کد خبر: 604318
|
۱۴۰۲/۰۱/۰۹ ۰۶:۱۵:۰۰
| |

حقارت تا کجا؛ قرآن را هم سوژه خود کردید؟ + ویدئو

ما امروزه‌ حقیقتا در عصر جهل دینی و آگاهی کاذب (ایدئولوژی) به سر می‌بریم. پس باز هم جای تعجب نیست که جایگاه قرآن یا در کتابخانه‌های چوب گردویی است یا بسته بر سر اسلحه برای توجیه سرکوب مردمان بی دفاع.

حقارت تا کجا؛ قرآن را هم سوژه خود کردید؟ + ویدئو
کد خبر: 604318
|
۱۴۰۲/۰۱/۰۹ ۰۶:۱۵:۰۰

یاسر عرب فعال اجتماعی نوشت:

اینکه این جوان عزیز با چه روشی آیه قرآن مورد اشاره را حدس می‌زند و اینکه آیا این کار ثمره ریاضت است و یا نور انسی قرآنی یا نتیجه جن گیری یا ...و اینکه اگر چند ساعت دیگر ویدئوهایی بیرون آمد از فهم همین روش توسط یک آدم غیر مسلمان و در مورد یک کتاب معمولی آن‌وقت چه تبعاتی دارد؟ کمترین ارتباطی به حقیر ندارد.

اما ...

اما به واقع هدف خداوند از ارسال رسل و انزال نزل و این دیالکتیک جمالی و جلالی چه بوده است؟ اینکه ماه رمضان ماه بهار قرآن است یعنی چه؟ و اساسا نسبت این کتاب کهن با زیست مدرن انسان پسا مدرن چیست؟

متاسفانه امروز قرآن به مثابه نقشه راه خدا برای ساختن انسان آزاده و برساختن جامعه‌ی بی‌طبقه‌ی توحیدی به حاشیه رانده شده و جایگاه آن بعد چهل سال حکومت دینی وضعیتی نمادین و غیرکارکردی است. پس چه جای تعجب اگر در رسانه رسمیِ حکومت، چنین ابزار قشری گرایی شود؟

هنوز یادمان نرفته که چندی پیش علامه جوادی آملی فرمودند《در حوزه ها نه قرآن ملاک است نه عقل نه روایات و نه حتی اجماع بلکه مشهور علما حاکم است که هر سه معیار اصلی یعنی قرآن و عقل و روایات را از حجیت می اندازد.》پس در این میان باز چه توقع از مدیران این جعبه‌ی جادوی پر هزینه‌ی بی مصرف!؟

ما امروزه‌ حقیقتا در عصر جهل دینی و آگاهی کاذب (ایدئولوژی) به سر می‌بریم. پس باز هم جای تعجب نیست که جایگاه قرآن یا در کتابخانه‌های چوب گردویی است یا بسته بر سر اسلحه برای توجیه سرکوب مردمان بی دفاع و اینهمه ثمر وعده‌های رهبرانی که قول دادند آن را از بی فایده‌گی خواندن سر قبرستان و گذاشتن سر طاقچه، به بطن جامعه بیاورند تا دردهای بشر و جامعه را حل نماید.

حالا آیا این همان قرآنی است که می‌بایست افق عدالت اجتماعی را رقم بزند و حکمت‌های درون آن آدمی را به تامل وا دارد تا مکانیزم‌های خود انتقادی و جامعه انتقادی و تاریخ انتقادی را فعال کند؟

آیا قرآنی که چهل سال است قبل از هر اذان و به هر مناسبتی باز و بسته و مصرف رسانه‌ای میشود همان قرآن اخلاقی است که برای جایگاه انسان و حرمت جان و مال و آبروی او صدها توصیه کرده و داستان طغیان‌گران عالم را و پادشاهان ظالم را و خصوصیات ایشان و شیوه حکمرانی آنها را مو به مو ذکر کرده تا آدمی در طول تاریخ سره را از ناسره باز شناسد؟ 

بله .. الحق چنین قرآنی پرسشگر، عاقل کننده و مهمتر از همه زمینه گرا، که حتی با پیامبر‌اش هم در بیان حق تعارف و رودربایستی ندارد برای اصحاب زر و زور و قدرت به دردسر بیشتر شبیه است!

قرآنی که خوانش و تفسیر آن انسان دردمند و منتقد و اهل عقلانیت تولید نماید حتما چوب لای چرخ حکمرانان و مدیران و مسئولان نااهلی است که به نام دین حکم می‌دهند و مقدرات ملتی مظلوم را تدبیر می‌کنند!

سخن بسیار است اما به واقع این برش ویدئو فقط سر درد دل حقیر را باز کرد و صادقانه اینکه بهانه‌ای بود تا مدتها رصد و افسوس خوردن به حال جایگاه قرآن در رسانه ملی و رویکرد شبکه قرآن را بیان نمایم. و در اینجا به همین میزان اشاره اکتفا می‌کنم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها