کد خبر: 578586
|
۱۴۰۱/۰۷/۲۷ ۰۸:۵۶:۴۷
| |

هشدار نایب رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران درباره سلامت روان جامعه:

بی‌عدالتی منجر به فشار عصبی سیاسی به مردم شده است

حسن رفیعی گفت: بی‌عدالتی عینی به ویژه نابرابری درآمدی و نابرابری جنسی (بین زن و مرد) و نابرابری قومی و ... در جامعه ما وجود دارد و مردم به شکل عینی افزایش نابرابری‌ها را می‌بینند و این امر خود می‌تواند منجر به افزایش فشارعصبیِ سیاسی شود.

بی‌عدالتی منجر به فشار عصبی سیاسی به مردم شده است
کد خبر: 578586
|
۱۴۰۱/۰۷/۲۷ ۰۸:۵۶:۴۷

نایب رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران به تبیین شرایط روانی جامعه امروز ایران در ناآرامی‌های اخیر پرداخت و گفت: به نظر می‌رسد در کشور ما منشاء فشارعصبیِ سیاسی وارد شده بر مردم تنها معطوف به اینکه کدام یک از جناحان در انتخابات رای می‌اورند یا وجود ابهام در اوضاع سیاسی نمی‌شود، بلکه شرایطی نظیر بروز خشونت در ناآرامی‌ها و ادراک بی‌عدالتی و فساد و خود بی عدالتی و فساد نیز به این امر دامن می‌زنند.

به گزارش ایسنا، حسن رفیعی افزود: طبق تحقیقات انجام شده "ادراک بی عدالتی" از مدت ها قبل از ناآرامی‌های اخیر نیز در جامعه ما وجود داشت. احساس بی عدالتی و نیز بی عدالتی عینی به ویژه نابرابری درآمدی و نابرابری جنسی (بین زن و مرد) و نابرابری قومی و ... در جامعه ما وجود دارد و مردم به شکل عینی افزایش نابرابری‌ها را می‌بینند و این امر خود می‌تواند منجر به افزایش فشارعصبیِ سیاسی شود.

رفیعی معتقد است که در جامعه‌ای که مردم احساس بی عدالتی یا نابرابری زیادی داشته باشند و نیز ادراک فساد در آن جامعه بالا باشد، کاهش احساس پیوستگی، احساس تعلق به جامعه، یا احساس منصفانه بودن جامعه در بین مردم شکل می گیرد. با سست شدن اعتماد مردم به نظام سیاسی و نیز افزایش احساس بی عدالتی در جنبه های مختلف، شاهد مشکلات جدی خواهیم بود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به تحقیقات آقای دکتر نوربالا (استاد روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران) در مورد وضعیت سلامت روان در سالهای مختلف یادآور شد: این تحقیق در سال ۸۸ و سال‌های قبل از آن انجام شده و هدف آن غربالگری اختلالات روانپزشکی است. نتایج آن تحقیق نشان می داد قبل از سال ۸۸ حدود ۲۳ درصد مردم مشکوک به اختلال روانپزشکی بودند اما در سال ۸۸ و پس از حوادث آن سال این رقم به ۳۴ درصد رسید ، اگر دکتر نوربالا تحقیق یاد شده را در شرایط جدید تکرار کنند شاید رقم آن به بیش از ۳۴ درصد برسد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها