قالیباف:

برای جمهوری اسلامی ایران اولویت سیاست خارجی با همسایگان است

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: این سفر، فرصتی است برای گفتگو بین همه کشورهای آسیایی مخصوصاً در این شرایط حساس امروز جهان برای ارتقای صلح و ثبات و حساسیتی که قاره آسیا و نقشی که قاره آسیا در آینده جهان دارد و طبیعتاً در کنار این نشست، فرصت‌های چندجانبه نیز فراهم است.

برای جمهوری اسلامی ایران اولویت سیاست خارجی با همسایگان است
کد خبر: 590646
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۸ ۱۵:۳۱:۳۲

محمدباقر قالیباف پیش‌از سفر به ترکیه برای شرکت در اجلاس مجالس کشورهای اسلامی در گفتگوی زنده تلویزیونی درفرودگاه مهرآباد، به تشریح برنامه های خود در این سفر پرداخت. 

​به گزارش فارس، چکیده ای از صحبت‌های رئیس مجلس را می خوانید:

*بنا به دعوت رئیس مجلس ترکیه به این کشور سفر می‌کنیم برای شرکت در مجمع مجالس آسیایی که با ۴۴ عضو تشکیل می‌شود و رؤسای مجالس و نمایندگان پارلمانی این کشور ها شرکت می‌کنند.

*این سفر، فرصتی است برای گفتگو بین همه کشورهای آسیایی مخصوصاً در این شرایط حساس امروز جهان برای ارتقای صلح و ثبات و حساسیتی که قاره آسیا و نقشی که قاره آسیا در آینده جهان دارد و طبیعتاً در کنار این نشست، فرصت‌های چندجانبه نیز فراهم است.

*یکی از این جلسات، نشست‌ سه‌جانبه جمهوری آذربایجان، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران است. این ۳ کشور در سیاست خارجی، ارتباط نزدیکی با هم دارند و برای جمهوری اسلامی ایران نیز اولویت سیاست خارجی با همسایگان است.

*همکاری بین آذربایجان، ترکیه و ایران هم در روابط دوجانبه و هم در روابط منطقه‌ای بسیار حساس و کلیدی و فرصتی است که در این کشور با توجه به سابقه دیرینه‌ای و هم فرهنگ بودن، هم‌مرز بودن و نزدیک بودن به فرصت‌های سیاسی اقتصادی و حمل‌ونقلی که بین این ۳ کشور وجود دارد و با توجه به شرایط تحرکات پرشتابی که در منطقه وجود دارد، می تواند شانس مؤثری باشد.

*ثبات منطقه در گرو همکاری خود کشورهای منطقه است. انسجام و همکاری و توسعه روابط در بخش‌های مختلف بین کشورهای منطقه به‌ویژه مصر، طبیعتاً از مداخلات خارجی منطقه جلوگیری خواهد کرد و همه ما می‌دانیم که اگر کشورهای خارجی در منطقه دخالت کنند، باعث ناامنی و پیچیده‌تر شدن این شرایط خواهد شد.

*البته ما در جمهوری اسلامی بر این باور هستیم که با هرگونه تغییر مرزی و هرگونه تغییرات ژئوپلیتیکی منطقه، به‌شدت مخالفیم و در کنار همکاری‌های اقتصادی سیاسی حمل‌ونقلی و فرصت‌هایی وجود دارد، شرایط رشد گیاه رونده هست می‌توانیم با امنیت پایدار و همکاری بیشتر دولت‌ها و ملت‌ها ان‌شاءالله باعث همکاری دو جانبه و برقراری صلح و امنیت و رشد در منطقه باشیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها