دوای درد آلودگی هوای تهران چیست؟

در دو ماه اخیر ۲۶ روز شرایط وارونگی دما را تجربه‌ کرده‌ایم که باعث آلودگی هوای تهران شده است. شاید این تصور در بین غالب مردم وجود داشته باشد که با بارش باران یا برف باید کیفیت هوا مناسب شود اما اینگونه نیست.

دوای درد آلودگی هوای تهران چیست؟
کد خبر: 590554
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۸ ۰۸:۵۸:۰۷

حسین شهیدزاده، مشاور معاون حمل و نقل ترافیک و مدیرعامل سابق شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره همزمانی این بارش‌ها و آلودگی هوا اظهار می‌کند: بسیاری از انواع آلودگی قابل حل در باران و برف نیستند و در هوا باقی می‌مانند. برخی دیگر از آلاینده‌ها نیز تنها با باد از هوا خارج می‌شوند. به عبارتی بارندگی به‌تنهایی باعث کاهش آلودگی نمی‌شود و وزش باد بیش از بارندگی تاثیرگذار است.

به گزارش ایسنا، وی می‌افزاید: تنها برخی از آلاینده‌ها قابل حل در آب هستند. مقداری از آن‌ها با بارش برف و باران حل می‌شوند و با نشستن بر زمین از بین می‌رود.

شهیدزاده تاکید و خاطرنشان می‌کند: آلاینده شاخص این روزهای هوای تهران ذرات معلق است که در آب حل نمی‌شود و تنها وزش باد آن را از بین می‌برد.

به گفته دیگر کارشناسان نیز حتی بارش باران در شرایط آلودگی هوا به دلیل ترکیب باران با عناصر شیمیایی موجود در هوا بر کاهش آلودگی هوا موثر نخواهد بود چراکه باران تبدیل به باران اسیدی می‌شود.

محسن روشنی، مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران- می‌گوید: معمولا وزش باد با سرعت حداقل چهار یا پنج متر بر ثانیه می‌تواند «کیفیت هوا» را افزایش دهد اما بارش باران اگر با تهویه مناسب همراه نشود، نمی‌تواند به بهتر شدن کیفیت هوا کمک کند. 

از سوی دیگر یکی از پدیده‌هایی که برخی مواقع در شرایط بارش باران رخ می‌دهد، کم شدن ارتفاع لایه اختلاط هواست، پدیده‌ای که سبب افزایش غلظت آلاینده‌هامی‌شود چراکه کاهش ارتفاع لایه اختلاط، باعث کوچک‌تر شدن فضای گردش آلاینده‌ها و در نتیجه افزایش غلظت آن‌ها می شود.

به گفته حسین‌ شهیدزاده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون معمولا انسان‌ ساخت هستند. بخش زیادی از این ذرات معلق از خودروهای گازوئیلی و موتورسیکلت‌های کاربراتوری تولید می‌شوند که هنوز در شهر تردد می‌کنند اما اگر از خودروهای انژکتوری - که دارای تجهیزات کاهش آلاینده نیز هستند- استفاده کنیم مسلما آلودگی کمتری را شاهد هستیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها