت مناسب حاضر به خرید دام‌ها بوده و در نهایت به کشورهای همسایه قاچاق می‌کنند؛ به همین دلیل به شکل وسیع دام از کشور خارج می‌شود.

آمار دام کشور

در ادامه مجتبی عالی، مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران درباره آمار دام کشور به مهر گفت: بر اساس آمار منتشر شده بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون رأس دام سبک در کشور وجود دارد و ۸ تا ۹ میلیون رأس دام سنگین.

وی عنوان کرد: بعد از تولد به هر دام پلاک داده می‌شود اما با کشتار این پلاک‌ها حذف نمی‌شود از این رو آمار دقیقی درباره میزان دام سبک و سنگین کشور وجود ندارد.

عالی درباره میزان گوشت هر دام سبک و سنگین گفت: این موضوع بستگی به نژاد دام، زمان کشتار و کیفیت تغذیه دارد. اگر تمام این مؤلفه‌ها فراهم باشد می‌توان انتظار داشت ۵۰ درصد از وزن دام، گوشت باشد؛ ولی تمام این موضوع به شروطی بر می‌گردد که عنوان شد.

وی یادآور شد: هر بره هنگام تولد بین ۲ تا ۳ کیلو گرم وزن دارد. وقتی پروار می‌شود به متوسط ۷۰ کیلو گرم می‌رسد. همچنین در دام سنگین، گوساله هنگام تولید ۵۰ کیلو گرم وزن داشته که با پروار شدن به یک تن و در حالت مطلوب به ۱.۵ تا ۲ تن می‌رسد.

مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران در ادامه سخنان خود گفت: به طور متوسط گوسفندان با وزن ۴۰ تا ۴۵ کیلو گرم آماده کشتار هستند و این عدد برای گاو بین ۵۰۰ تا ۵۵۰ کیلو گرم است. با توجه به کمبود گوشت ضروری است گوسفند بالای ۵۰ کیلو گرم باشد و سپس برای کشتار برود که لاشه حداقل ۲۵ کیلو گرم گوشت داشته باشد. یا گاو ۵۰۰ کیلو گرم باشد تا حدود ۳۰۰ کیلو گرم گوشت به دست آید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها