کد خبر: 595794
|
۱۴۰۱/۱۱/۱۸ ۰۹:۲۳:۱۸
| |

رضا انجم شعاع، معاون توسعه مدیریت و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست:

سهم محیط‌زیست از کل لایحه بودجه ۱۴۰۲ تنها «دو دهم» درصد است

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امورمجلس سازمان حفاظت محیط زیست با ارائه گزارشی از بودجه ۱۴۰۱ سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: بودجه پیشنهادی برای ۱۴۰۲ تنها دو دهم درصد است.

سهم محیط‌زیست از کل لایحه بودجه ۱۴۰۲ تنها «دو دهم» درصد است
کد خبر: 595794
|
۱۴۰۱/۱۱/۱۸ ۰۹:۲۳:۱۸

رضا انجم شعاع در پاسخ به این پرسش که آیا سهم بودجه محیط زیست در لایحه بودجه ۱۴۰۲ افزایش یافته و به نیم درصد مورد هدف رسیده است یا خیر؟ اظهارکرد: سهم بودجه محیط زیست از کل بودجه عمومی در بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۲ دو دهم درصد است. درواقع میزان بودجه پیشنهادی محیط زیست با رشد خیلی جزئی همراه بوده است و باز هم توجه کافی به بودجه محیط زیست نشده است و باید تلاش بیشتری در این زمینه شود.

به گزارش ایسنا، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امورمجلس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه تلاش‌های لازم باید در مجلس انجام شود و تلاش می‌کنیم بودجه پیشنهادی در مجلس اصلاح شود، گفت: امیدوارم که در مجلس مواردی به بودجه اضافه شود چراکه ما به دنبال بودجه نیم درصد تا یک درصد بودیم، درحالی که سهم در نظر گرفته شده در بودجه ۱۴۰۲ تنها دو دهم درصد است. بسیاری از کشورها که در زمینه محیط زیست موفق هستند، حداقل یک درصد از بودجه عمومی آن‌ها به محیط زیست اختصاص می‌یابد ولی ایران تازه به دو دهم درصد رسیده و این میزان بسیار کم است و نظام برنامه‌ریزی کشور متاسفانه به محیط زیست کمتر توجه می‌کند.

وی ادامه داد:ما اقتصاد برنامه و بودجه را بررسی کردیم. بودجه پیشنهادی ما برای حداقل نیازهای اجتناب ناپذیر در سال ۱۴۰۲ رقم ۷۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شد که از این میزان ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه ای و ۳۸۰۰ میلیارد تومان برای اعتبار تملک دارایی و عمرانی برآورد شده است اما از این میزان نیز تنها ۵۰ درصد در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است. درصورتی که این میزان نیز نیاز حداقلی و اجتناب ناپذیر محیط زیست و اعداد واقعی بود نه اعداد زیاد و غیرواقعی. نیاز بود سازمان حفاظت محیط زیست بودجه خود را در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در  حد قدرت خرید سال ۱۴۰۰ بتواند نگه دارد.

انجم شعاع با اشاره به میزان تخصیص بودجه گفت: کل بودجه تملک دارایی و عمرانی سال جاری ۶۹۰ میلیارد تومان است که دربرابر وظایف زیادی که سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه‌های قانون هوای پاک، قانون حفاظت از خاک، قانون حفاظت و بهسازی و قوانین متعدد دیگر همچنین تامین نیازهای متفاوت دارد، عدد و رقم بزرگی نیست اما تا به امروز که ۱۱ ماه از سال ۱۴۰۱ می‌گذرد بودجه اختصاصی به ۴۰ درصد نرسیده این در حالیست که تنها یک ماه دیگر از سال جاری باقی مانده است و اگر طی این یک ماه نیز بودجه‌ای تخصیص یابد در نهایت به ۵۰ درصد می‌رسد بنابراین برای سال آینده نیز به‌طور خوشبینانه از ۱۱۰۰ میلیارد تومان، می‌تواند تنها ۵۰ درصد اختصاص یابد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها