معاون سازمان محیط زیست خبر داد:

مشاهده یک یوز ماده با پنج توله تازه‌اش

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: رئیس و محیط‌بانان پارک ملی توران عصر پنجشنبه (۲۰ مرداد) در سمت شمال جاده ترانزیت تهران به مشهد موفق به مشاهده یک قلاده یوزپلنگ ماده و چهار توله امسالی شدند.

مشاهده یک یوز ماده با پنج توله تازه‌اش
کد خبر: 568151
|
۱۴۰۱/۰۵/۲۰ ۲۱:۱۵:۵۹

حسن اکبری گفت: محیط‌بانان مشغول گشت و کنترل در حاشیه جاده برای پایش و مشاهده یوز ماده و توله مشاهده شده چند روز قبل بودند، ولی با توجه به گزارش‌های قبلی، دامنه گشت و کنترل را به سمت مناطق آزاد گسترده‌تر کردند و موفق به ثبت حضور این یوزپلنگ مادر به همراه چهار توله شدند.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: کارشناسان انجمن یوز ایرانی و همکاران استان سمنان در حال شناسایی یوز مادر از روی عکس هستند و به‌زودی اخبار تکمیلی در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بر اساس گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، اکبری افزود: مجموعه توران و پناهگاه حیات وحش میاندشت، به همراه زیستگاه‌های آزاد بین آنها، مهمترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در ایران و قاره آسیا است که با وجود منطقه دشتی و تپه‌ماهورها و وجود طعمه، مکانی برای زیست این گونۀ ارزشمند است.

اکبری در ادامه گفت: با تلاش همکاران محیط زیست استان سمنان و انجمن یوزپلنگ ایرانی بر اساس بانک اطلاعاتی شناسایی یوزهای منطقه توران، مشخص شد ماده یوز شناسایی شده «هلیا» نام دارد و یوز ماده‌ای است که سال گذشته از مادرش «هَرب» جدا شد و امسال موفق شد چهار توله به دنیا بیاورد.

وی گفت: امیدواریم به لطف خداوند و با یاری همدیگر به‌ویژه توجه و همکاری رانندگانی که در مسیر این جاده تردد می‌کنند و دامداران و جامعه محلی و با حفاظت از مناطق زیستگاهی این گونه با ارزش، بتوانیم در راستای احیای این گونه ارزشمند قدم مثبتی برداریم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها