کد خبر: 618261
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۸ ۱۷:۳۰:۴۸
| |

تناسبی شدن انتخابات مجلس در تهران منتفی شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده‌ای از طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس را که در آن موضوع تناسبی شدن انتخابات آمده بود، حذف کردند

تناسبی شدن انتخابات مجلس در تهران منتفی شد
کد خبر: 618261
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۸ ۱۷:۳۰:۴۸

 در جلسه علنی امروز (دوشنبه 1 خرداد) نمایندگان مجلس با ۱۲۸ رای موافق، ۹۷ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر در مجلس با حذف ماده ۵۷ طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی موافقت کردند و بر این اساس با تناسبی شدن انتخابات مجلس مخالفت کردند.

به گزارش فارس، منظور از تناسبی شدن آن است که مطابق این ماده بنا بود در شهرهایی که بیش از 4 کرسی نمایندگی دارند، آرای داوطلبان منفرد و منتخبان فهرستی، به نسبت تعداد آراء ، از کرسی های نمایندگی سهم داشته باشند و تعداد منتخبان هر فهرست نیز، براساس نسبت آراء صحیح ماخوذه آن فهرست به کل آراء صحیح ماخوذه همه فهرست ها ضربدر تعداد کرسی های اختصاص داده شده به فهرست ها، می باشد.

در جریان بررسی این ماده، مهرداد ویس کرمی نماینده خرم آباد با طرح پیشنهاد حذف این ماده گفت: لیستی شدن انتخابات مجلس در حوزه‌های انتخابیه با ۴ کرسی و بیشتر باعث کاهش مشارکت در انتخابات می‌شود.

محمدصالح جوکار رییس کمیسیون شوراها توضیح داد: این ماده فقط شامل ۴۰ کرسی مجلس می شود که از این تعداد ۳۰ کرسی برای تهران است.

وی خواستار مخالفت با پیشنهاد حذف این ماده شد و گفت که با اصلاح این ماده، می توان نظام تناسبی را به صورت آزمایشی در تهران اجرا کرد؛ نظام تناسبی به همه کاندیداها فرصت عرضه بیشتر داده و مشارکت را بالاتر می‌برد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها