در ویدئوتیتر «اعتمادآنلاین» ببینید:

یوز ایرانی؛ خطر انقراض و لزوم حفاظت بیشتر از آن

۹ شهریورماه روز ملی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی است؛ گونه‌ای در معرض انقراض که در سال‌های اخیر با استفاده از تکثیر در اسارت سعی در جلوگیری از انقراض آن شده است.

کد خبر: 571831
|
۱۴۰۱/۰۶/۰۹ ۱۸:۳۰:۰۰
| |

غزل حضرتی- ۹ شهریورماه روز ملی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی است؛ گونه‌ای در معرض انقراض که در سال‌های اخیر با استفاده از تکثیر در اسارت سعی در جلوگیری از انقراض آن شده است، اما همچنان با تهدیداتی مانند تصادفات جاده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند.

در حال حاضر زیستگاه یوزپلنگ آسیایی فقط به ایران محدود می‌شود، به همین دلیل است که امروزه به یوز آسیایی، یوز ایرانی نیز گفته می‌شود.

بر اساس سرشماری سال ۱۴۰۰ جمعیت فعلی یوزها کمتر از ۳۰ فرد است.

پیروز، تنها توله یوز باقیمانده از پروژه تکثیر در اسارت، اکنون چهار ماهه شده و توانسته خاک پردیسان را لمس کند. ۴ و نیم کیلو وزن دارد و مرغ و گوشت می‌خورد.

پیروز از حال خوبی برخوردار است. او که یکی از سه توله «ایران» و «فیروز» است در اردیبهشت‌ماه به دنیا آمد‌.

در حالی پروژه تکثیر در اسارت با هزینه‌های بالایی پیش می‌رود که یوز آسیایی با خطر انقراض مواجه است.

آخرین خبر تصادف جاده‌ای یوز در جاده میامی-عباس‌آباد به کمتر از یک ماه پیش برمی‌گردد، زمانی که ماده‌یوز با توله‌هایش قصد عبور از جاده را داشتند و یکی از توله‌های ماده در اثر تصادف با خودروی عبوری کشته شد.

لزوم فنس‌کشی و نورپردازی در جاده عباس‌آباد-میامی و احداث زیرگذر برای عبور یوز از مسائلی است که باید از سوی محیط زیست و وزارت راه هر چه زودتر عملی شود.

لزوم حفاظت از یوز آسیایی تا آنجا پیش رفت که تصویر آن در جام جهانی ۲۰۱۸ روی پیراهن ملی‌پوشان فوتبال کشور نقش بست و توجه جامعه جهانی را به خود معطوف کرد.

آن روز دور نیست که از یوز ایرانی تنها «پیروز» و مادر در اسارتش «ایران» باقی بمانند.

 

تدوین: بهنام افشاری

دیدگاه تان را بنویسید