عباس شاهسونی، رئیس کارگروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت:

مجریان باید پاسخگوی‌ چرایی اجرا نشدن قانون هوای پاک باشند

رئیس کارگروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت کنونی آلودگی هوا نسبت به افزایش احتمالی مرگ‌های منتسب خبر داد.

مجریان باید پاسخگوی‌ چرایی اجرا نشدن قانون هوای پاک باشند
کد خبر: 584887
|
۱۴۰۱/۰۹/۰۸ ۰۹:۴۱:۰۷

عباس شاهسونی، رئیس کارگروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا، اظهار کرد: مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در سال ۱۴۰۰ به نسبت قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. 

به گزار ایلنا، وی همچنین در رابطه با تداوم آلودگی هوا در کشور نیز اظهار کرد: دلیل این تداوم‌، عدم اجرای قانون هوای پاک است. در این قانون اگرچه متولی و ناظر اجرای قانون مشخص است، اما هیچ کسی نسبت به آن جوابگو نیست. 

شاهسونی تأکید کرد: اگرچه در قانون هوای پاک وظایف ارگان‌ها مانند وزارت نفت، وزارت نیرو، وزارت صنعت معدن، تجارت و… مشخص شده است اما به مفاد آن عمل نمی‌شود. حتی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هم گزارشی تهیه کرده که در آن مشخص شده، نهادها و ارگان‌ها یا به وظایف خود ضعیف عمل کرده‌اند یا اینکه اصلا به آن عمل نکرده‌اند. 

این مقام وزارت بهداشت یادآور شد: همین موضوع یعنی‌ عدم عمل به وظایف تعیین شده در قانون هوای پاک منجر به تدام هوای آلوده در کلانشهرها شده است و اگر همین روند تداوم داشته باشد، باید انتظار بیماری‌ها و مرگ‌های منتسب بیشتری را داشته باشیم. 

او ادامه داد: از سال ۱۳۹۵ که محاسبه مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا را آغاز کرده‌ایم تا امروز هر سال بر روند مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا افزوده شده است. اگر قانون هوای پاک با همین روند پیش برود، هیچ تغییر در کاهش روند مرگ‌ها رخ نخواهد داد. 

شاهسون همچنین یادآور شد: وزارت بهداشت مسئول اجرای قانون هوای پاک نیست مسئول اجرای این قانون و مسئول ناظر آن هم مشخص است، مجریان باید پاسخگوی‌ عدم اجرای این قانون باشند. 

وی با اشاره به ۲۰ هزار مرگ منتسب شده به آلودگی هوا در سال گذشته نیز گفت: متأسفانه آلودگی هوا سالانه یک میلیارد دلار بر وزارت بهداشت هزینه مستقیم تحمیل می‌کند، اما هیچ نهادی در این رابطه پاسخ‌گو نیست.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها