کد خبر: 613213
|
۱۴۰۲/۰۲/۲۶ ۲۳:۴۵:۵۰
| |

تعمیرگاه‌ها و کارواش‌ها چقدر در آلودگی آب تهران نقش دارند؟

به گفته سرپرست معاونت توسعه و پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، آب کانال‌های مناطق غربی، جنوب‌غربی و جنوب‌شرقی تهران کمتر شاخص کیفیت و آب شمال و شمال‌غرب تهران بالاترین شاخص کیفیت را دارد.

تعمیرگاه‌ها و کارواش‌ها چقدر در آلودگی آب تهران نقش دارند؟
کد خبر: 613213
|
۱۴۰۲/۰۲/۲۶ ۲۳:۴۵:۵۰

سرپرست معاونت توسعه و پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: برابر ارزیابی کیفیت آب‌های سطحی، کمترین میزان شاخص کیفیت مربوط به کانال‌ها و مسیل‌ها در مناطق غربی، جنوب غربی و جنوب شرقی تهران و بیشترین میزان شاخص کیفیت مربوط به کانال‌ها و مسیل‌ها در مناطق شمال و شمال غرب شهر تهران است.

به گزارش ایسنا، زهره حسامی گفت: شاخص کیفیت آب یکی از شاخص‌های مهم در ارزیابی کیفیت آب‌های سطحی است.

او گفت: درباره تغییرات آلودگی آب‌ تهران اظهار کرد: روش تهیه نقشه کیفیت آب براساس روی‌هم‌گذاری اطلاعات مربوط به پارامترهای فیزیکی، شیمیایی و زیست‌شناختی آب‌های سطحی است.

به گفته او براساس نتایج به دست آمده در طول مسیل‌ها و کانال‌های تهران از شمال به سمت جنوب این شاخص دارای نواساناتی است. کمترین میزان شاخص کیفیت مربوط به کانال‌ها و مسیل‌ها در مناطق غربی، جنوب غربی و جنوب شرقی تهران و بیشترین میزان شاخص کیفیت مربوط به کانال‌ها و مسیل‌ها در مناطق شمال و شمال غرب شهر تهران است.

وی درباره رودخانه‌های تهران از شمال به سمت جنوب که در این شاخص دارای نواساناتی هستند، گفت: بیشترین تغییرات مربوط به «رودخانه کن» و «چیتگر» در غرب تهران و کمترین این میزان مربوط به «رودخانه حصارک»، «فرحزاد»، «دربند» و «درکه» در بخش شمالی شهر تهران است.

سرپرست معاونت توسعه و پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ضمن اشاره به اینکه ۹ گروه از اصناف و واحدهای خدماتی - تولیدی به عنوان منابع اثرگذار بر کیفیت منابع آب شناسایی شدند، توضیح داد: تعمیرگاه‌ها و مراکز خدمات خودرو غالبا دارای پساب‌ها، پسماندهای شیمیایی و آلودگی‌های مربوط به مشتقات نفتی هستند. این مراکز اگر استانداردهای لازم را در نظر نگیرند ممکن است خسارات سنگینی بر پیکره محیط زیست وارد کنند.

سرپرست معاونت توسعه و پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران درباره اینکه در بین اصناف مربوط به خدمات خودرو، کارواش‌ها یک منبع جدی تهدید برای منابع آب تهران هستند، گفت: براساس آخرین بررسی‌ها از کارواش‌های سطح شهر تهران در سال ۱۴۰۰، تعداد ۴۵۲ مورد شناسایی شده است. منبع تامین آب در کارواش‌ها چاه عمیق، قنات، آب تانکر و بعضا آب شرب است و محل دفع پساب تولیدی آن‌ها از طریق چاه جذبی، اگوی (سیستم دفع فاضلاب به روش مختلط ) شهری، تخلیه از طریق سپتیک و تانکر، تخلیه داخل مسیل، انهار و کانال‌های سطحی و در موارد محدودی انجام تصفیه، بازچرخانی و استفاده مجدد از آن است.

حسامی درباره نظارت بر فعالیت این کارواش‌ها اظهار کرد: تمامی این واحدها توسط ادارات محیط زیست مناطق مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و همچنین به منظور راستی‌آزمایی و صحت‌سنجی اطلاعات دریافتی از مناطق، ۱۱۰ واحد (در هر منطقه ۵ واحد) توسط کارشناسان اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار نیز مورد بررسی دوباره قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بیمارستان‌ها خطرناک‌ترین پسماند و پساب را در بین همه مراکز تولید پسماند می‌کنند، گفت: بیمارستان‌ها در ردیف منابع بسیار خطرآفرین برای سلامت آب و خاک به حساب می‌آیند بنابراین انجام مطالعات دقیق درباره سهم بیمارستان‌ها و پسماندها و پساب‌های پزشکی بهداشتی در آلودگی آب و خاک امری ضروری است و آلودگی این مراکز باید به‌صورت جدی کنترل شود.

وی افزود: پساب این واحدها در اغلب موارد دارای آلودگی فیزیکی و شیمیایی و در برخی موارد نیز دارای آلودگی‌های میکروبی است بنابراین توجه به سیستم فاضلاب این اصناف و واحدهای خدماتی می‌تواند به میزان قابل توجهی سلامت محیط زیست شهری را از منظر آب بهبود بخشد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها