کد خبر: 565257
|
۱۴۰۱/۰۵/۰۲ ۲۰:۰۹:۵۱
| |

سازمان انتقال خون ایران نیازمند سامانه سیار خونگیری است

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، گفت: با تامین اتوبوس‌های سیار خونگیری در نقاط مختلف و روستاهای کشور، اهدای خون بیشتری صورت می‌گیرد و کمبودهای ذخایر خونی مرتفع می‌شود.

سازمان انتقال خون ایران نیازمند سامانه سیار خونگیری است
کد خبر: 565257
|
۱۴۰۱/۰۵/۰۲ ۲۰:۰۹:۵۱

مصطفی جمالی مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران عصر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار کرد: کمبود اعتبارات، کمبود نیزوی متخصص و نبود اتوبوس های سیار خونگیری در روستاها عوامل کاهش اهدای خون در سازمان و استان خراسان رضوی است، از طرفی با کاهش اهدای خون توسط جوانان روبرو هستیم که جای نگرانی دارد، زیرا اغلب اهداکنندگان افراد مسن هستند.

​به گزارش فارس، وی با بیان اینکه طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، شاخص‌های اهدای خون و سلامت آن در ایران با کشورهای آمریکا و اروپا برابری میکند، افزود: در دنیا ۳۰ تا ۵۰ درصد اهداکنندگان بانوان هستند ولی در کشور ما این میزان فقط ۵ درصد می‌باشد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، با اشاره به اینکه اهداکنندگان در ایران را  ۹۵ درصد آقایان و کمتر از ۵ درصد را بانوان تشکیل می‌دهند؛ ادامه داد: در ایام بحران کرونا باتوجه به اینکه در کشورهای دیگر تا بیش از ۳۰ درصد کاهش مراجعات داشتند، این عدد در ایران کمتر ۸ درصد بوده است.

جمالی با ذکر این مطلب که در حال حاضر در کشور، ۵۱ و ۲۲۳ واحد خون ذخیره شده داریم، افزود: شبکه ملی خون‌رسانی در کل کشور برای رفع نیازهای استانهای نیازمند خون، فعال است، بطوریکه استان نیازمند خون و فرآورده خونی از طریق استانهای دارای ذخیره خون تامین می‌شوند.

وی با اشاره به استفاده از پلاسمای خون به عنوان ماده اولیه داروهای مشتق از پلاسما در ایران، گفت: در کشور این تکنولوژی هنوز فعال نشده، لذا برای تهیه داروهای مشتق از پلاسما با همکاری یک شرکت آلمانی این تبدیل صورت می‌گیرد و محصول تولیدی به داخل کشور باز میگردد و مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به اینکن اجرای طرح نذر خون اقدام مناسبی جهت ذخیره گروه‌های خونی بود، اظهار کرد: برای اجرای مجدد این طرح باید فرهنگ سازی شود، خراسان رضوی پیشگام این امر بود، برنامه بعدی طرح نذر خون در ماه‌های محرم و صفر اجرا می‌شود.

همچنین محمدرضا مجدی، مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی، در این نشست گفت: در حال حاضر این سازمان ۲۴۵ نیروی پیمانی و ۱۲ نفر نیروی شرکتی در ۱۳ مرکز استان (٦ مرکز مشهد و ۷ مرکز شهرستان‌ها) دارد.

وی افزود: مصرف خون در استان به دلیل تعدد عملهای جراحی با توجه به انتقال بیماران از استانها و کشورهای دیگر بالا بوده و اکنون میزان ذخایر خونی در خراسان رضوی از ۹ روز به ۵ روز کاهش یافته، اما در ماه‌های اخیر به وضعیت قرمز ذخایر خونی نرسیده‌ایم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها