کد خبر: 610370
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۱ ۱۱:۲۰:۳۸
| |

علیرضا زاکانی، شهرداری تهران:

شهرداری تهران را با بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی تحویل گرفتم

شهردار تهران با بیان اینکه شهرداری تهران را با بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی تحویل گرفتم، گفت: در دوره قبل، دوستان ما علاقه‌مند بودند که تهران را گران اداره کنند و حتی این مسئله را به زبان می‌آوردند!

شهرداری تهران را با بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی تحویل گرفتم
کد خبر: 610370
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۱ ۱۱:۲۰:۳۸

علیرضا زاکانی، شهردار تهران امروز در دومین نشست خبری خود با خبرنگاران در سالن آمفی تئاتر کوشک باغ هنر اظهار کرد: 20 ماه پیش که ما شهر را تحویل گرفتیم عملا همه پروژه‌های عمرانی در شهر متوقف شده بودند حتی بخشی از پروژه‌های عمرانی که در گذشته  انجام شده بود را خاک ریخته بودند که از آن جمله می‌توان به میدان فتح اشاره کرد؛ ما در نهایت این بلوار را از خاک بیرون کشیدیم.

به گزارش تسنیم، شهردار تهران گفت: شهرداری در زمان تحویل به تیم مدیریت شهری فعلی، بیش از 50 هزار میلیارد تومان بدهی داشت و درآمدها نیز کاهش پیدا کرده بود و مردم از شهرداری انتظار داشتند؛ در کنار شرایطی که پروژه‌های عمرانی داشت شهر از فرسودگی رنج می‌برد و 12 هزار هکتار از مساحت شهر ما بافت ناپایدار بودند و زیرساخت‌های شهری فرسوده بود و عملا شرایط، شرایط خوبی نبود و موضوع نگهداشت پل‌ها و سایر موارد حکایت از آن داشت که زنگ خطر در شهر به صدا در آمده و شهر نیازمند یک بازنگری و یک دقت بود.

زاکانی افزود: در کنار ترافیک، موضوع آلودگی هوا، بدمسکنی و بی‌مسکنی از دیگر مواردی بود که مردم تهران از آن رنج می‌بردند. بر اساس آمار، یک میلیون کمبود مسکن در تهران داریم. در سال 1400 بر اساس برآوردی که انجام شده بیشترین مهاجرت به استان تهران و البرز بوده که عدد بسیار بالایی است.

وی گفت: این اتفاقاتی که در شهر تهران رخ داده بود در کنار بی‌عدالتی و فاصله شمال و جنوب شهر و شرایطی که در شهر قرار داشت حکایت از آن داشت که علی‌القاعده باید یک کار بزرگ و تحولی انجام شود و در کنار موضوعات شهر که پرونده‌های بزرگی وجود داشت از جمله محله ده‌ونک، اسلام‌آباد، کن و ... موضوعات مختلفی که هر کدام یک زخم کاری بر پیکره شهر تهران بودند مشکلات زیادی را در شهر به‌وجود آورده بود.

شهردار تهران افزود: همه اینها حکایت از این دارد که یک کار بزرگ باید در تهران انجام شود و وقتی به شهرداری می‌آمدیم با یک مجموعه مواجه می‌شدیم که اولا در دو سال و نیم در تنش مالی قرار داشت و حتی برای پرداخت حقوق قرض گرفته شده و از سال 91 دوران سقوط پروانه شکل گرفته بود و 31 هزار پروانه در سال 91 به کمتر 6 هزار پروانه در سال 1400 رسیده و درآمد حوزه شهرسازی کاهش پیدا کرده بود.

زاکانی تصریح کرد: نکته دوم، امکانات شهرداری بود که این امکانات فرسوده شده بود؛ ما در حوزه حمل و نقل با فرسودگی شدیدی روبه‌رو بودیم علاوه بر فرسودگی با کمبود هم روبه‌رو بودیم و در بخش واگن و اتوبوس با کمبودهایی روبه‌رو بودیم و تلاش‌ها برای ورود واگن‌های جدید در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: در دوره گذشته مدیریت شهری از 11 هزار دستگاه اتوبوسی که در تهران داشتیم، این تعداد کاهش یافت و با فاصله معناداری دچار کمبود اتوبوس روبه‌رو بودیم همچنین در بخش تاکسی نیز با مشکلاتی از قبیل فرسودگی مواجه بودیم. آنچه که آزاردهنده بود، نارضایتی مردم از ارائه خدماتی بود که می‌گرفتند و در کنار آن حدود 70 هزار میلیارد تومان بدهی ما بود که عددی ماورائی بود؛ یکی از بزرگترین دغدغه‌های شورای شهر تهران این بود که چطور قرار است از این عدد عبور کنیم؟

شهردار تهران افزود: اینها موضوعاتی بود که در روی میز ما قرار داشت و به تبع آنچه که به حق بود انتظارات مردم بود؛ در دوره قبل، دوستان ما علاقه‌مند بودند که تهران را گران اداره کنند و حتی این مسئله را به زبان می‌آوردند و تهران را به سمتی برده بودند که شاهد مهاجرت معکوس در تهران بودیم و این شرایطی بود که تحویل مدیریت شهری فعلی شد.

زاکانی گفت: بحث ما این بود که آنچه میراث ماست، بخش بد است و باید بخش خوب را پاس بداریم و بخش بد را عبرت بگیریم و آن را انجام ندهیم لذا مسیر جدیدی را ترسیم کردیم. اگر من بگویم یکی از ویژگی‌های ممتاز این دوره چیست، توجه به همه حوزه‌های شهری است و در یک کلام رویکرد ما این است که به هم روح شهر و جسم شهر و هم آسایش شهروندان توجه داریم و در این بخش، مسئولیت‌پذیر باشیم و هم مسئولیت شهر را برعهده بگیریم و درباره آنچه که برعهده ماست، پاسخگو باشیم و در بخشی که مسئولیت نداریم به دیگران خدمت کنیم تا خوب کار کنند و رضایتمندی مردم ایجاد شود.

وی گفت: در این مسیر با نخبگان مشارکت کردیم و ماحصل آن تبدیل به یک سند جامع شد که هر هفته بنده در دانشگاه‌ها این موضوع را با دانشجویان و نخبگان در میان می‌گذاریم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها