کد خبر: 590556
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۸ ۰۹:۰۲:۲۵
| |

احمد طباطبایی، عضو کمیته علمی مقابله با کرونا:

در سویه جدید امیکرون هر فرد می‌تواند ۱۶ نفر را مبتلا کند

عضو کمیته علمی مقابله با کرونا گفت: در مورد امیکرون و این زیرسویه‌های جدید ادعا بر این است که هر یک فرد مبتلا می‌تواند ۱۵ تا ۱۶ نفر را به کرونا مبتلا کند و این افزایش شیوع طبیعتا تعداد موارد بستری و مرگ و میر را افزایش می‌دهد.

در سویه جدید امیکرون هر فرد می‌تواند ۱۶ نفر را مبتلا کند
کد خبر: 590556
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۸ ۰۹:۰۲:۲۵

احمد طباطبایی، عضو کمیته علمی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه درحال حاضر برخی کشورها مدام درحال هشدار دادن درخصوص وضعیت کرونا هستند، گفت: این نشان می‌دهد که زیرسویه‌های  XBB و BQ۱ در حال افزایش است و به دنبال این افزایش شیوع، طبیعی است که تعداد موارد بستری و به دنبال آن مرگ‌ومیر افزایش یابد.

به گزارش ایسنا، او تاکید کرد: قبلا که ابتلا به سایر سویه‌های کرونا وجود داشت، ادعا می‌شد هر فرد مبتلا می‌تواند تا سه نفر را مبتلا کند اما اکنون در مورد امیکرون و این زیرسویه‌های جدید ادعا بر این است که هر یک فرد مبتلا می‌تواند ۱۵ تا ۱۶ نفر را به کرونا مبتلا کند و این افزایش شیوع طبیعتا تعداد موارد بستری و مرگ و میر را افزایش می‌دهد. البته خوشبختانه ما به علت وسعت واکسیناسیون در کشورمان دیگر موارد افزایش ابتلا مشابه آنچه که با سویه دلتا تجربه کردیم را شاهد نیستیم. در حال حاضر با توجه به فعالیت مدارس، ایجاد احساس امنیت در مردم و کاهش سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی و... شیوع بیماری افزایش یافته است.

طباطبایی با اشاره به اینکه با استناد به آمار می‌توان گفت نسبت به دو هفته قبل شیوع بیماری افزایش یافته است، تصریح کرد: تاکنون همه موج‌های بیماری به شکل یکسان عمل نکردند به شکلی که دیدیم موج پنجم با سویه دلتا بیماری‌زایی، ابتلا و مرگ‌ومیر شدیدی ایجاد کرد. شدت موج‌ها علاوه بر آنکه به ماهیت و قدرت آن سویه از ویروس مرتبط است به میزان رعایت افراد هم وابسته است.

وی با اشاره به افزایش قدرت سرایت بیماری بویژه در کودکان، تصریح کرد: علت این افزایش کلی شیوع در کودکان شاید این باشد که در طول دو سال ابتدایی شیوع کرونا کودکان بیش از سایر افراد در خانه بودند و از کرونا و سایر ویروس‌های تنفسی دور بودند که این سبب شد ایمنی متقاطع را به دست نیاوردند اما خوشبختانه شدت بیماری در کودکان کمتر است.

وی افزود: در حال حاضر ما علاوه بر دو زیرسویه جدید XBB و BQ۱ با آلودگی هوا هم مواجه شدیم و تعطیلی مدارس در شهرهای بزرگ به علت آلودگی هوا سبب شد که با کاهش موقت شیوع عفونت‌های تنفسی در کودکان مواجه شویم. آنفلوآنزا، رینوویروس، کرونا و... شامل عفونت تنفسی است ولی طبیعی است که هر کدام سهمی را به خود اختصاص می‌دهند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها