یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش:

سن بلوغ در جامعه یک تا سه سال کاهش یافته است

وزیر آموزش و پرورش گفت: سن بلوغ در جامعه یک تا سه سال کاهش یافته و این مساله ناشی از تغذیه و گسترش رسانه‌های ارتباط جمعی است.

سن بلوغ در جامعه یک تا سه سال کاهش یافته است
کد خبر: 572730
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۵ ۱۱:۰۴:۴۷

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش روز سه‌شنبه در یک نشست خبری با اصحاب رسانه که با عنوان «پیشگیری از اعتیاد، مشارکت‌های مردمی، اشتغال بهبودیافتگان» در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، افزود: باتوجه به تأکیدهای مقام معظم رهبری مبنی بر پیوست فرهنگی در اجرای همه طرح‌ها و برنامه‌ها، امروز در وزارت آموزش و پرورش پیوست فرهنگی، زمینه تمامی فعالیت‌های آموزشی بوده و طرحی جز با این پیوست اجرا نمی‌شود.  

به گزارش ایرنا، وی تصریح کرد: امروز در سراسر دنیا نیز اقتصاد مبتنی بر نهادهای زیرین تعریف شده و پیوست فرهنگی برای اجرای همه طرح‌ها و برنامه‌ها ضروری است. برای نمونه، در بحران کرونا جامعه متمرکز بر فضای مجازی شد؛ اما به‌دلیل نبود یک پیوست فرهنگی مرحله‌بندی و زمان‌بندی در این حوزه وجود نداشت. اکنون مقوله موادمخدر نیز نیازمند پیوست فرهنگی است.  

نوری ادامه داد: در این زمینه تصویرسازی منفی برای نسل جدید به روش نوین ایجاد نشده است. به عنوان مثال، در گذشتهٔ سیگار در مراسم ختم با نیت شادی روح مرحوم توزیع شده و برخی از این تصاویر در اذهان عمومی همچنان نقش بسته است.

وی افزود: امروز کف بلوغ در جامعه یک تا سه سال کاهش یافته و این مساله ناشی از نوع تغذیه و توسعه و گسترش رسانه‌های ارتباط جمعی است. بر این اساس، فرزندان زودتر از گذشته میل به برخی آسیب‌ها داشته و این مساله در حوزه موادمخدر نیز صادق است.

وی تأکید کرد: امروز ٧درصد جامعه ورزش می‌کند و ٧٠ درصد مبتلایان به موادمخدر متأهلین و فرزندان تعیین‌کننده رفتار مصرفی خانواده هستند. والدین با فرزندان احساسی برخورد کرده و امروز با فیلترشکن تمامی مباحث برای کودک و نوجوان در دسترس است.

نوری با اشاره به اینکه ١۶ میلیون دانش‌آموز واجب‌التعلیم هستند ، ادامه داد: ٨ میلیون دانش‌آموز نیز پیش از دبستان بوده و این جمعیت در بعد خانوار یک قشر عظیم را نمایش می‌دهد. ١٠۵ هزار دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و ده هزار دانشجو نیز در دانشگاه شهید رجایی فعال بوده و از ۹۰۸ هزار بازمانده از تحصیل، ۱۶۴ هزار نفر با طرح یاری‌گران زندگی به تحصیل بازگشت و در سال جاری ۴۰ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان برای خدمت به ۳۰ هزار مدرسه اعزام می‌شوند. بازگشت به تحصیل نیز یک مولفه اثرگذار در حوزه پیشگیری است.

وی همچنین با اشاره به کسب ٢٠ مدال طلا در سال جاری و ضرورت ایجاد سکوی استعدادیابی ، تأکید کرد: این علم‌آموزان و نخبگان کشور مورد هدف مافیای موادمخدر بوده و کودکان امن‌ترین مولفه انتقال و جابه‌جایی مواد به‌شمار می‌روند.

نوری تصریح کرد: موادمخدر نسل آینده را از بین می‌برد و قاچاقچیان مواد نیز (که عمدتا خود مصرف‌کننده نیستند) جامعه ایران، نسل‌ جوان و آتی را هدف قرار می‌دهند که با اقدامات ارزشمند ستاد مبارزه با موادمخدر این مسائل نیز ساماندهی خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه این نشست نیز در جمع خبرنگاران افزود: امسال با ۱۶ میلیون دانش‌آموز در کشور سال تحصیلی را آغاز کرده و مقاطع پیش از دبستان نیز به عنوان نوآموزان به مراکز پیش‌دبستانی و همچنین مهدهای کودک ورود میابند.

نوری ادامه داد: برنامه ملی وزارت آموزش و پرورش نیز برای مقابله با موادمخدر در قالب تفاهمنامه با ستاد مبارزه با موادمخدر انجام می‌شود. 

وی همچنین با اشاره به طرح یاری‌گران زندگی گفت: ۴۰ هزار مدرسه مشمول این طرح شده و در مرحله دوم شمار مدارس افزایش خواهد یافت. 

وی در خصوص توافق ستاد مبارزه با مواد مخدر و دانشگاه فرهنگیان نیز یادآور شد: دانشگاه فرهنگیان به‌عنوان دانشگاه ماموریت‌گرا و موضوعی کشور در حال حاضر، ۹۵ هزار دانشجو را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پوشش داده و این تفاهم‌نامه جهت استفاده از ظرفیت این دانشگاه برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به امضاء رسیده است. 

وزیر آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر سن اعتیاد دانش‌آموزان نیز گفت: آمار دقیقی از این موضوع در دسترس نیست، اما ابتلاء به این مواد در این سنین نسبت به آمار جهانی پائین‌تر است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها