کد خبر: 597210
|
۱۴۰۱/۱۱/۲۵ ۱۶:۴۲:۲۱
| |

رعایت نکات ایمنی در هنگام زلزله می‌تواند بسیار کارآمد باشد

سه نکته غلط در هنگام وقوع زلزله

برخی نکات رایج ایمنی نادرست و گمراه‌کننده است

در هنگام وقوع زلزله علاوه بر کارهایی که برای ایمنی باید رعایت شود، کارهایی است که باید از آن اجتناب کرد.

سه نکته غلط در هنگام وقوع زلزله
کد خبر: 597210
|
۱۴۰۱/۱۱/۲۵ ۱۶:۴۲:۲۱

علاوه بر نکات ایمنی که هنگام زلزله باید به آن‌ها توجه کرد، نکاتی است که انجام آن‌ها خطرآفرین است. به گزارش خبرآنلاین، همچنین امکان دارد برخی از باورهای رایج ایمنی، خطرناک باشند. سه باور غلط در ادامه بررسی می‌شود:

 میان چارچوب در 

ممکن است در دوران مدرسه به شما آموزش داده باشند که درگاه یا چارچوب در یکی از امن‌ترین مکان‌ها در زمان زلزله است. اما باید بدانید که در اغلب موارد، این چارچوب‌ها در بسیاری از ساختمان‌ها به طور مناسبی تعبیه نشده و از استحکام لازم برخوردار نیستند و ممکن است بیشترین آسیب را برای افراد در حین وقوع زلزله ایجاد ‌کنند.

علاوه بر این، در بالای درب‌های ورودی برخی ساختمان‌ها، یک محفظه شیشه‌ای به منظور نورگیری تعبیه شده که همین مسئله یک عامل بازدارنده برای پناه‌گرفتن در این ناحیه است.بهتر است در چنین شرایطی، زیر یک صندلی یا میز پناه بگیرید، زانوهایتان را در دل خود جمع کنید، با یک دست پایه میز یا صندلی را محکم نگه دارید و به کمک دست دیگر، سر و گردن خود را بپوشانید.

فرار به بیرون

واقعیت این است که اگر در داخل خانه هستید، تا زمانی که زمین‌لرزه متوقف شود و مطمئن شوید خطری شما را تهدید نمی‌کند، باید در آنجا بمانید. تحقیقات نشان می‌دهد که بیشترین صدمات زمانی ایجاد می‌شود که افراد داخل ساختمان در حال حرکت باشند یا سعی کنند به بیرون بروند.

ارزیابی صدمات و پاکسازی محیط بلافاصله پس از پایان لرزش

این باور اشتباه است؛ تصور نکنید که با توقف تکان‌های ناشی از زمین‌لرزه در امان هستید. پس‌لرزه‌ها دقایقی پس از پایان اولین زمین‌لرزه رخ می‌دهند؛ هرچند معمولاً قوی نیستند، اما امکان دارد باعث آسیب و صدمات مضاعف شوند. در صورت وقوع پس‌لرزه، لازم است خونسرد باشید و با رعایت نکات ایمنی در حفظ جان خود و اطرافیان بکوشید.

 قابل پیش‌بینی نبودن زلزله

 برخی از این تغییرات رفتاری در حیوانات، درست قبل از لحظه وقوع زلزله مشاهده شده است، اما چنین مسئله‌ای اثبات نشده و مبنای علمی ندارد. در زمان زلزله، تنها این امکان وجود دارد که حیوانات بتوانند مراحل اولیه را قبل از آگاهی انسان‌ها احساس کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها