کد خبر: 567585
|
۱۴۰۱/۰۵/۱۷ ۱۱:۵۳:۳۱
| |

یگان محیط‌زیست برای حفاظت از یوزپلنگ‌ها در جاده مستقر می‌شود

یگان حفاظت محیط‌زیست سمنان و پارک ملی توران برای حفاطت از یوزپلنگ مادر و توله همراه در مسیر جاده تهران- مشهد مستقر می‌شود. یک توله‌یوز اخیراً در این جاده در تصادفی جان باخته بود.

یگان محیط‌زیست برای حفاظت از یوزپلنگ‌ها در جاده مستقر می‌شود
کد خبر: 567585
|
۱۴۰۱/۰۵/۱۷ ۱۱:۵۳:۳۱

حسن اکبری، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در پی اطلاع‌رسانی مبنی بر تلف شدن یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در مسیر جاده ترانزیت تهران به مشهد، یگان حفاظت محیط‌زیست استان سمنان و پارک ملی توران به محل حادثه مراجعه کردند و با لاشه تلف‌شده یک قلاده یوزپلنگ آسیایی روبه‌رو شدند.

​به گزارش فارس، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، وی عنوان کرد: در بررسی‌های انجام‌پذیرفته، مشخص شد که این یوز تلف‌شده، ماده است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار کرد: محیط‌بانان دو شب، مادر و توله بزرگ دیگر همراه او را در زیستگاه‌های مجاورجاده و در حوزه  استان سمنان مشاهده کردند؛ با توجه به مشاهده مادر و توله یوز همراه او، تیم پایش استان به همراه چند تن از تشکل‌های مردم‌نهاد در منطقه مستقر هستند و پایش‌های نظارتی ادامه دارد.

اکبری اظهار کرد: بیشترین نگرانی ما برای ترددهای شبانه در جاده مشهد به تهران است؛ زیرا حجم خودروهای عبوری از سمت مشهد به تهران برای بازگشت زوار بیشتر می‌شود.

وی گفت: هماهنگی لازم با همکاران استان خراسان شمالی هم انجام شده و آماده‌باش هستند تا در صورت نیاز برای پایش بیشتر عازم منطقه شود.

اکبری عنوان کرد: از پلیس راهور هم تقاضا داریم با توجه به حجم گسترده خودروهای زوار از مشهد به سمت تهران و لزوم کنترل و رعایت سرعت مطمئنه در این منطقه، برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، تیم‌های نظارتی خود را در این جاده به ویژه در حد فاصل میامی تا کاهک و عباس‌آباد مستقر دارد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: اکیپ‌های محیط‌بانان در محل به صورت شبانه‌روزی مستقر هستند و با پروژکتورکشی و روشن کردن آتش در منطقه و ایجاد هشدار، در صورت مشاهده یوز مادر و توله همراه آنها را از منطقه خطر دور کنند.

اکبری افزود: محل تصادف بیش از 30 کیلومتر از نقطه داغ تصادفات قبلی فاصله دارد؛ اگرچه یک مورد تصادف در این محدوده ثبت شده بود و به همین دلیل، موضوع ایمن‌سازی این بخش از جاده را پیگیری خواهیم کرد.

وی گفت: به طور قطع، نجات این گونه و کاهش مخاطرات آن نیازمند همکاری همه دستگاه‌های مرتبط از جمله وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها