کارهای اشتباهی که اگر انجام دهید، به چاقی شکمی مبتلا می‌شوید

چاقی شکمی باعث مقاومت بدن نسبت به انسولین و افزایش قند خون می‌شود. چربی اضافه در ناحیه شکم علت عمده مرگ و ناتوانی در اثر سکته مغزی، حمله قلبی، فشار خون بالا، دیابت، سرطان، آرتروز، کبد چرب و در نهایت، افسردگی است. با این حال، شاید ندانید که برخی از عادات روزمره در زندگی، شما را در معرض ابتلا به چاقی شکمی قرار می‌دهد.

کارهای اشتباهی که اگر انجام دهید، به چاقی شکمی مبتلا می‌شوید
کد خبر: 604454
|
۱۴۰۲/۰۱/۱۰ ۰۰:۱۵:۰۰

وجود چربی دور شکم طبیعی است اما چربی بیش‌ از حد دور شکم می‌تواند برای سلامت فرد مضر بوده و باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن شود. چربی اضافی در بدن، عواقب جدی برای سلامت دارد. این مشکل با افزایش سطح کلسترول بد و تری گلیسیرید و همچنین کاهش سطح کلسترول خوب، در ارتباط است.

به گزارش ایسنا، در این میان، چاقی شکمی باعث مقاومت بدن نسبت به انسولین و افزایش قند خون می‌شود. چربی اضافه در ناحیه شکم علت عمده مرگ و ناتوانی در اثر سکته مغزی، حمله قلبی، فشار خون بالا، دیابت، سرطان، آرتروز، کبد چرب و در نهایت، افسردگی است. با این حال، شاید ندانید که برخی از عادات روزمره در زندگی، شما را در معرض ابتلا به چاقی شکمی قرار می‌دهد:

استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی: پیوستن به شبکه‌های اجتماعی و صرف مدت‌های طولانی در این شبکه‌ها احتمال ابتلا به چاقی شکمی را تا ۵۷ درصد افزایش می‌دهد. این نکته را پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد اعلام کرده‌اند.

نوشیدن زیاد آب میوه‌ها: قند موجود در آب میوه‌ها منجر به افزایش سریع قند خون و افزایش التهاب در داخل شکم و در نتیجه بروز چربی شکمی می‌شود. در هنگام نوشیدن آب میوه، برخی مواد مغذی مثل پروتئین و چربی‌های سالم را دریافت نکرده و بدون ورود فیبرهای مفید به بدن، بعد از مدت کوتاهی، احساس گرسنگی خواهید کرد و همین خوردن غذا پس از آب میوه می‌تواند باعث افزایش وزن شما شود.

عدم دریافت ورزش کافی: گذشته از رژیم غذایی، ورزش دارای بزرگ‌ترین تاثیر در از دست دادن چربی‌های شکم است. وقتی شما ورزش می‌کنید عضلات از انرژی بدن استفاده می‌کنند و همین باعث می‌شود انرژی به صورت چربی در شکم ذخیره نشود. عدم دریافت ورزش کافی از نوع هوازی در هفته خود عاملی برای افزایش چربی شکمی است. بنا به توصیه متخصصان انجام ۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی در هفته برای پیشگیری از این نوع چاقی توصیه می‌شود.

رژیم غذایی فاقد پروبیوتیک: باکتری‌های روده نقش مهمی در افزایش یا کاهش وزن دارند. پروبیوتیک‌ها در این میان منجر به افزایش باکتری‌های خوب روده و افزایش موفقیت در حفظ تناسب اندام می‌شوند. پروبیوتیک‌ها با تنظیم هورمون‌های مرتبط با اشتها از جمله هورمون گرلین، منجر به پیشگیری از چاقی شکمی می‌شوند.

عدم دریافت خواب کافی: دریافت ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه خود عاملی برای جلوگیری از چاقی شکمی است. در عوض کمبود خواب منجر به افزایش سطح استرس، افزایش ترشح هورمون کورتیزول و انتخاب مواد غذایی ناسالم به دنبال آن می‌شود. این در حالی است که سوخت و ساز بدن در اثر کمبود خواب و افزایش استرس کاهش یافته و این خود راهی برای چاقی شکمی است.

مصرف نوشابه‌های گازدار رژیمی: مطالعات اخیر ارتباط بین مصرف نوشابه‌های رژیمی و دور کمر یا دور شکم بزرگ‌تر را نشان داده‌اند. علاوه بر این مطالعه منتشر شده در ژورنال Obesity نشان می‌دهد که مصرف‌ کنندگان نوشابه‌های رژیمی نسبت به افرادی که این نوع نوشابه‌ها را نمی‌نوشند، واجد درصد بالاتری از چاقی شکمی هستند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها