کد خبر: 572096
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۱ ۲۰:۰۴:۰۲
| |

آتش سوزی در نیزارهای دریاچه زریبار مریوان همچنان ادامه دارد

رییس اداره محیط زیست شهرستان مریوان گفت: از ظهر امروز آتش سوزی در نیزارهای دریاچه زریبار مریوان آغاز شده و هنوز مهار نشده است.

آتش سوزی در نیزارهای دریاچه زریبار مریوان همچنان ادامه دارد
کد خبر: 572096
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۱ ۲۰:۰۴:۰۲

صباح پناهی اظهار داشت: آتش سوزی در بخش هایی از دریاچه که امکان دسترسی و حضور نیروهای محیط زیست و آتش نشانی در آن وجود دارد، مهار شده است.

به گزارش ایرنا، وی اضافه کرد: هیچ گونه راه دسترسی به میانه های نیزار برای اطفای حریق وجود ندارد و حضور نیروها در آن با خطر غرق شدن و گرفتار شدن آنها در آتش همراه است، لذا آتش در این بخش هنوز مهار نشده است. 

رییس اداره محیط زیست شهرستان مریوان ادامه داد: جهت وزش باد و تراکم زیاد نیزارها و کمبود امکانات اطفای حریق از دیگر دلایل مهم برای عدم اطفای حریق در بخش های میانی نیزارها است. 

پناهی با اشاره به اینکه با امکانات موجود توانایی اطفای حریق در حاشیه نیزارها را داریم، گفت: از ظهر امروز تاکنون نیروهای یگان حفاظت از محیط زیست، نیروهای آتش نشانی، انجمن های زیست محیطی و مردم در محل آتش سوزی در حال مهار آن هستند. 

وی یادآور شد: هنوز اطلاعاتی درباره میزان سطح درگیری آتش سوزی و خسارت وارد شده جمع آوری نشده و همکاران ما در حال بررسی آن هستند. 

رییس اداره محیط زیست شهرستان مریوان با اعلام اینکه این نخستین مورد آتش سوزی نیزارهای دریاچه زریبار در سال جاری است، یادآور شد: دلیل اصلی این آتش سوزی انسانی و به طور عمدی است و درصدد شناسایی عامل یا عاملان این آتش سوزی هستیم. 

دریاچه بین المللی زریبار مریوان دارای یک هزار و ۲۰۰ هکتار نیزار، سه هزار و ۴۰۰ هکتار پناهگاه حیات وحش و ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار تالاب است و هفتمین تالاب ثبت شده ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کنوانسیون بین المللی رامسر است که فرآیند ثبت آن از یک دهه پیش آغاز شده بود.

طول دریاچه زریبار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود ۱.۶ کیلومتر، وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداقل و حداکثر عمق آن به ترتیب ۲ و ۶ متر است.

زریبار در یک دره طولی وسیع قرار دارد و از ۲ طرف غرب و شرق با کوه‌های پوشیده از جنگل احاطه شده و پوشش غالب اراضی منطقه را جنگل و بیشه‌زارهای نیمه انبوه تشکیل می‌دهد که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی است.

شهرستان مرزی مریوان در فاصله ۱۲۰کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها