کد خبر: 576926
|
۱۴۰۱/۰۷/۱۶ ۰۸:۲۸:۰۱
| |

شهلا کاظمی‌پور مطرح کرد:

پیش‌بینی وجود ۵۰۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در کشور

یک جمعیت‌شناس کودکان بازمانده از تحصیل در کشور را ۵۰۰ هزار نفر تخمین زد.

پیش‌بینی وجود ۵۰۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در کشور
کد خبر: 576926
|
۱۴۰۱/۰۷/۱۶ ۰۸:۲۸:۰۱

شهلا کاظمی‌پور، جمعیت‌شناس در پاسخ به سوالی درخصوص وضعیت میزان تحصیلات کودکان ۶ تا ۱۲ سال بیان کرد: برآوردی در این زمینه انجام نشده است اما باتوجه به اینکه آمارهای سال ۱۳۹۵ با سال ۱۴۰۰ چندان تفاوتی ندارد، با استناد به آمارهای سال ۱۳۹۵ می‌توان گفت از میان جمعیت زیر ۱۲ سال، ۱۰ میلیون از کودکان، بین ۶ تا ۱۲ سال سن دارند که در این میان چهار درصد از پسران و ۶ درصد از دختران غیر محصل‌اند و درس نمی‌خوانند. طبق این آمار می توان گفت که حدود ۵۰۰هزار کودک در کشور به مدرسه نرفته‌اند یا از تحصیل بازمانده‌اند.

برآوردی از وجود یک میلیون کودک کار ایرانی

به گزارش ایسنا، کاظمی‌پور ادامه داد: حدود ۵۰۰ هزار کودک داریم که یا به مدرسه نرفته‌اند یا بازمانده از تحصیل هستند و تقریبا همین افراد کودکان کار را تشکیل می‌دهند. عمدتا نرفتن کودکان به مدرسه به جز موضوع معلولیت، ناشی از "فقر" است. نکته دیگر این است که حتی غیر از این ۵۰۰ هزار کودک غیر محصل، کودکان محصلی هم هستند که کودک کارند و علاوه بر کارهای درسی در ساعات غیر از مدرسه کار هم می‌کنند؛ اگر این افراد را هم در نظر بگیریم شاید حدود یک میلیون کودک کار در کشور داشته باشیم.

۱۵ درصد کودکان زیر ۱۲ سال سوء تغذیه دارند

این جمعیت‌شناس با اشاره به وضعیت سلامت و بهداشت کودکان تصریح کرد: حدود ۱۰ درصد کودکان دچار کم‌وزنی و همچنین حدود ۱۵ درصد کودکان زیر ۱۲ سال دچار سوء تغذیه هستند.

وی بیان کرد: اگر دولت‌ها دغدغه‌ای نسبت به کودکان دارند باید از زمان  تولد آنها تا ۵ سالگی‌شان کودکان را از نظر بهداشت روانی و تغذیه حمایت کنند. اگر جامعه سالمی می‌خواهیم باید به بهداشت و سلامت کودکان توجه کنیم. کودکانی که متولد می‌شوند، چه بسا در خانواده‌های متمکنی هم متولد شده باشند اما ممکن است به روان و تغذیه‌ کودکان‌شان اشراف نداشته باشند.

کاظمی‌پور با بیان اینکه از نظر بیمه‌ای حدود ۸۵ درصد از مردان، تحت پوشش بیمه‌های درمانی هستند، ادامه داد: اگر این نرخ را پدر محسوب کنیم، باالطبع ۸۵ درصد از کودکان نیز تحت پوشش بیمه درمانی هستند.

۹۰ درصد کودکان «خشونتهای کلامی» را تجربه می‌کنند 

این جامعه‌شناس در ادامه به خشونت‌های کلامی و رفتاری که از سوی خانواده‌ها به کودکان وارد می‌شود اشاره کرد و گفت: چند سال گذشته تحقیقی در شهر تهران انجام دادیم و نتایج آن نشان داد که ۷۰ درصد خانواده‌ها با کودکان با خشونت رفتار و آنها را تنبیه بدنی می‌کنند. ۹۰ درصد کودکان نیز خشونت‌های کلامی را تجربه کرده‌اند و این‌ها مسائلی است که باید روی آن کار کنیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها