کد خبر: 581746
|
۱۴۰۱/۰۸/۱۸ ۱۵:۳۷:۱۵
| |

سامانه جدید بارشی در ۲۹ استان

​سازمان هواشناسی کشور از نفوذ سامانه جدید بارشی به ۲۹ استان و افزایش ارتفاع موج در نواحی ساحلی خبر داد.

سامانه جدید بارشی در ۲۹ استان
کد خبر: 581746
|
۱۴۰۱/۰۸/۱۸ ۱۵:۳۷:۱۵

سازمان هواشناسی کشور با توجه به شرایط جوی پیش رو در روزهای آینده، هشدار زردرنگ صادر کرد.

به گزارش ایسنا، سامانه بارشی و نفوذ سامانه جدید، بارش باران، رعدوبرق، در مناطق مستعد احتمال تگرک، در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف، وزش باد شدید موقتی در نواحی مستعد گردوخاک شرایط جوی جدیدی است که طی روزهای آینده در استان های زیر نفوذ خواهد کرد:

روز پنج‌شنبه ( ۱۹ آبان‌ماه) 

استان ها: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، گیلان، اردبیل، غرب مازندران، بوشهر، ایلام، خوزستان، لرستان، همدان، کردستان، کرمانشاه، زنجان، قزوین، البرز، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، غرب و شمال فارس، جنوب و غرب اصفهان و ارتفاعات و دامنه تهران و کرمان

روز جمعه (۲۰ آبان‌ماه)

استان ها: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گیلان، مازندران، اردبیل، کردستان، زنجان، کرمانشاه، لرستان، خوزستان، ایلام، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، همدان، نیمه شمالی فارس، بوشهر، نیمه غربی اصفهان، قم، قزوین، البرز و دامنه و ارتفاعات تهران دور از انتظار نیست.

روز شنبه ( ۲۱ آبان‌ماه)

استان ها: اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین، ایلام، لرستان، همدان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر، نیمه شمالی فارس، اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، تهران، قم، البرز و غرب و جنوب سمنان

روز یکشنبه (۲۲ آبان‌ماه)

استان ها: مازندران، گلستان، ارتفاعات و دامنه نیمه شمالی کرمان، سمنان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خراسان رضوی، یزد و شمال و شرق اصفهان انتظار می‌رود.

هشدارها

*براثر این مخاطرات احتمال لغزندگی جاده‌ها، اختلال در سفرهای بین شهری به‌ویژه در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی، احتمال آبگرفتگی محدود و محلی، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال تاخیر در پرواز و احتمال وارد شدن خسارت به صنعت کشاورزی وجود دارد.

*سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب احتمالی، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت کوه‌هنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، آمادگی زمستانی راهداری به‌ویژه در گردنه‌های مناطق سردسیر و  احتیاط در قرار دادن نهاده‌های کشاورزی در فضای باز را توصیه می‌کند.

*این سازمان با صدور هشدار زردرنگ دیگری از وزش باد همراه با افزایش ارتفاع موج در نواحی ساحلی ۱ تا ۱.۵ متر در فراساحل و تا ۲ متر از چهارشنبه (۱۸ آبان‌ماه) تا پنج‌شنبه ( ۱۹ آبان‌ماه) در نواحی غربی و مرکزی خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای بوشهر و خوزستان خبر داد.

*براثر این مخاطرات احتمال آسیب به تورهای صیادی و قفس‌ها، اختلال در تردد با قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک و احتمال خسارت به تاسیسات دریایی وجود دارد.

*سازمان هواشناسی محدودیت در سفرهای دریایی با شناورهای سبک و تمهیدات پیشگیرانه جهت دوری از خسارت در فعالیت‌های دریایی را توصیه می‌کند.

هشدار زردرنگ چیست

این هشدار به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها