کد خبر: 613097
|
۱۴۰۲/۰۲/۲۶ ۱۲:۲۴:۵۷
| |

تذکر رییس سازمان ثبت و احوال کشور به خواص و عوام: همه در حفظ جمعیت کشور مسئولید

رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: همه اعضای کشور در برابر جمعیت و حفظ آن مسؤول‌اند. جمعیت یکی از مؤلفه‌های قدرت و ماندگاری تمدن‌ها است.

تذکر رییس سازمان ثبت و احوال کشور به خواص و عوام: همه در حفظ جمعیت کشور مسئولید
کد خبر: 613097
|
۱۴۰۲/۰۲/۲۶ ۱۲:۲۴:۵۷

هاشم کارگر، رئیس سازمان ثبت احوال کشور با توجه به هفته جمعیت درباره روز جمعیت گفت:طبق دستور و فرمایشات مقام معظم رهبری که در سال ۱۳۹۳ صادر و سیاست‌های مربوط به جمعیت را ابلاغ کردند؛ سازمان ثبت احوال پیشنهاد داد تا روز ۳۰ اردیبهشت‌ماه به عنوان روز ملی جمعیت در تقویم نام‌گذاری شود.این پیشنهاد سازمان ثبت احوال در شورای فرهنگ عمومی کشور تصویب و روز ۳۰ اریبهشت را به عنوان روز ملی جمعیت نام‌گذاری کردند. 

به گزارش فارس، وی درباره قانون  حمایت از خانواده و جوانی جمعیت افزود: در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت یک سری تکالیف برای دستگاه‌های گوناگون تعیین و به تبع آن  یک سری از وظایف برای سازمان ثبت احوال‌ در نظر گرفته شد. شکر خدا ما در زمینه انجام این تکالیف، دادن امتیازها و شناسایی افراد ذی‌نفع در این قانون  و ارتباطی که باید با دستگاه‌های مختلف  برقرار می‌کردیم را انجام دادیم. درحال حاضر  در حال ایجاد یک سری از سرویس‌ها هستیم تا دستگا‌ه‌های مختلف کشور که می‌خواهند بر اساس این قانون در خدمت افراد و خصوصاً مادران  باشند از آن سرویس‌ها استفاده کنند.

کارگر درباره سرویس‌های طراحی شده توسط سازمان ثبت احوال گفت: یکی از این سرویس‌ها شناسه مادرانه‌ است. این شناسه که توسط سازمان ثبت احوال ایجاد شده، در حال حاضر توسط دستگاه‌های مربوطه قابل استفاده است. بر اساس این شناسه دستگاه‌ها می‌توانند در هنگام مراجعه مادران و افراد، اطلاعات خود را با سازمان ثبت احوال تکمیل کرده و راحت تر افراد مشمول این قانون را شناسایی کنند و خدمات مربوطه را به آن‌ها ارائه دهند. به عنوان مثال یکی از امتیازاتی که برای مادران در نظر گرفته شده، اعطای خودرو توسط خودروسازان به مادران است. در این زمینه خودروسازان  اسامی مادرانی که ثبت نام کردند  را  برای ما فرستاده و ما  کسانی که شامل قانون جمعیت می‌شوند را شناسایی خواهیم کرد و به شرکت خودروسازی اعلام می‌کنیم که چه کسانی می‌توانند خودرو را دریافت کنند. 

رئیس سازمان ثبت احوال درباره مهاجرت‌ها به خارج و داخل کشور بیان کرد: یک سری از اقداماتی که در روزهای آینده باید صورت گیرد درباره مهاجرت‌های داخل و خارج از کشور است. بررسی‌های مربوط به مهاجرت‌های داخل کشور را تکمیل کردیم و تا چند روز دیگر ارائه خواهیم کرد و برای مهاجرت‌های خارج از کشور هم از فراجا خواسته‌ایم تا با ما همکاری و  اطلاعات مربوطه را به ما بدهند تا ما بتوانیم آن‌ها را بررسی کنیم.

وی درباره قانون جوانی جمعیت افزود: اگر قانون جوانی جمعیت توسط دستگاه‌های گوناگون که در این زمینه تکلیف دارند به درستی انجام شود، انشاالله اتفاقات خوبی در زمینه جلوگیری از کاهش جمعیت خصوصاً نرخ باروری، تثبیت و بهبود این نرخ به وجود خواهد آمد. 

کارگر درباره کاهش جمعیت در کشور و پیش روی جمعیت جامعه به سمت پیری گفت: درحال حاضر جمعیت کشور ما به سمت سالمندی و پیری رفته و به گفته مقام معظم رهبری آینده جمعیت کشور هولناک است. اگر جلوی کاهش جمعیت را نگیریم وضعیت سالمندی کشور شدت پیدا می‌کند. 

وی درباره‌ برنامه‌های دولت برای جلوگیری از کاهش جمعیت و سالخوردگی جامعه توضیح داد: برساس قانون جوانی جمعیت که توسط مجلس تصویب شده، دولت سیزدهم و حجت‌الاسلام رئیسی به طور جدی پای مسئله جمعیت ایستاده و جلسات مختلفی را برگزار می‌کنند. در همین مدتی که از دولت سیزدهم گذشته  و ستاد ملی جمعیت شکل گرفته، شخص آقای رئیسی به صورت جدی پیگیر موضوع جمعیت هستند و دائماً به وزراء و مسؤولینی که در این زمینه مسؤولیت دارند تأکید و نظارت می‌کنند تا کارها خوب پیش برود. 

رئیس سازمان ثبت احوال کشور در ادامه تصریح کرد:  مسئله جمعیت یکی از مهم ترین مسائل در  وزارت کشور است. تاکنون وزیر محترم کشور که مسؤولیت مدیریت ستاد جمعیت را برعهده دارند جلسات متعددی در زمینه جمعیت برگزار کردند.

وی درباره عملکرد ستاد ملی جمعیت گفت: ستاد ملی جمعیت بسیار فعال، پویا و پیگیر است. درحال حاضر در استان‌ها ستادهای ملی جمعیت مستقر شده  و تا کنون فعالیت‌های بسیار مؤثری انجام دادند. سازمان ثبت احوال هم به عنوان یکی از اعضای این ستاد براساس تکالیفی که در قانون جوانی جمعیت و در خود سازمان ثبت احوال خصوصاً در ارائه آمار و اطلاعات جمعیتی  که دارد تلاش بسیاری خوبی انجام داده و این روند در آینده هم ادامه خواهد داشت.

کارگر ادعا کرد: دولت سیزدهم به شدت پای موضوع جمعیت در کشور ایستاده است تا انشاالله بتواند یک اتفاق خوبی در زمینه جوانی جمعیت رقم بزند تا فرمایشات مقام معظم رهبری به نتیجه‌ای مطلوب برسد.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور تغییر نگرش را مهم‌ترین عامل در جلوگیری از کاهش جمعیت دانست و گفت: نگاه من در زمینه رشد جمعیت نگاه فرهنگی و نگرشی است. در موضوع جمعیت باید امتیازات و مشوقاتی برای افراد در نظرگرفت و به آن‌ها عمل کرد. همچنین باید نگرش افراد را نسبت به خانواده و جمعیت تغییر دهیم. این دوکار باید توامان با یکدیگر انجام شود. اگر قرار باشد تحولی ایجاد شود این تحول از نگرش افراد باید آغاز شود. البته امتیازاتی که برای تشویق افراد درنظر گرفته می‌شود در تغییر نگرش افراد مؤثر خواهد بود. 

وی همه اعضای کشور را در برابر جمعیت مسؤول دانست و اظهار کرد: همه اعضای کشور در برابر جمعیت و حفظ آن مسؤول‌اند. جمعیت یکی از مؤلفه‌های قدرت است. یکی از مؤلفه‌های ماندگاری تمدن‌ها جمعیت آن تمدن است. از فرد عادی در کشور گرفته تا یک فردی که به عنوان خواص کشور شناخته می‌شود در برابر جمعیت مسؤول‌است. هرچقدر جایگاه افراد بالاتر می‌رود مسؤولیتش در این زمینه بیشتر می‌شود. جمعیت، آینده یک کشور است.   

 رئیس سازمان ثبت احوال درباره راه حل بحران کاهش جمعیت توضیح داد: مرحله اولی که در زمینه جمعیت باید انجام شود تسهیل ازدواج‌ها است. تا زمانی که ازدواج‌ها به صورت سخت و سنگین برگزار شود جوانان تمایلی به ازدواج نشان نمی‌دهند. زمانی که یک زندگی سخت اداره شود بحث فرزند آوری را تحت شعاع قرار می‌دهد. 

کارگر آموزش و پرورش را در تغییر نگرش جامعه امری مهم دانست و گفت: یکی از نواقص ما در نظام آموزشی‌مان است. اساس یک کشور از آموزش و پرورش آن کشور نشأت می‌گیرد. تکنیک‌ها، روش‌ها و محتوای آموزشی باید تحول پیدا کند. این دوعامل باید به عنوان دو بال آموزش و پرورش حتماً تحولاتی داشته باشند تا نسل‌های آینده ما در راستای سیاست‌های کشور تربیت پیدا کنند.  اگر نظام آموزشی ما درست عمل می‌کرد وضعیت ما این‌طور نبود.اگر به نسل‌های آینده و نسل کنونی علاقه مند هستیم حتماً باید نظامات آموزش و پرورش‌مان را چه در دانشگاه‌ها و چه در مدارس تغییر بدهیم. همچنین باید کسانی را متولی آموزش فرزندانمان قرار بدهیم که آن‌ها هم در زمینه جمعیت آموزش دیده و تربیت شده باشند. 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها