کد خبر: 587645
|
۱۴۰۱/۰۹/۲۶ ۱۷:۵۰:۲۱
| |

محمد کوکب:

آیا حجاب اختیاری باعث اختلال در نظم اجتماعی و عفت عمومی خواهد شد؟

محمد کوکب نوشت: طرفداران حجاب اجباری و اختیاری شواهد، قرائن و مستندات موید نظر خود را درباره اینکه آیا حجاب اختیاری باعث اختلال در نظم اجتماعی و عفت عمومی خواهد شد؟ ارایه دهند و از این راه به نتیجه مطلوب و منطقی برسند.

آیا حجاب اختیاری باعث اختلال در نظم اجتماعی و عفت عمومی خواهد شد؟
کد خبر: 587645
|
۱۴۰۱/۰۹/۲۶ ۱۷:۵۰:۲۱

محمد کوکب تاملی بر یکی از یادداشت‌های عباس عبدی داشته و با طرح این سوال که «آیا حجاب اختیاری باعث اختلال در نظم اجتماعی و عفت عمومی خواهد شد؟» در روزنامه اعتماد نوشت: اخیرا آقای عباس عبدی در یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان «حرام و جرم» به نقد حجاب اجباری پرداخته‌اند. مشار‌الیه با رد این گزاره که «هر فعل حرام شرعی مشهود را می‌توان به صرف حرام بودن جرم تلقی کرد و برای مرتکب آن مجازات تعیین نمود» اظهار داشته‌اند: «اصولا فلسفه قانون و به ویژه قانون جزا رعایت حلال و حرام نیست. فلسفه آن نظم اجتماعی و عفت عمومی است.» به این ترتیب ایشان افعالی را که شرع مقدس حرام دانسته ولی موجب برهم خوردن نظم اجتماعی و مخل عفت عمومی نیستند، از دایره شمول مجازات قانونی خارج ساخته و مقابله با آنها را از طریق شیوه‌های اخلاقی و به کمک نهاد دین، ممکن دانسته‌اند و با صراحت تمام تاکید کرده‌اند: «هر حرام و حتی حلالی (مثل ازدواج با اتباع خارجی) که نظم اجتماعی و عفت عمومی را مختل می‌کند، باید از نظر قانون منع شود.»

پس به قول اهل منطق در کبرای قضیه اختلافی نیست که پاره‌ای افعال حرام که نظم اجتماعی و عفت عمومی را مختل می‌سازند، باید مشمول مجازات قانونی گردند. اگر اختلافی هست در صغرای قضیه است که آیا حجاب اختیاری باعث اختلال در نظم اجتماعی و عفت عمومی خواهد شد یا خیر؟ البته به احتمال قریب به یقین پاسخ آقای عبدی به این سوال منفی است و از منظر ایشان آزادی پوشش زنان موجب سلب آرامش و تعادل روانی جامعه نخواهد شد. به نظر نگارنده، این موضوع می‌تواند محور گفت‌وگو و مباحثه میان طرفداران حجاب اجباری و اختیاری قرار گیرد و هر دو گروه شواهد، قرائن و مستندات موید نظر خود را ارایه دهند و از این راه به نتیجه مطلوب و منطقی در این حوزه نزدیک شوند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • احمد ارسالی در
    چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱

    مردم ایران ، اهل فساد و بی بندو باری نیستند و از این موارد اگر احیانا توی جامعه باشد ناراحتی و نگرانی خود ، را نشان می دهند الان مشکل اصلی گیر الکی و سختگیری بی مورد راجع به حجاب است که باعث لجاجت جامعه شده است به نظر بنده ، می توان باکمی صبر ، اغماض وتحمل، این لجاجت را از بین برد اما ظاهر کسانی هستند به عمد و غیر عمد می خواهند برخورد شدید انجام شود و وضعیت روز به روز بدتر شود.و بر لجاجت مردم افزوده شود.

  • ناشناس ارسالی در
    چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱

    حجاب اختیاری باشه البته فقط در مورد روسری واینکه امر مانتو تن نمیکنن باید بلوز بلندی ک حداقل زیر باسن بود پوشیده بشه واستی دار باشه.

  • حمید ارسالی در
    چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱

    حجاب اختیاری قرآن در هیچ زمینه ای اززور به عنوان امره به معروف و نهی از منکر استفاده نکرده

  • زینب ارسالی در
    چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱

    عفت عمومی با حجاب دو مقوله جدا هستند عفت عمومی نیاز مند تربیت خانوادگی و پرورش در محیط اجتماعی سالم هست ولی حجاب به اقتضای سطح پذیرش جامعه از نوع پوش افراد جامعه را شامل می شود. بنابر این اینکه صرفا حجاب باعث ایجاد عفت عمومی جامعه می شود مقوله ای نادرست است

  • سید موهانا ارسالی در
    چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱

    چرا مبحث حجابو انقدر سیاسی جلوه میدید.اولااسلام هیچ مسئله ای رومطرح نکرده که یه منطق درست پشتش نباشه.ازسالهاقبل اگرحجاب وجدیترمیگرفتیذالان انقدرتوکشورمسایلی مثل طلاق وفساداخلاقی وهرزگی نبود.پسرهاازدواج نمیکنن چون دخترهاازهررنگی بخودشون میمالن وباعملای زیبایی دل مردارومیبرن. هرکدوم ازایناتودین مامجازات داره امیرالمونین باخانمای جوان حتی سلام وعلیک نمیکردن.تازه باحجاب که اون مان بود.تودنیای الان ماآخرالزمانی هستیم کسی نمیتونه بگه نمیدونستم خداوندباپیامبراکرم وقرآن حجت روبرماتمام کرد.همه دینهابایدونبایددارن اسلام هم همینطور.مگه حجاب زشته؟حجاب خیلیم زیباست.دین مامیگه زن مسلمان بایدحجاب داشته باشه.همین بحث حجاب زمان امیرالمونین هم بود یعده بدحجابی میکردن اول با مهربانی تذکرمیدادن امااگرباردوم گوش نمیدادن درملا عام بخاطر بدحجابی مجازات میشدن.چراحجاب شداجباری یااختیاری خب این حربه دشمنه.دخترای ماهم بدشون نمیاد.هرگناهی مثل حجاب قبحش توجامعه بریزه هرگناهی دیگه اونجاجامعه اسلامی نیست.حجاب جزئی ا اسلامه وتمام.به هیچ کشوری یادین دیگری مربوط نیست تودین وشرع واحکام ما خالت کنه.کارایی که این دختراکردن حکم محاربه ست.اگرازپست وآقازادگیشون می‌ترسین یاامنیت ملی دینوبازیچه نکنین..

  • عبدالله هادی ارسالی در
    چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱

    سلام . حجاب اختیار و اجبار نیست . بلکه قانونی از قوانین الهی و حکم خدا و قرآن است که بر هر انسان مومن و جامعه ای که بنای مومن بودن به دین اسلام و تشکیل حکومت اسلامی را داده باید اجرا شود. نه تنها حجاب بلکه تمام قوانین شرعی و اسلامی. و اینکه حالا چرا در تمام زمینه ها قوانین اسلامی اجرا نمیشه و یا خوب اجرا نمیشه و یا مجریان درستی نداریم. این مربوط به مسلمانی ماست . اسلام به ذات خود ندارد عیبی هر عیب که هست در مسلمانی ماست.

  • Aynaz ارسالی در
    چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱

    خداوند به صلاح بنده هاش آگاهتره که حجاب را بخاطر ما واجب کرده و ترک حجاب عواقب بدی داره

  • ناشناس ارسالی در
    چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱

    این چند وقت نظرات عباس عبدی را خوندم کاملا معلومه که گلوش تو برهنگی گیر کرده وگرنه امکان نداره یه آدم انقدر سطحی نظر بده حتی یه بچه دوازده سیزده ساله هم میفهمه که برهنگی یه موضوع سطحی نیست و تنها علت خاص و منحصر به فرد بودن ایران در جهان فقط همین حجابه علت پیروز نشدن ابرقدرت های جهان بر ایران در عرصه ی نظامی دلیلش فقط حجابه زمان شاه، شاه و رضاخان میتونستن آمریکا را در عرصه نظامی شکست بدن؟ هرگز. دلیلش فقط حجابه حجاب مسئله ای که از دل شروع میشه و حتی تا پیچیده ترین مسائل سیاسی تاثیر صد درصدیش رو می بینی

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها