گزارش روزنامه شهروند از مصائب تولید و صادرات فرش دستباف؛

حاج کریم: زمانی بازار آمریکا را داشتیم و سالی ۱۰ هزار متر قالی از ما می‌خواستند!

«حاج کریم»، فروشنده فرش دستباف گفت: زمانی که بازار آمریکا را داشتیم، فرش بسیاری صادر می‌کردیم. آمریکا یکی از بازارهای بزرگ فرش ایران است. در آن دوره مشتری‌هایی داشتیم که سالی 10هزار متر قالی از ما می‌خواستند؛ 10هزار متر رقم بزرگی است.روزگار شیرینی بود، یادش به خیر.

حاج کریم: زمانی بازار آمریکا را داشتیم و سالی ۱۰ هزار متر قالی از ما می‌خواستند!
کد خبر: 598637
|
۱۴۰۱/۱۲/۰۳ ۱۷:۵۰:۰۹

روزنامه شهروند گزارشی از رکود بازار فرش و مشکلات ریز و درشت تولید و صادرات این هنر دارد که در آن با دو تن از فروشندگان بازار فرش با نام «حاج کریم» و «حاج یعقوب» به گفت‌وگو نشسته است.

به گزارش شهروند، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید: 

این بازار (فرش) از همان سال 1348 به آسانسور و سیستم تهویه مجهز بوده. در آن دوران 5 تا 6میلیون نفر از بازار فرش نان می‌خوردند؛ مستقیم و غیرمستقیم.

شهرت قالی‌ها و نقش‌ها و رنگ‌هایش تا جایی بود که مسافرانی را از همسایگان‌مان راهی بازار فرش می‌کرد برای داشتن یکی از این هنرهای از دل آمده و بر دل نشسته. قالی ایرانی شهرتش جهانی بود و مسافرانی سختی راه دور را به تن می‌خریدند و از  اروپا و حتی آمریکا برای داشتن یکی از این قالی‌ها خودشان را به بازار فرش ایران می‌رساندند.5-4 سالی است این بازار، تاجر اروپایی به خود نمی‌بیند.

زمانی که بازار آمریکا را داشتیم، فرش بسیاری صادر می‌کردیم. آمریکا یکی از بازارهای بزرگ فرش ایران است. در آن دوره مشتری‌هایی داشتیم که سالی 10هزار متر قالی از ما می‌خواستند؛ 10هزار متر رقم بزرگی است.روزگار شیرینی بود، یادش به خیر.

اوج مشکلات به شروع حداکثری تحریم‌ها برمی‌گردد. ما به همه‌جا صادرات داشتیم؛ آمریکا، اروپا. عرب‌ها عاشق قالی ایرانی‌ بودند، هرچند هنوز هم هستند، اما در شرایط فعلی فرش ایرانی قاچاقی وارد این کشورها می‌شود، برای همین بازده گذشته را ندارد.

همه قالی‌ها می‌روند پاکستان و بعد به اسم این کشور یا هندوستان وارد کشورهای دیگر می‌شوند. 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها