کد خبر: 574504
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۷ ۱۷:۰۰:۰۰
| |

سیدمحمود علیزاده طباطبایی:

اعدام زورگیر اتوبان نیایش آثار اجتماعی نامناسبی خواهد داشت

یک وکیل پایه یک دادگستری با تاکید بر ریشه یابی علت وقوع جرائم خشن معتقد است اعدام زورگیر یکی از اتوبان های تهران چاره کار نیست و آثار اجتماعی نامناسبی به دنبال خواهد داشت.

اعدام زورگیر اتوبان نیایش آثار اجتماعی نامناسبی خواهد داشت
کد خبر: 574504
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۷ ۱۷:۰۰:۰۰

سیدمحمود علیزاده طباطبایی با بررسی دلایل افزایش جرائم خشن در جامعه می گوید یکی از دلایل این اتفاق مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم است.

به گزارش آرمان ملی، او می افزاید: این یک واقعیت غیر قابل انکار است که بخشی از جامعه با مشکلات معیشتی و اقتصادی مواجه هستند و شرایط در افزایش جرائم خشن تأثیرگذار است. نمی‌توان با یک مساله اجتماعی برخورد قضائی کنیم بلکه باید جامعه شناسان و روانشناسان آن را مطالعه کرده و دلیلش را پیدا کنند.

طباطبایی اضافه می کند: کسی که از توانایی کافی برای سیر کردن شکم خانواده خود برخوردار نیست ممکن است از روی ناچاری دست به دزدی و جرائم خشن بزند. این یک واقعیت غیرقابل انکار است. آمارها می‌گویند همزمان با بالا رفتن نرخ تورم تعداد شکایت‌ها و جرائم افزایش پیدا می‌کند آن هم به دو دلیل یکی افزایش میل مردم به استفاده از راه‌های غیر قانونی برای کسب درآمد در پی بیشتر شدن فشار مشکلات اقتصادی و دیگری احساس ناامنی روانی که محصول همین مشکلات است.

او با اشاره به اعدام دو جوان زورگیر در دوره ریاست آملی لاریجانی بر قوه قضائیه می گوید: در پرونده دو جوان زورگیر در دوران ریاست آقای آملی لاریجانی بر قوه قضائیه حکم به اعدام دو جوان دادند که از نظر جرم‌شناسی جرمی که رخ داده بود با مجازات آن تناسب نداشت و به همین دلیل نیز واکنش‌های زیادی به‌همراه داشت.

او سپس به صدور حکم اعدام برای زورگیر اتوبان تهران اشاره و تاکید می کند: واقعیت این است که اگر این اتفاق رخ بدهد و برای جرائم خشن در جامعه حکم اعدام صادر شود نه تنها موضوع ریشه‌یابی نشده بلکه این کار آثار اجتماعی نامناسبی نیز خواهد داشت. هنگامی که یک جوان به دلیل نداشتن تربیت درست و فقر و گرفتاری یک جرم خشن را در جامعه انجام می‌دهد نباید مانند وی با او برخورد کرد. اگر قرار باشد خشونت را با مجازات‌های سنگین پاسخ بدهیم هیچ اتفاق سازنده‌ای رخ نمی‌دهد و بلکه فرصت پذیرش اشتباه و جبران آن نیز از مجرم گرفته می‌شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها