کد خبر: 599847
|
۱۴۰۱/۱۲/۰۹ ۱۵:۱۱:۴۳
| |

سیدکمال هادیان‌فر، رئیس پلیس راهور کشور:

جرایم رانندگی فعلی بازدارنده نیست

رئیس پلیس راهور کشور تاکید کرد که جرایم رانندگی فعلی بازدارنده نیست.

جرایم رانندگی فعلی بازدارنده نیست
کد خبر: 599847
|
۱۴۰۱/۱۲/۰۹ ۱۵:۱۱:۴۳

سیدکمال هادیان‌فر، رئیس پلیس راهور کشور با اشاره به پژوهش‌های جهانی درباره عوامل موثر بر تصادفات رانندگی گفت: سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در جهان بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست می‌دهند. در دنیا ثابت شده است که هرچه به حوزه حمل‌ونقل وابسته‌تر شویم، شاهد افزایش آمار تصادفات نیز خواهیم بود. در همین خصوص پیشنهاد می‌شود تا حاکمیت و دولت به موضوع حمل‌ونقل توجه ویژه داشته باشند و ایمنی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

به گزارش ایسنا، رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: یکی از جدی‌ترین گام‌های موثر که در راستای ایمنی ترافیک در دستور کار قرار دارد، این است که از مدیریت کلان کشور خواسته‌ایم که برنامه ایمنی را سریعا اجرا کنند، این کار می‌تواند در کنار اصلاح قوانین و مقررات در کاهش ۵۰ درصدی آمار جان‌باختگان تصادفات نقش داشته باشد، این موضوعی است که در برنامه هفتم توسعه نیز برای آن هدف‌گذاری خواهد شد.

هادیان‌فر با بیان این که با وجود تقارن ماه رمضان با ایام نوروز پیش‌رو، نباید انتظار کاهش سفرها را داشت، عنوان کرد: محدودیت تردد در دوران کرونا باعث کاهش آمار سفرها شده بود، اما از سال ۱۴۰۰ شاهد افزایش محسوس آمار سفرهای نوروزی بودیم و این روند در نوروز ۱۴۰۱ نیز ادامه یافت و در نوروز ۱۴۰۲ نیز ادامه پیدا خواهد کرد و نباید فکر کنیم چون امسال ماه رمضان و نوروز باهم تقارن دارند، سفرها کاهش پیدا می‌کند، بلکه تقویم سفرها کمی تغییر می‌کند و موج‌های متفاوتی ایجاد می‌شود.

رئیس پلیس راهور فراجا در ادامه گفت: نباید تنها به بهانه نوروز به بحث سوانح رانندگی توجه شود، بلکه در طول سال باید شاهد کاهش تصادفات باشیم. تحلیل روند تصادفات در کشور به ما نشان می‌دهد که روند تصادفات هزینه‌های زیادی را روی دوش ما می‌گذارد و ما باید با بالا بردن سطح ایمنی این هزینه‌ها را کاهش دهیم. همچنین ما نیاز به اصلاح برخی قوانین داریم و در حال حاضر جرایم رانندگی بازدارنده نیست و برای کاهش آمار جان‌باختگان و مجروحان باید شاهد اعمال جریمه‌های مناسب‌تری باشیم.

وی با اشاره به نقش مهم آموزش و فرهنگ‌سازی در کاهش آمار تصادفات رانندگی گفت: ۸۵ میلیون نفر از مردم شامل رانندگان خودرو، موتورسیکلت و سایر وسایل نقلیه به همراه عابران پیاده همگی کاربران ترافیکی به حساب می‌آیند و ما باید بتوانیم همه آنها را آموزش دهیم. در این زمینه همیاران پلیس نیز نقش مهمی دارند و برآوردهای ما نشان می‌دهد همیارانی که در دهه ۸۰ با پلیس همکاری می‌کردند، در آن زمان توانسته بودند ۱۸ درصد در کاهش تصادفات نقش داشته باشند.

رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: اکنون که در آستانه سفرهای نوروزی قرار داریم همه رسانه‌ها باید وارد میدان شوند تا موضوع بستن کمربند ایمنی توسط تمام سرنشینان خودرو در جاده‌ها که یک تکلیف قانونی است را در بین همه شهروندان ترویج کنند. در این زمینه از صدا و سیما می‌خواهیم مانند دهه ۸۰ که برای ترویج فرهنگ بستن کمربند سرنشینان جلو وارد میدان شد، بار دیگر وارد میدان شود تا بتوانیم شاهد کاهش آمار جان‌باختگان تصادفات باشیم.

وی در پایان تصریح کرد: طرح ویژه پلیس راهور برای نوروز ۱۴۰۲ از روز ۲۴ اسفند امسال آغاز خواهد شد. البته روز ۲۳ اسفند نیز رزمایش آمادگی همه دستگاه‌ها در ایام نوروز در سراسر کشور برگزار می‌شود و این برنامه را در تهران در دانشگاه علوم انتظامی امین برگزار خواهیم کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها