کد خبر: 612736
|
۱۴۰۲/۰۲/۲۳ ۲۱:۵۵:۳۸
| |

نمایش نخستین نسخه چاپی قدیمی‌ترین نسخه مثنوی در نمایشگاه کتاب +عکس

نخستین چاپ عکسی از قدیمی‌ترین نسخه مثنوی معنوی مولانا برای اولین بار در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به نمایش گذاشته می‌شود.

نمایش نخستین نسخه چاپی قدیمی‌ترین نسخه مثنوی در نمایشگاه کتاب +عکس
کد خبر: 612736
|
۱۴۰۲/۰۲/۲۳ ۲۱:۵۵:۳۸

 مدیر سازمان کتابخانه‌ها و انتشارات استان قونیه ترکیه، از نمایش نخستین چاپ عکسی از قدیمی‌ترین نسخه مثنوی معنوی مولانا برای اولین بار در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین، عبدالستار یارار درباره نخستین چاپ عکسی (فاکسیمیله) قدیمی‌ترین نسخه مثنوی معنوی گفت: این نسخه در موزه قونیه نگهداری می‌شود. جناب مولانا انسان برجسته‌ای در کل تاریخ است. اثری از خود به جای گذاشته که جهانی است و ما هم نخستین چاپ عکسی آن را برای اولین‌بار در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و در کشوری فارسی زبان عرضه می‌کنیم.

مدیر سازمان کتابخانه‌ها و انتشارات استان قونیه با بیان اینکه هزار نسخه از این اثر را به چاپ رسانده‌اند، ادامه داد: ما این نسخه از مثنوی معنوی را از یک ماه قبل در ترکیه آماده کردیم. باید بگویم این اثر را برای فروش به این نمایشگاه نیاوردیم و هدف تجاری نداریم. نخستین عرضه این اثر را در این رویداد فرهنگی و در کشور فارسی زبان ایران که زبان مولانا نیز است به فال نیک می‌گیریم.

یارار با تاکید بر اینکه اصالت نسخه قدیمی در چاپ عکسی آن حفظ شده است، افزود: سال جاری میلادی (۲۰۲۳) هفتصدوپنجاهمین سال وفات مولاناست و به این مناسبت هزار نسخه از این اثر را به چاپ رساندیم. چاپ عکسی نسخه قدیمی مثنوی‌ معنوی از سوی مدیریت فرهنگی و گردشگری استان قونیه منتشر شده است و برای حفظ تمام جزئیات آن شامل کاغذ، وزن کتاب و طلاکوبی روی جلد از انتشار آن توسط ناشران خصوصی اجتناب کردیم.

مدیر سازمان کتابخانه‌ها و انتشارات استان قونیه درباره ثبت مثنوی معنوی به‌صورت مشترک با ایران در حافظه جهانی یونسکو گفت: پروژه ثبت مثنوی معنوی در یونسکو به صورت مشترک با ایران آغاز شده است. اما آنچه اهمیت دارد این است که تفکرات مولانا را درک و تلاش کنیم آنها را به آحاد جامعه منتقل کنیم. لازم است برای انتقال آموزه‌های مولانا باهم همکاری کنیم.

مثنوی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها